7 Simpele tips om je kwark lekker en gezond te maken!

Hoe maak je kwark lekker is een vraag die we regelmatig terug zien komen. Zeker als je ons al een tijdje volgt weet je hoe vaak wij kwark eten en hoe dol we op dit voedingsproduct zijn.

Toch horen we vaak sporters klagen dat ze niet kunnen wennen aan de zure smaak die kwark met zich mee brengt. Begrijpelijk, toen we net begonnen met het eten van kwark moesten we hier ook aan wennen. Inmiddels zijn we er waarschijnlijk aan gewend aangezien we de zure smaak niet eens meer proeven.

Het is zonde om geen kwark te eten omdat je smaak niet lekker vindt. Waarom? Je kan kwark op verschillende manieren enorm lekker maken!

In dit artikel ontdek je 7 simpele en gezonde manieren om jouw kwark lekker te maken!

Heb jij moeite om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Goed nieuws!

Onlangs deden wij een uitgebreide Eiwitshake test. In deze test hebben we meer dan 20 verschillende eiwitshakes vergeleken. Benieuwd welke eiwitshake als beste uit de test is gekomen? Klik op de knop hieronder!


Is kwark gezond?

Laten we beginnen bij het begin. Waarom is kwark eigenlijk zo gezond? Hoezo zou je kwark überhaupt verwerken in je voedingspatroon? 

We hebben op fitcode.nl al meerdere keren een artikel geschreven over kwark, simpelweg omdat het een ontzettend gezond voedingsproduct is.

Om die reden zullen we in dit artikel niet te diep in gaan op de vraag hoe gezond kwark is. Wel kunnen we je zeggen dat kwark ontzettend gezond is. Waarom lees je hieronder:

Voordelen van kwark

  • Kwark is ontzettend rijk aan eiwitten, een gemiddelde bak kwark levert je al gauw 40 gram eiwit op. Dit is super veel!
  • Kwark bevat niet heel veel calorieën en is daarmee ideaal voor mensen die willen afvallen
  • Kwark is een van de goedkoopste eiwitbronnen die er te krijgen is
  • Kwark bevat langzaam opneembare eiwitten waardoor je lichaam voor langere tijd voorzien wordt van eiwitten.

Welke kwark kopen?

Hoe maak je kwark lekker is natuurlijk de titel van dit artikel. We denken dat het goed is om te vermelden dat we hier bij doelen op magere naturel kwark. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel varianten op kwark die allerlei verschillende smaakjes bevatten.

Deze kwark soorten hebben vaak van zichzelf al een goede en zoete smaak. Laat je hier echter niet door foppen aangezien deze smaak vaak komt door de flinke hoeveelheid suiker die ze bevatten.

Om die reden raden we je altijd aan om te kiezen voor naturel kwark die je vervolgens lekker maakt op een gezonde manier. Hoe je dit kan doen lees je hieronder!


Kwark lekker maken: onze favorieten toppings en tips!

Kwark lekker maken is een stuk makkelijker dan je wellicht zou denken. Met een beetje creativiteit kom je heel ver. 

Ondanks dit krijgen we dagelijks vragen als:

  • Wat is lekker in kwark?
  • Hoe kwark lekker maken?
  • Wat is gezond door de kwark?

Om antwoord op deze vragen te geven hebben wij hieronder een overzicht gemaakt van verschillende toppings en tips die je kunt toepassen om je kwark lekker te maken. Kortom, met deze tips heb jij nooit meer saaie, zure kwark!

1. Kwark met fruit

Een van de makkelijkste manieren om je kwark lekker te maken is door fruit toe te voegen aan de kwark. Fruit is namelijk altijd goed aangezien het barst van de gezonde voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels.

Bovendien kan je door fruit toe te voegen aan je milde of magere kwark ervoor zorgen dat de smaak een stuk zoeter wordt. In onze ogen is er bijna geen enkele fruitsoort die niet te combineren is met kwark waardoor je eindeloos kan combineren.

Zelf zijn wij dol op bosbessen of aardbeien door de kwark, ook banaan of appel willen we graag eten. In de zomer vinden wij het heerlijk om de kwark een tropisch tintje te geven door mango of ananas toe te voegen. Je kan zelfs nog kiezen voor gedroogd fruit, ook dit is prima met kwark te combineren!

2. Kwark mengen met eiwitpoeder

Kwark barst natuurlijk van de eiwitten waardoor het misschien gek klinkt om dan ook nog een schep eiwitpoeder toe te voegen aan je kwark. Wij zijn er echter dol op en doen het dagelijks.

Eigenlijk sluiten we elke dag wel af met een bak kwark in combinatie met een schepje eiwitpoeder chocolade. Door de eiwitpoeder goed te roeren door de kwark zal al het poeder verdwijnen waardoor je uiteindelijk een soort van chocoladeachtige yoghurt overhoudt. Op deze manier is gezond eten echt een feestje!

