Never Skip Leg Day? 5 Redenen om legday nooit te skippen!

Never skip leg day is inmiddels een redelijk bekend begrip geworden binnen het landschap van Fitness & krachttraining.

Het blijft echter voor vele sporters nog best een opgave om de sportschool in te duiken voor een legday.

De ene dag ‘ben je toch wel erg moe’ en de week daarop miezert het net iets te hard om naar de sportschool te fietsen en benen te trainen.

Op iedere legday blijkt maar weer dat je eigenlijk best wel creatief bent. Dat je die creativiteit inzet om een originele smoes voor jezelf te bedenken om niet te hoeven squatten, is dan weer jammer. Sqauts bieden veel voordelen en mogen daarom absoluut niet missen in je schema.

In principe is het best te begrijpen dat legday onder de meeste van ons niet de voorkeur geniet. Het is zwaar werken op het moment zelf en gedurende de twee dagen na de workout loop je als een pasgeboren giraf. Toch is legday enorm(!) belangrijk.

In dit artikel geven we je 5 redenen waarom jij je legday nooit zou moeten skippen, never skip leg day!

1. Calorieën verbranden!

Als je aan afvallen denkt, denk je misschien aan uren zweten op de loopband, dagen crossen op de crosstrainer en maanden Libelle lezen op de stepmachine.

Een goede cardio workout verbrandt zeker de nodig kcal. Maar wil je echt afvallen, raad ik je aan om (zware) krachttraining te doen. Je spieren verbranden hierbij niet alleen tijdens de oefeningen calorieën,  maar hebben hierna ook nog een lange herstelperiode van soms wel 72 uur. Wist je trouwens dat eiwitrijk voedsel je kan helpen meer te verbranden zonder hier iets voor te doen?

Dit betekent dat jouw spieren al die tijd energie verbruiken om te herstellen. Je verbrandt dus nog steeds je calorieën, terwijl je allang weer House of cards aan het binge watchen bent, ideaal!

Legday skippen

2. Sterke benen in het dagelijks leven

Lift kapot? Geen probleem! Beste vriend helpen met verhuizen? Geen probleem.

Je dikke 9-jarige achter neefje van 87 kilo op je nek tijdens een familie uitje? Geen probleem!

Sterke benen komen altijd van pas. En niet alleen in het dagelijks leven, ook in de gym. Gespierde benen helpen je om meer te deadliften en zelfs meer te bankdrukken dankzij betere stabiliteit!

Dat alleen al lijkt mij meer dan voldoende reden om je iets meer te focussen op de benen, toch? Voor de zekerheid nog 1 laatste argument.

nooit legday skippen

3. Meer lunges in plaats van lunches

Dat je lunchen tot een kunst hebt verheven, is al lang geen geheim meer.

Dat je iets vaker zou mogen lungen ook niet. Je borst mag dan groot zijn en je biceps van steen; als je in-v- shape-lopende- rug rechtstreeks overloopt in platte billen valt dit allemaal in het niet.

Een fatsoenlijke kont is wel wenselijk toch? Net als bovenbenen in proportie. Ten slotte zijn kuiten van acceptabel formaat een ieders droom, maar laten we realistisch blijven.

Dat wordt nooit wat. Wat in principe wel gek is. Drie setjes van 15 calf raises zou toch afdoende moeten zijn voor goddelijke kuiten?

4. Meer discipline

Legdays zijn over het algemeen niet leuk, zo is het vaak de meest intensieve dag van je fitness schema. Wanneer jij echter toch die sportschool in duikt ondanks dat je er eigenlijk geen zin in hebt zal dit zorgen voor een flinke dosis extra discipline.

Dit zal er voor zorgen dat je uiteindelijk meer mentale kracht opbouwt waardoor je sterker in het leven staat.

Win-win situatie dus!

5. Meer spiermassa

Wanneer jij je benen traint is de kans groot dat je zware oefeningen doet als squats, deadlifts en zware leg presses. Dit soort oefeninegn zorgen ervoor dat je testosteron en hormoonwaardes door het dak heen schieten.

Dit zorgt er voor dat je uiteindelijk meer spiermassa zal opbouwen!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>