De military press is een effectieve oefening waarmee je alle schouderkoppen aanspreekt. Naast dat je hiermee al je schouderspieren traint, train je ook je core, triceps en bovenkant de van je trapezius. Wil je nou weten hoe je de military press uitvoert en waar je op moet letten bij de uitvoering? Lees dan gauw verder en ontdek de antwoorden!

Kenmerken Military Press

Soort oefening: Compound oefening
Welke spieren train je met de military press: Schouders, upper traps, triceps, core
Benodigdheden: Barbell en gewichten
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld


Military Press uitvoering 

Hoe doe je de military press eigenlijk? In onderstaande stappenplan vind je een uitleg over de military press en hoe je deze op een correcte manier kunt uitvoeren.  

Stap 1.

Pak de barbell op schouderbreedte (of iets breder) vast en stap onder de stang

Stap 2.

Positioneer je voeten op schouderbreedte en haal de barbell uit het rek

Stap 3.

Doe twee stappen naar achter, span je core aan en adem diep in

Stap 4.

Druk de barbell boven je hoofd tot je armen gestrekt zijn

Stap 5.

Houdt deze kort vast en laat hem vervolgens weer rustig zakken tot net boven de borst


Military Press video-uitleg

In bovenstaande stappenplan is een uitleg te vinden over de military Press. Naast dit stappenplan vind je het wellicht fijn om te zien hoe dit er in de praktijk uit ziet. Om deze reden vind je hieronder een video-uitleg van de military press waarin je kunt leren over een juiste uitvoering met deze oefening. 


Wat zijn de voordelen van de Military Press?

De military press is een goede compound oefening die je kunt gebruiken om een sterker bovenlichaam te ontwikkelen. Maar wat zijn nu eigenlijk redenen en voordelen van deze oefening? Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van deze oefening.

Voordelen Military press

  • Doordat het een compound oefening is, spreek je gelijk meerdere spieren aan
  • Met de military press spreek je al je schouderkoppen aan voor ultieme spieropbouw
  • Tijdens het uitvoeren van deze oefening werk je ook aan je stabilisatie
  • Je traint ook je triceps en core

Military press Tips

Wil je jouw schouders dus echt laten groeien? Dan is de military press een oefening die echt niet in je trainingsschema mag ontbreken. Wanneer je de military press op de juiste manier uitvoert, kan je de spieropbouw van je schouders namelijk enorm vergroten.

Door de oefening tijdens verschillende trainingen te herhalen, merk je van zelf dat het gewicht steeds makkelijker gaat. Hierdoor kun je het gewicht verhogen waardoor je echt merkt dat je spiermassa aan het toenemen is.

De tips hieronder helpen jou bij het op de juiste manier uitvoeren van de military press waardoor je binnen no-time de gewenste spiergroei creƫert. Wil je dus sterker worden op de military press? Neem dan zeker even de tijd om deze tips door te lezen!

  • Neem een goede hap adem: Wanneer je diep ademhaalt bij iedere herhaling zorg je voor een grotere krachtexplosie
  • Span je core aan: Wanneer je je buikspieren goed aanspant bij elke herhaling creĆ«er je meer kracht en stabiliteit
  • Uitvoering boven gewicht: Zorg eerst dat je de uitvoering onder controle hebt voor je het gewicht gaat verhogen

Veelgemaakte fouten bij de Military Press

Naast de Military press tips hebben we ook nog de meest gemaakte fouten die gemaakt worden bij de uitvoering van deze oefening op een rijtje gezet.

Helaas zien we in de sportschool nog steeds veel mensen die de military press niet juist uitvoeren. Dit is enorm zonde om een aantal redenen.

Zo haal je niet het maximale uit een bepaalde oefening en neemt de kans op een blessure aanzienlijk toe. Iets wat je natuurlijk te allen tijde wilt voorkomen. Kortom, let goed op onderstaande fouten en voorkom deze!

  • Geen volledige ROM: Zorg ervoor dat je de oefening op een juiste manier uitvoert met een volledige range of motion
  • Te veel gewicht: Laat je ego thuis in de sportschool en zorg eerst dat de uitvoering goed is
  • Voeten niet juist plaatsen: Wanneer je voeten te smal staan zal je merken dat je een stuk instabieler staat

Military Press alternatieven

Vind jij deze oefening om wat voor reden dan ook niet heel lekker? Jammer! Gelukkig zijn er verschillende military press alternatieven en variaties die je kunt uitvoeren.

Hieronder een overzicht van verschillende military press alternatieven:

  • Dumbell shoulder press
  • Front Raise
  • Seated Dumbbell Shoulder Press
  • Single-Arm Dumbbell Shoulder Press
  • Landmine Press

Veelgestelde vragen

Is de military press een goede oefening?

De military press is een goede oefening voor iedereen die zijn volledige schouderspieren wilt aanspreken. Met deze compound oefening train je namelijk je drie schouderkoppen, maar ook train je je triceps, core en bovenkant trapezius. Dit is dus een ontzettend goede oefening voor het vergroten van je schouderspieren en trainen van je stabiliteit.


Welke spieren train je met de military press?

De military press is een compound oefening die zich richt op de drie schouderspieren. Naast de schouders train je ook je core, triceps en bovenkant trapezius. 

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>