Wil jij een Koolhydraatarme stamppot maken? 5 Handige tips!

De winter staat weer voor de deur wat betekent dat de dagen korter worden en de temperatuur zal gaan dalen. Misschien niet de meest leuke dingen die de winter met zich mee brengt.

Gelukkig is er ook iets om elke winter weer naar uit te kijken: Stamppot! Zelf zijn we dol op stamppot en eerlijk gezegd kunnen we zelfs in de zomer genieten van een een lekkere stamppot.

We kregen afgelopen week via een volger de volgende vraag: “Ik volg een koolhydraatarm dieet en ben dol op stamppot. Het probleem is echter dat stamppot redelijk wat koolhydraten bevat, hebben jullie tips om een koolhydraatarme stamppot te maken?”.

Op deze vraag hebben we natuurlijk een antwoord en het leek ons daarom een leuk idee om een artikel te schrijven waarin we de beste tips om een koolhydraatarme stamppot te maken met je delen!

Lees tip: Waar zitten koolhydraten in?

1. Stamppot van Bloemkool

In Nederland is de bloemkool al jaren een ontzettend populaire groente. Dit vooral vanwege zijn goede smaak en gezonde voedingsstoffen.

Dankzij de opkomst van verschillende koolhydraatarme diëten is de bloemkool echter nog meer gestegen in populariteit.

Loop tegenwoordig een supermarkt binnen en je zal oneindig veel bloemkool producten zien.

Denk hierbij aan bloemkoolrijst, pizzabodem van bloemkool of een puree van bloemkool.

Door bloemkool te gebruiken als basis van je stamppot kun je op een makkelijke manier de hoeveelheid koolhydraten van je stamppot terugdringen.

Waar 500 gram bloemkool je slechts 20 gram koolhydraten oplevert, bevat 500 gram aardappelen maar liefst 85 gram koolhydraten.

2. Stamppot van knolselderij

Aardappelen kunnen prima vervangen worden door knolselderij. Zelf maken we regelmatig een stamppot van knol en zijn ontzettend te spreken over de smaak.

Bij het maken van een koolhydraatarme stamppot van knol moet je wel rekening houden met een iets langere bereidingstijd.

Dit komt omdat je de knolselderij eerst in blokjes moet snijden. Kook deze blokjes vervolgens in zo’n 20 minuten gaar en stamp deze samen met je groenten en andere producten.

500 Gram knolselderij bevat zo’n 25 gram koolhydraten. Ideaal dus als koolhydraat arm alternatief voor de aardappel.

3. Stamppot van pompoen

Een ander product dat je als basis van je stamppot kan gebruiken is pompoen.

Wist je bijvoorbeeld dat pompoenen ontzettend rijk zijn aan vezels en amper vetten bevatten?

Dankzij de flinke hoeveelheid vezels heeft de pompoen positieve effecten op de darmen, daarnaast bevat dit product ontzettend veel Vitamine A.

Laten we dan eens kijken naar de voedingswaarden van de pompoen: 100 gram pompoen levert je 34 kcal op en 7 gram koolhydraten.

De pompoen is in Nederland nog niet zo lang bekend toch is deze vrucht ontzettend gezond. Pompoenen zijn bijvoorbeeld goed voor de huid, je spijsvertering en je zicht.

4. Stamppot van Broccoli

Naast de bloemkool is broccoli ook een groente om vaker te gaan eten.

Tegenwoordig zijn er veel verschillend Broccoli producten te vinden in de supermarkt waardoor het zich perfect leent als basis van een lekkere stamppot.

Er zijn verschillende redenen om wat vaker broccoli te eten. Zo is deze groente goed voor je geheugen en kan het ziektes tegengaan. Per 100 gram levert broccoli je zo’n 33 kcal en 7 gram koolhydraten op.

5. Stamppot van wortelpeterselie

Heb je wel eens van wortelpeterselie gehoord? Deze groente is redelijk onbekend in Nederland maar verdient zeker wat meer faam.

Per 100 gram bevat deze groente namelijk slechts 2 gram (!) koolhydraten. Hierdoor is het een groente die ontzettend goed past in een koolhydraatarm voedingspatroon.

Bovendien is het zo dat deze groente ontzettend lekker is kwa smaak (vinden wij dan). Deze wortel heeft een zoete, kruidige smaak na het koken. Toch lijkt de structuur iets meer op die van de aardappel in vergelijking met bloemkool en broccoli.

Uitdrogingsverschijnselen voorkomen? Dit is wat je moet weten!
Stoppen met snoepen? 10 Simpele tips die je direct kan toepassen!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>