De 10 meest voorkomende misverstanden over vet verlies!

Vet verlies of afvallen: Wie wil dat nou niet? Als je 8 willekeurige mensen in de sportschool vraagt wat hun doel is dan is de kans groot dat tenminste 5 zeggen dat ze vet willen verliezen.

Toch is het zo dat het lang niet iedereen lukt om af te vallen of hun vetpercentage te verlagen. In onze ogen komt dit doordat er tegenwoordig heel veel fabeltjes en misverstanden bestaan onder sporters.

In dit artikel ontdek je 10 meest voorkomende misverstanden en fabeltjes over vet verlies.

1. Het eten van vetten maakt je vet

Dit is een fabel die eigenlijk best wel logisch klinkt. Want tja, waar komt vet anders vandaan dan van vetten uit eten? Het is tenslotte het zelfde woord dus lijkt het logisch dat je van vetten eten ook echt ‘vet’ wordt.

In realiteit ligt dit dan net weer wat anders. Waar veel mensen de schuld aan de vetten geven, blijkt dit uiteindelijk niet de oorzaak van het te hoge vet percentage waar je al jaren tegen vecht. De oorzaak zit hem namelijk in het feit dat je waarschijnlijk te veel calorieën binnen krijgt op dagelijkse basis. Natuurlijk is het zo dat je van producten als patat, hamburgers en pizza’s enorme zwembandjes rond je heupen krijgt. Maar ja, dit krijg je ook als je teveel aardappelen, bagels of snoep eet waar amper vetten in zitten.

Wanneer het jouw doel is om vet te verliezen dan is het verbannen van vetten uit je voedingsschema niet de juiste aanpak. Integendeel, je zou jezelf juist meer op ‘gezonde’ vetten moeten focussen. Denk hierbij aan vis, noten of avocado’s. Deze producten bevatten gezonde vetten en zorgen ervoor dat je langer een ‘vol’ gevoel hebt waardoor je minder snel naar andere snacks zal grijpen. Combineer deze ‘gezonde’ vetten met een goede dosis eiwitten en je zal veel minder snel uit wanhoop de koekjestrommel leeg eten.

Een ander leuk feitje over vetten is dat uit onderzoeken gebleken is dat het eten van een goede  dosis ‘gezonde’ vetten op dagelijkse basis resulteert in meer vet verlies dan wanneer je een voedingsschema volgt met amper tot geen vetten.

Probeer zoveel mogelijk van je vette uit bronnen als olijfolie, avocado’s, noten en vis te halen. Verzadigde vetten die bijvoorbeeld in eieren zitten en vlees zijn niet persé slecht voor je, alleen leveren ze niet net zoveel gezondheidsvoordelen als onverzadigde vetten!

2. Je mag geen koolhydraten eten

Koolhydraatarme voedingspatronen zijn tegenwoordig booming. Het klinkt misschien leuk en het zal je op de korte termijn zeker wat resultaat opleveren. Echter is dit absoluut geen duurzame oplossing.

Wat we hiermee bedoelen is dat het simpelweg niet lang vol te houden is. Ten tweede is de stelling dat geen koolhydraten betekent dat je geen vet opslaat ook totaal niet juist.

Uiteindelijk zorgt een energietekort ervoor dat je af zal vallen niet de hoeveelheid koolhydraten die je binnen krijgt per dag.

Al zou jij 90% van je voeding uit koolhydraten halen maar wel een energietekort hanteren dan zul je alsnog afvallen ongeacht de grote hoeveelheden koolhydraten.

3. Je moet minder eten om vet te verliezen:

Uiteindelijk draait het verliezen van vet om het binnenkrijgen van minder energie dan je lichaam nodig heeft. Een fout die we veel mensen zien maken is dat ze bepaalde crash diëten gaan volgen waarbij ze zo min mogelijk gaan eten om maar snel gewicht te verliezen.

Tuurlijk zal dit werken op de korte termijn en zal je gewicht verliezen. Na een aantal dagen zul je echter zoveel honger en trek krijgen dat je een gigantische vreetbui krijgt waardoor je alles te niet doet. Overigens is een te groot energie tekort ook slecht voor het behoud van je spieren.

