april 30

0 Reacties

komkommer

Hoe gezond is komkommer? Het verrassende antwoord!

april 30, 2020

Hoe gezond is een komkommer? Het is een vraag die we ontzettend vaak voorbij zien komen en in dit artikel ontdek je het antwoord!

Komkommers zijn ontzettend populair en er wordt eigenlijk altijd van uitgegaan dat deze groente gezond zijn. Maar is dit eigenlijk wel echt zo en zijn komkommers echt zo gezond als men zegt dat ze zijn?

Het antwoord op deze vraag is: ja!

Deze groente soort bevat namelijk ontzettend veel water waardoor het kan zorgen voor een verfrissende opvulling in je salade. Ook is de komkommer een perfecte gezonde snack.

Wat is een komkommer?

wat is een komkommer

Laten we beginnen bij het begin: wat is een komkommer precies? De komkommer is een vruchtgroente die bij de familie van de meloen en courgette hoort.

Komkommers zijn ontzettend populair in Nederland en staan in de top 5 populairste groenten van ons land volgens het voedingscentrum.

De meeste komkommers in de supermarkt of bij de lokale groenteboer zijn gewoon in Nederlandse kassen gegroeid. Ook is er een groot gedeelte van de komkommers afkomstig uit Zuid-Europese landen, denk hierbij aan Spanje.

Waar is komkommer goed voor? Je ontdekt het in dit artikel!

Is komkommer gezond?

Goed, nu je weet wat een komkommer is gaan we door naar het hoofdonderwerp van dit artikel. Hoe gezond is een komkommer?

Om antwoord te geven op deze vraag zullen we hieronder alle gezondheidsvoordelen van de komkommer op een rijtje zetten. Hierdoor weet jij precies welke voordelen het eten van komkommers met zich mee kan brengen.

1. Komkommers barsten van de voedingsstoffen

Wat zit er in komkommer? Wat wij een van de belangrijkste voordelen vinden van de komkommer is de grote hoeveelheid voedingsstoffen die deze groente bevat.

Het mooie van de komkommer is dat hij slechts 45 calorieën bevat per 300 gram. Als jij graag wilt afvallen is het belangrijk dat je voeding binnen krijgt die veel volume bevat.

Probeer jij maar eens 300 gram komkommer te eten, je zult versteld staan hoe moeilijk dit is.

Komkommers bevatten dus weinig calorieën maar bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen.

Zo’n 300 gram ongepelde, rauwe komkommer bevat het volgende

Voedingsstoffen komkommer:

  • Calorieën: 45
  • Totaal vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 11 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vezel: 2 gram
  • Vitamine C: 14% van de ADH
  • Vitamine K: 62% van de ADH
  • Magnesium: 10% van de ADH
  • Kalium: 13% van de ADH
  • Mangaan: 12% van de ADH

Hoewel de typische portie ongeveer een derde van een komkommer is, zou het eten van een standaard portie ongeveer een derde van de voedingsstoffen hierboven opleveren.

Zoals je kunt zien barst de komkommer van vitamine en draagt het bij aan een groot gedeelte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Bovendien hebben komkommers een hoog watergehalte. In feite bestaan komkommers voor ongeveer 96% uit water. Of komkommersap gezond is? Ja zeker!

Om het maximale uit de komkommer te halen kan je komkommers het beste ongeschild eten. Wanneer je de schil er namelijk af haalt vermindert de hoeveelheid vezels, evenals bepaalde vitamines en mineralen.

Al met al zijn de voedingswaarde komkommer dus ontzettend goed. Bovendien zijn de lage calorieën komkommer ook top aangezien je er ontzettend veel van kan eten zonder dat je veel kcal binnen krijgt.

2. Komkommers hydrateren het lichaam

Wie ons al langer volgt weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk vocht en water voor ons lichaam is.

Water speelt een enorm belangrijke rol in ons lichaam. Het is betrokken bij processen zoals temperatuurregulering en het transport van afvalproducten en voedingsstoffen.

In feite kan een goede hydratatie van invloed zijn op alles, van fysieke prestaties tot metabolisme.

Terwijl je aan het grootste deel van je vochtbehoeften voldoet door water of andere vloeistoffen te drinken, kunnen sommige mensen wel 40% van hun totale waterinname uit voedsel halen.

Met name fruit en groenten kunnen een goede bron van water zijn in je dagelijks voeding patroon.

Omdat komkommers voor ongeveer 96% uit water bestaan, zijn ze bijzonder effectief bij het bevorderen van hydratatie en kunnen ze je helpen aan uw dagelijkse vochtbehoeften te voldoen.

Een schijfje komkommer zorgt er dankzij het vele water dat het bevat er dus voor dat je makkelijk wat extra water in je lichaam krijgt.