Waar je wel even op moet letten is dat niet elk eiwitpoeder evengoed mengt met de kwark. We hebben wel eens gehad dat het poeder niet goed met de kwark mengde waardoor er grote brokken eiwitpoeder tussen de kwark in zat.

Zelf gebruiken wij de Impact Whey protein met de Salted Caramel smaak. Dit is tot nu toe onze favoriet!

3. Kwark mengen met suikervrije limonade

Er is tegenwoordig een trend gaande in de supermarkten in Nederland: er komen steeds meer suikervrije producten!

Dit is wat ons betreft een fantastische ontwikkeling aangezien je hierdoor bepaalde producten toch kan eten zonder hierbij extra suikers binnen te krijgen.

Wat we zelf vaak doen is dat we wat suikervrij limonade siroop toevoegen aan onze kwark. Hierdoor zorgen we ervoor dat de kwark iets zoeter is zonder hierbij extra kcal binnen te krijgen.

4. Flavour drops

Flavour drops zijn de afgelopen jaren ontzettend populair geworden onder vele krachtsporters. En dat is niet gek als je het ons vraagt. 

Flavour drops zijn kleine flesjes die werken met een druppeldoseersysteem. Deze flavour drops gebruik je vervolgens om extra smaak toe te voegen aan je kwark. Flavour drops zijn tegenwoordig verkrijgbaar in tientallen verschillende smaken. Onze favorieten smaken zijn:

  • Banaan
  • Aardbei
  • Cheesecake
  • Toffee

Zelf gebruiken we de flavour drops van MyProtein. Tot nu toe de beste die we hebben geprobeerd!

FlavDrops

  • Keuze uit wel 17 smaken
  • 0 Kcal per serving
  • Geen vet of suiker

5. Meng de kwark met noten en zaden

Een andere manier om je kwark lekker en gezonder te maken is door noten en/of zaden toe te voegen aan de kwark. Van noten en zaden weten we natuurlijk hoe gezond ze zijn. Zo is het een geweldige bron van gezonde vetten.

Waar je echter wel op moet letten bij noten is dat je niet te veel toevoegt. Noten bevatten namelijk relatief veel kcal waardoor je heel snel een flinke hoeveelheid extra kcal binnen krijgt.

Een klein handje cashewnoten bevat bijvoorbeeld al snel 180 kcal. Om een vergelijking te geven: je hele bak kwark bevat vaak zo’n 240 kcal! 

Wanneer je besluit noten aan je kwark toe te voegen, dien je dit dus wel mate te doen!

Protein Notenmix

  • Mix van pinda's en noten Van nature een bron van eiwitten Heerlijk als verantwoorde snack
  • Goedkoper dan in de supermarkt
  • 22 gram eiwitten per 100 gram

6. Maak er een smoothie van!

Vind je kwark echt smerig en wil je de smaak zo min mogelijk proeven? Kies er dan voor om je kwark te verwerken in een smoothie. Door een half bakje kwark door je smoothie te mixen zorg je voor een flinke dosis extra eiwitten terwijl je de kwark niet echt zal proeven.

Dit doordat je vaak allerlei andere producten in de smoothie verwerkt waardoor je de zure smaak niet snel terug zal proeven. We schreven eerder dit artikelen waarin je leest hoe je de perfecte eiwitrijke smoothie maakt!

7. Kwark combineren met een eiwitreep

Deze optie lijkt een beetje op de optie hiervoor, het enige verschil is dat je in dit geval voor een eiwitreep gaat in plaats van een shake.

Ben je iemand die graag een bite heeft in je kwark? Dan is dit een prima optie om een eiwitreep door je kwark te mengen. Breek de eiwitreep simpelweg in kleine stukjes en verdeel deze over de kwark. Vervolgens roer je even goed door de kwark en voila!

Uit eigen ervaring kunnen we jullie alvast verklappen dat eiwitrepen met een chocolade achtige smaak het lekkerst zijn. Dit is echter persoonlijk aangezien iedereen een andere smaak heeft.

Check hier onze top 5 beste eiwitrepen waarin we alle verschillende repen vergelijken op prijs, smaak en voedingswaarden.


Wat kan je het beste in je kwark doen?
Wat je het beste in je kwark kunt doen is afhankelijk van je eigen smaak en doelstellingen. Je kunt kiezen voor fruit, eiwitpoeder, flavour drops of bijvoorbeeld noten. 

Wat is lekker in kwark?
Er zijn verschillende voedingsmiddelen lekker of gezond door je kwark te mengen. Onze favorieten zijn eiwitpoeder en bessen. Ook kun je kiezen voor bosbessen, aardbeien of bijvoorbeeld noten. 

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>