4. Snacks zijn slecht voor vet verlies:

We horen vaak sporters zeggen dat snacks en tussendoortjes een no-go zijn tijdens een vet verlies fase. Dit is echter niet waar. Wanneer men aan snacks denkt zal er waarschijnlijk gelijk gedacht worden aan chips, snickers en koekjes.

Dit zijn natuurlijk niet echt verantwoorde snacks aangezien ze relatief rijk aan kcal zijn. Als jij echter gewoon op een verantwoorde manier gaat snacken en bijvoorbeeld voor groente of fruit kiest is er niks aan de hand.

5. Eten in de avond wordt direct als vet opgeslagen:

We verbazen ons nog steeds over het feit dat er mensen zijn die dit nog geloven. Je lichaam kent geen tijd een banaan van 90 kcal zal altijd 90 kcal bevatten, of je deze nou in de middag avond of midden in de nacht op eet.

Ons lichaam is constant bezig met het verbranden van energie, zelfs als aan het slapen bent. Maak je dan ook niet zo druk om het eten na een bepaald tijdsstip.

6. Sporten = onbeperkt eten:

Vet verlies draait dus om een negatieve energie balans: krijg je minder energie binnen dan je verbrandt? Dan zul je afvallen. Wat we nog wel eens zien gebeuren is dat men zegt: ah, ik heb gesport nu kan ik dit of dat wel eten.

Tuurlijk is het zo dat je met het sporten calorieën hebt verbrandt. Dit geeft echter geen vrijbrief om alles maar te eten wat los en vast zit.

Als jij met het sporten 400 calorieën hebt verbrandt en vervolgens een pizza van 900 calorieën op eet dan heb je gewoon weer een verschil van 500 calorieën die je extra binnen hebt gekregen.

7: Je kan vet omzetten in spiermassa:

Vet omzetten in spieren kan niet. Dit omdat het twee totaal verschillende processen zijn. Als beginnende sporter of iemand met zware overgewicht is het mogelijk om tegelijk spieren op te bouwen en vet te verliezen.

Naarmate je meer gevorderd wordt zal dit echter steeds lastiger worden.

8. Plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk

Laten we gelijk het volgende fabeltje ontkrachten: plaatselijk vet verbranden is ook niet mogelijk. Het klinkt natuurlijk ontzettend mooi dat je bepaalde oefeningen kan doen om op bepaalde plekken vet te verliezen. Helaas werkt het niet zo, vet verlies gaat evenredig en je hebt niet in de hand op welke plekken je vet verliest.

9: Cardio is het best voor vet verlies:

Wanneer mensen vet willen verliezen kiezen ze vaak gelijk voor cardio. Deze keuze wordt gemaakt omdat men er van uit gaat dat je met cardio meer kcal verbrandt dan met krachttraining en dat klopt.

Als je een uur zou gaan hardlopen en een uur zou gaan krachttrainen zal je met het uur hardlopen meer verbranden. Toch is het zo dat je door krachttraining spiermassa zal gaan opbouwen, dit zorgt ervoor dat je meer energie zal gaan verbruiken wanneer je rust. Dit maakt krachttraining uiteindelijk een stuk effectiever dan cardio.

Je vetpercentage verlagen zonder cardio is gewoon mogelijk.

10. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag! Althans, dat is een claim die we vaak horen. Dit is echter niet perse waar. Om vet te verliezen zal je minder kcal binnen moeten krijgen dan je verbrandt, hoe en wanneer je deze kcal binnenkrijgt is hierbij minder belangrijk dan ooit gedacht wordt. [1]

Door je ontbijt uit te stellen zal je calorieën besparen, deze calorieën kun je op een later moment inhalen waardoor je eventueel grotere maaltijden kan eten. Zelf vinden we dit top aangezien het dan minder voelt als dieet of vet verlies periode.

Afvallen door meer te eten: Kan dat of is het een fabeltje?
Plaatselijk vet verbranden: is dit mogelijk of toch niet?
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>