Wat is Meal Preppen? 5 Handige tips om te beginnen met Meal Prepping!

Je kent het waarschijnlijk wel; druk, weinig tijd, laat uit werk of de kinderen die eten nodig hebben. Het kan soms verdomd lastig zijn om gezond te eten.

Wellicht is meal preppen wel iets voor jou! Door je maaltijden namelijk voor te bereiden zal het een stuk makkelijker worden om gezonder te eten en minder tijd in de keuken door te brengen. Bovendien kan meal prepping je zelfs helpen om geld te besparen!

In dit artikel gaan we dieper in op meal preppen. Wat is meal prepping precies en hoe pas je dit succesvol toe?

Wat is meal prepping?

Meal prepping betekent niks anders dan het voorbereiden van je dagelijkse en/of wekelijkse maaltijden.

Misschien klinkt dit als een hoop gedoe wanneer je dit echter slim en effectief toe past kan meal preppen je een hoop rust geven. Bovendien kan het zelfs tijd en geld besparen. Daarnaast kan het supereffectief zijn tijdens het afvallen.

Wat zijn de voordelen van meal preppen?

Veel mensen die overgestapt zijn naar het voorbereiden van hun dagelijkse maaltijden willen nooit meer anders. Hoe komt dit nou? Hieronder lees je een aantal voordelen van meal prepping:

1. Bespaar tijd

Dit klinkt misschien gek maar meal preppen kan er daadwerkelijk voor zorgen dat je extra tijd over houdt.

Het grote voordeel van meal prepping is dat je eigenlijk maar één keer in de zoveel tijd hoeft te koken. Hierbij produceer je in één keer genoeg eten voor een langere periode

Of je nu in 1 keer 100 gram rijst kookt of 500 gram, je zal evenveel tijd kwijt zijn. Door grote hoeveelheden voeding in één te bereiden zal je dus dezelfde tijd kwijt zijn voor meel voeding.

2. Bespaar geld

Wanneer jij van tevoren al weet wat je precies gaat eten komende week zal je veel bewuster boodschappen kunnen doen.

Bovendien is het zo dat je in grote hoeveelheden kan inkopen waardoor je vaak goedkoper uit bent dan wanneer je kleine hoeveelheden koopt.

Ook is het zo dat je door meal preppen minder snel afgeleid raakt door andere producten. Je weet wat je voor een bepaalde periode gaat maken en hebt dus geen andere producten nodig.

Oh ja, je bespaart natuurlijk ook wat geld doordat je minder gas en elektriciteit verbruikt tijdens het koken! Win-win dus!:)

3. Gezonder eten door mealpreppen

Wanneer je mealprepping op een correcte manier toepast zullen je maaltijden waarschijnlijk bestaan uit gezonde producten.

Denk hierbij aan producten met veel eiwitten , complexe koolhydraten en vezelrijke voeding. Door dit soort maaltijden voor te bereiden zal je dus altijd een gezonde maaltijd achter de hand hebben.

Zodra je trek of honger krijgt pak je simpelweg een maaltijd die je voorbereid hebt en deze zal altijd gezond zijn.

Dankzij deze gezonde voeding zal je minder snel geneigd zijn om te gaan snacken of voor ongezonde alternatieven te kiezen!

Mealprep stappenplan voor beginners

Wil je graag beginnen met mealpreppen maar heb je geen idee waar te beginnen? Dit overzichtelijke stappenplan helpt je op weg!

Stap 1: Bepaal hoeveel dagen je wilt voorbereiden

Voor je gaat beginnen is het handig om te weten voor hoeveel je dagen maaltijden gaat voorbereiden. Bedenk bovendien ook op welke dag je het mealpreppen wilt gaan inplannen.

Vooral de eerste paar keren kan het best wat tijd kosten voor je al je eten voorbereid is. Kies daarom altijd een dag en tijdstip dat voor jou goed uitkomt.

Stap 2: Zorg voor voldoende bakjes

Deze fout wordt door veel mensen gemaakt. Ze gaan enthousiast aan de slag met meal preppen, koken vervolgens een pan vol eten en bedenken zich dan dat ze eigenlijk helemaal niet voldoende bakjes hebben.

Zorg daarom altijd van tevoren dat je voldoende bakjes in huis hebt.

Stap 3: Wat ga je eten?

Deze stap kan best lastig zijn. Wat ga je namelijk de hele week eten? Kies altijd een maaltijd uit die jezelf ook lekker vind. Wanneer je 5 of 6 keer per week iets moet eten wat je eigenlijk niet lekker vind zal je dit nooit lang vol gaan houden.

Bovendien is het belangrijk dat je maaltijd uit gezonde producten bestaat en in de juiste verhouding. We raden je aan om er iedergeval voor te zorgen dat je maaltijden voldoende eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten bevatten.

Hieronder een aantal lijstje met wat inspiratie voor jouw mealprep:

Eiwitten

  • Kip of kalkoen
  • Mager gehakt
  • Vis
  • Eieren
  • Bonen
  • Tofu

Koolhydraten

  • Rijst
  • Aardappelen
  • Pasta (volkoren, spelt of boekweit)
  • Quinoa

Vetten

Stap 4: Let the cooking begins!

Wanneer je alle bovenstaande stappen hebt afgewerkt is het tijd voor het leukste gedeelte; het koken!

Zoek alles bij elkaar, doe de voorbereidingen en bereid je maaltijden naar persoonlijke voorkeuren.

Het hebben van een keukenweegschaal is hierbij aan te raden!

Meal Prepping tips

  1. Keep it simple! De belangrijkste tips die we je kunnen geven, denk niet te moeilijk! Ga geen onmogelijke maaltijden samen stellen maar houd het bij de basis
  2. Gebruik groenten uit de diepvries! Deze zijn vaak net zo gezond en een stuk goedkoper en makkelijker te bereiden.
  3. Koop voorgesneden producten. Maak het jezelf makkelijker door voorgesneden voedingsproducten te kopen, dit scheelt je een hoop tijd!
  4. Weet wat je eet! Schrijf een duidelijke planning voor jezelf en weet wat je eet.
  5. Gebruik vierkante bakjes. Deze zullen een hoop ruimte besparen in je koelkast!
  6. Kook graan producten in grote hoeveelheden!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>