Mind Muscle connection: Wat is het en hoe belangrijk is het?

De mind muscle connection ofwel MMC is een term waar je vast wel eens van gehoord hebt. Zo zou het ervoor kunnen zorgen dat je meer spiermassa op kan bouwen en uiteindelijk ook sterker kan worden. Is dit echter wel zo of is het niets meer dan een fabeltje? Wij gingen op onderzoek uit!

Wat is de mind-muscle connection?

Voor we dieper in gaan op de voordelen die een goede mind-muscle connection kunnen opleveren is het belangrijk te weten wat dit begrip precies in houdt. Wanneer je deze term letterlijk zou vertalen naar het Nederlands dan zou het de “Gedachte & Spier connectie” worden.

Je weet waarschijnlijk wel dat er een connectie tussen je spieren en hersenen is. Zonder onze hersenen zouden we namelijk onze spieren niet kunnen aansturen. Een spierbeweging begint namelijk in de hersenen. Vanuit de hersenen zenden we namelijk een signaal naar de spieren om deze te laten bewegen.

Met de mind muscle connection bedoelt men dus de relatie tussen de spier en de gedachte. Door tijdens het uitvoeren van oefeningen bewust na te denken en proberen te voelen welke spieren je aan het trainen bent kun je uiteindelijk meer spiergroei realiseren. [1]

Waarom is de mind muscle connectie belangrijk?

Om te begrijpen waarom de mind muscle connectie zo belangrijk is, moet je het verschil begrijpen tussen primaire en secundaire bewegingen. De primaire beweger is de spier die het meeste werk moet verrichten bij een oefening. De secundaire zijn de spieren die de primaire beweger ondersteunen.

Wanneer jij een goede mind muscle connectie hebt zal het veel makkelijker zijn gericht een spier te trainen. Zo zijn er bijvoorbeeld ontzettend veel mensen die bankdrukken maar totaal hun borstspieren niet voelen tijdens het trainen. Dit zorgt ervoor dat er minder spier activatie is waardoor je uiteindelijk minder spiermassa op zal bouwen.

Hoe pas je de mind muscle connection toe?

Nu vraag je jezelf af: “Waar moet ik me dan precies op focussen tijdens een oefening?”. Het antwoord hierop is best complex aangezien er verschillende manieren van focus zijn.

Zo focussen we ons tijdens het trainen vooral op een juiste uitvoering en het tellen van de herhalingen. Deze vorm van focus wordt ook wel externe focus genoemd aangezien dit factoren van buitenaf zijn.

Daartegen over heb je de interne focus, dit noemen we ook wel de mind muscle connection. Hierbij ga je de focus leggen op de spier die je aan het trainen bent tijdens een oefening.

Om een voorbeeld te geven: Als jij een tricep extension aan het doen bent, probeer je alleen maar te denken aan de tricep. Hierbij kan het helpen om de spier in de spiegel te zien, hem vast te houden of de spier extra hard aan te spannen (flexen). Door dit te doen zal je lichaam meer de spier gaan gebruiken waaraan je denkt en minder de ondersteunende spieren (onderarmen bijvoorbeeld).

Leestip: Hoeveel spieren heeft een mens?

Jeff Niffard met een informatieve video over de mind muscle connection.

Tips voor een betere mind muscle connection

Door de mind muscle connection goed toe te passen kan je de spieren dus beter activeren waardoor je meer kracht en spiermassa kan opbouwen. Nu je dit weet is de kans natuurlijk groot dat je de volgende training vol gas op die mind muscle connection gaat focussen.

Dat is opzich prima maar houd er rekening mee dat de mind muscle connection niet het allerbelangrijkste is. Je focus zal altijd moeten liggen op een goede vorm en het consequent trainen met progressive overload. Wanneer je al deze punten op orde hebt kan je de focus op de mind muscle connectie gaan leggen. Hieronder hebben we 3 tips voor een betere mind muscle connection.

1. Voer de oefening langzamer uit

Wanneer jij een oefening iets minder snel uitvoert dan normaal is het makkelijker je te concentreren. Probeer bijvoorbeeld eens 3 tot 5 seconde te doen over de excentrische (dalende) beweging en vervolgens ook weer 3 tot 5 seconde over de concentrische beweging. Door dit te doen zal je beter kunnen concentreren op de beweging en staan je spieren langer onder spanning.

2. Blijf gefocust

Het hebben van de juiste focus is enorm belangrijk tijdens een training. Helaas is er tegenwoordig enorm veel afleiding, denk hierbij aan social media, pratende sporters om je heen of vallende gewichten.

Het is belangrijk dat je tijdens je trainingen gefocust blijft. Zelf vinden we het bijvoorbeeld heerlijk om te trainen met een koptelefoon op. Op die manier horen we niks anders meer om ons heen en kunnen we ons volledig focussen op de training.

3. Oefen met poseren

Dit punt had je waarschijnlijk niet verwacht. Wist je dat je een betere mind muscle connectie op kan bouwen door regelmatig te poseren? Ga bijvoorbeeld eens voor de spiegel staan en probeer je spieren aan te spannen. Dit klinkt misschien een beetje gek maar het kan je zeker helpen een betere mind muscle connectie op te bouwen.

Conclusie

Het hebben van de juiste focus is bij krachttraining enorm belangrijk. Wanneer we spreken over focus kunnen we onderscheid maken tussen twee soorten: externe focus en interne focus. Bij de externe focus concentreer je jezelf op de beweging van de oefening. Dit doe je om een juiste uitvoering aan te leren. Dan heb je ook nog interne focus. Bij deze vorm van focus denk je aan de spier die je traint. Onderzoeken hebben verschillende keren aangetoond dat interne focus kan bijdragen aan spiergroei. Externe focus is een stuk belangrijker als je voor kracht traint.

De mind-muscle connection kan dus zeker toegevoegde waarde leveren en is absoluut niet geen fabeltje. Echter moet je ook net vergeten om je externe focus on point te houden aangezien deze er zorgt dat je een oefening correct kan uitvoeren.

Als jij dus bezig bent een complexe oefening als de squat bijvoorbeeld is het belangrijk dat je enerzijds focust op het correct uitvoeren van de beweging en anders op de spieren die je traint. Als je de externe focus eenmaal helemaal goed beheerst is het makkelijker om je te focussen op de interne focus.

Negatief trainen: 5 Verrassende voordelen van excentrisch trainen!
Eerst Krachttraining of eerst Cardio? Ontdek hier de beste methode!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>