7 Redenen waarom de komkommer enorm gezond is!

Een komkommer wie is er niet gek op? Deze groente soort bevat ontzettend veel water waardoor het kan zorgen voor een verfrissende opvulling in je salade. Ook is de komkommer een perfecte gezonde snack.

In dit artikel gaan we in op alle gezondheidsvoordelen van de komkommer. Hoe gezond is deze groente soort eigenlijk?

1. Komkommers barsten van de voedingsstoffen

Komkommers bevatten weinig calorieën maar bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen.

Zo’n 300 gram ongepelde, rauwe komkommer bevat het volgende

  • Calorieën: 45
  • Totaal vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 11 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vezel: 2 gram
  • Vitamine C: 14% van de ADH
  • Vitamine K: 62% van de ADH
  • Magnesium: 10% van de ADH
  • Kalium: 13% van de ADH
  • Mangaan: 12% van de ADH

Hoewel de typische portie ongeveer een derde van een komkommer is, zou het eten van een standaard portie ongeveer een derde van de voedingsstoffen hierboven opleveren.

Bovendien hebben komkommers een hoog watergehalte. In feite bestaan komkommers voor ongeveer 96% uit water.

Lees tip: Hoeveel liter water per dag heb je nodig?

Om het maximale uit de komkommer te halen kan je komkommers het beste ongeschild eten. Wanneer je de schil er namelijk af haalt vermindert de hoeveelheid vezels, evenals bepaalde vitamines en mineralen.

2. Komkommers hydrateren het lichaam

Water speelt een enorm belangrijke rol in ons lichaam. Het is betrokken bij processen zoals temperatuurregulering en het transport van afvalproducten en voedingsstoffen.

In feite kan een goede hydratatie van invloed zijn op alles, van fysieke prestaties tot metabolisme.

Terwijl je aan het grootste deel van uw vochtbehoeften voldoet door water of andere vloeistoffen te drinken, kunnen sommige mensen wel 40% van hun totale waterinname uit voedsel halen.

Met name fruit en groenten kunnen een goede bron van water zijn in uw dieet.

Omdat komkommers voor ongeveer 96% uit water bestaan, zijn ze bijzonder effectief bij het bevorderen van hydratatie en kunnen ze je helpen aan uw dagelijkse vochtbehoeften te voldoen.

3. Kan de bloedsuiker spiegel verlagen

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat komkommers kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en sommige complicaties van diabetes te voorkomen.

Eén onderzoek onderzocht de effecten van verschillende planten op de bloedsuikerspiegel. Komkommers bleken de bloedsuikerspiegel effectief te verlagen en te beheersen.

Bovendien bleek uit één reageerbuisstudie dat komkommers effectief kunnen zijn in het verminderen van oxidatieve stress en het voorkomen van diabetesgerelateerde complicaties.

4. Kan helpen bij het afvallen

Komkommers kunnen je mogelijk op verschillende manieren helpen af te vallen.

Allereerst zijn ze arm aan calorieën.Elke portie van één portie (104 gram) bevat slechts 16 calorieën, terwijl een hele komkommer van 300 gram slechts 45 calorieën bevat.

Dit betekent dat je veel komkommers kunt eten zonder enorm veel kcal binnen te krijgen die tot gewichtstoename leiden.

Komkommers kunnen frisheid en smaak toevoegen aan salades, sandwiches en bijgerechten en kunnen ook worden gebruikt ter vervanging van alternatieven met een hoger caloriegehalte.

Bovendien kan het hoge watergehalte van komkommers ook helpen om gewicht te verliezen.

Een analyse keek naar 13 onderzoeken, waaronder 3.628 mensen, en vond dat het eten van voedsel met veel water en een laag caloriegehalte geassocieerd was met een significante afname van het lichaamsgewicht.

5.Barst van de antioxidanten

Antioxidanten zijn moleculen die oxidatie blokkeren.Dit is een chemische reactie die bekend staan als vrije radicalen.

De opeenhoping van deze schadelijke vrije radicalen kan leiden tot verschillende soorten chronische ziekten.

Fruit en groenten, waaronder komkommers, zijn vooral rijk aan gunstige antioxidanten die het risico op aandoeningen kunnen verminderen.

In één studie werd de antioxidantkracht van komkommer gemeten door 30 oudere volwassenen met komkommerpoeder aan te vullen.

Aan het einde van het 30-daagse onderzoek veroorzaakte komkommerpoeder een significante toename in verschillende markers van antioxidante activiteit en verbeterde antioxidantstatus.

Het is echter belangrijk op te merken dat het komkommerpoeder dat in deze studie wordt gebruikt waarschijnlijk een grotere dosis antioxidanten bevat dan u zou verbruiken in een typische portie komkommer.

6. Komkommers zijn goed voor de huid

Wist je dat komkommers je kunnen helpen bij het verminderen van pijn als je verbrand bent? Door simpelweg wat schijfjes komkommer op de verbrande huid te leggen zal je gelijk merken dat dit de huid kalmeert.

Komkommer bevat silica zit. Dit is niet alleen goed voor je huid maar ook voor je spieren, nagels en je haren. Daarnaast zit het barstens vol mineralen zoals kalium en magnesium. Ook deze mineralen hebben een positieve invloed op de huid.

7. Bloeddruk verlagen

Naast bovenstaande gezondheidsvoordelen kan komkommer ook bijdragen aan een betere bloeddruk. Zo is de komkommer enorm goed voor mensen met diabetis. Er zit namelijk een stof in de komkommer die de alvleesklier nodig heeft om insuline te produceren.

Door de grote hoeveelheden aan mineralen en vezels kunnen komkommers er ook voor zorgen dat je bloeddruk op peil blijft.

Top 10 Eiwitrijke Snacks en tussendoortjes voor elk moment!
7 Gezonde Snacks die perfect zijn voor in de avond!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>