Wist je dat? Komkommers bestaan voor zo'n 96% uit water!

3. Kan de bloedsuiker spiegel verlagen

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat komkommers kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en sommige complicaties van diabetes te voorkomen.

Eén onderzoek onderzocht de effecten van verschillende planten op de bloedsuikerspiegel. Komkommers bleken de bloedsuikerspiegel effectief te verlagen en te beheersen.

Als jij dus op zoek bent naar een goede manier om de bloedsuiker spiegel in je lichaam te verlagen dan is het wellicht een goed idee om wat komkommer te eten.

4. Kan helpen bij het afvallen

Op fitcode.nl merken we dat er heel veel sporters zijn die graag willen afvallen. Ben jij ook iemand die wil afvallen? Goed nieuws! De komkommer kan je hier bij helpen!

Waarom?

Nou, komkommers kunnen je mogelijk op verschillende manieren helpen af te vallen.

Allereerst zijn ze arm aan calorieën.Elke portie van één portie (104 gram) bevat slechts 16 calorieën, terwijl een hele komkommer van 300 gram slechts 45 calorieën bevat.

komkommer afvallen

Dit betekent dat je veel komkommers kunt eten zonder enorm veel kcal binnen te krijgen die tot gewichtstoename leiden.

Komkommers kunnen frisheid en smaak toevoegen aan salades, sandwiches en bijgerechten en kunnen ook worden gebruikt ter vervanging van alternatieven met een hoger caloriegehalte.

Bovendien kan het hoge watergehalte van komkommers ook helpen om gewicht te verliezen.

Een analyse keek naar 13 onderzoeken, waaronder 3.628 mensen, en vond dat het eten van voedsel met veel water en een laag caloriegehalte geassocieerd was met een significante afname van het lichaamsgewicht.

Komkommer is dus een goede manier om extra volume toe te voegen aan je maaltijd en bevat daarnaast vele gezonde vezels en vitamine.

5.Barst van de antioxidanten

Antioxidanten zijn moleculen die oxidatie blokkeren.Dit is een chemische reactie die bekend staan als vrije radicalen.

De opeenhoping van deze schadelijke vrije radicalen kan leiden tot verschillende soorten chronische ziekten.

Fruit en groenten, waaronder komkommers, zijn vooral rijk aan gunstige antioxidanten die het risico op aandoeningen kunnen verminderen.

In één studie werd de antioxidant kracht van komkommer gemeten door 30 oudere volwassenen met komkommerpoeder aan te vullen.

Aan het einde van het 30-daagse onderzoek veroorzaakte komkommerpoeder een significante toename in verschillende markers van antioxidante activiteit en verbeterde antioxidantstatus.

Het is echter belangrijk op te merken dat het komkommerpoeder dat in deze studie wordt gebruikt waarschijnlijk een grotere dosis antioxidanten bevat dan u zou verbruiken in een typische portie komkommer.

6. Komkommer tegen slechte adem

Wist je dat een komkommer kan helpen bij het verhelpen van je slechte adem? Een komkommer bevat veel vezels en groenten die veel vezels hebben zorgen ervoor dat de speekselproductie in je mond beter gaat lopen.

Hoe beter je speekselproductie is, des te beter de stinkende bacteriën in je mond geneutraliseerd kunnen worden. Waarom een dure kauwgom kopen als je ook gewoon een komkommer kan eten?

7. Komkommers voor huidverzorging

Wie aan komkommers denkt, denkt waarschijnlijk ook aan een maskertje voor de huid.

Het is natuurlijk niet voor niets dat komkommers ontzettend populair zijn bij verschillende beauty routines.

Waarom is dit eigenlijk?

Nou, dat zit als volgt.

Een komkommer heeft namelijk ontstekingsremmende eigenschappen die ervoor zorgen dat het goed is voor de huid.

Zo helpt het onder andere tegen puistjes en zwellingen. Bovendien kan het helpen bij het kalmeren van een verbrande of geïrriteerde huid.

Om dit het beste te doen zouden we je adviseren om de komkommer met schil en al in de blender te doen en het sap vervolgens op je huid te smeren.

Dit laat je 30 minuten goed intrekken en we weten zeker dat je huid er een stuk mooier uit zal zien!


Een Magnesium tekort? Zo herken je dit! (7 symptomen+Oplossing)
Gezond Barbecueën, kan dat? 4 Tips!

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS DOWNLOAD:

25 Eiwitrijke Snacks (Recepten)!

  • Eiwitrijk (inclusief voedingswaarden)
  • Onder de 550 calorieën
  • Goedkoop en makkelijk te bereiden
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
DIRECT TOEGANG
>