Press "Enter" to skip to content

Overtraining: Wat is het en hoe voorkom je het?

Team Fitcode

Overtraining is iets wat helaas nog best vaak voorkomt. Oorzaak hiervan is dat  sporters te enthousiast aan de slag gaan met Fitness.

Hierdoor vergeten ze wel eens dat het ook enorm belangrijk is om je lichaam voldoende rust te gunnen.

Meer trainen betekent namelijk niet altijd dat je ook meer resultaten zult boeken. Het is zelfs zo dat je resultaten er zelfs onder kunnen lijden….

Dit wordt overtraining genoemd en komt eigenlijk neer op het feit dat je meer traint dan je lichaam eigenlijk aan kan.

Wanneer Train je te veel?

Het lastige van overtraining is dat het moeilijk objectief vast te stellen is. Iedereen heeft namelijk een andere mening over ‘te veel’ trainen.

Zo zullen er mensen zijn die 4 keer per week krachttraining al te veel vinden. Andere mensen zullen juist aangeven dat dit eigenlijk te weinig is.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar bodybuilders dan zie je dat zij meestal 6 dagen per week trainen. Bovendien trainen ze dan ook nog eens twee keer per dag.

Overtraining is dan ook meestal niet het gevolg van een hoge trainingskwantiteit….

Het probleem zit hem meer in de indeling van de traingen. Er zijn helaas veel sporters die geen idee hebben hoe hun lichaam precies in elkaar zit.

Hierdoor verdelen ze de trainingen verkeerd waardoor sommige spieren te zwaar belast worden.

Het kan ook zo zijn dan sporters juist door hun pijn heen trainen en te lang door gaan met trainen.

Wat zijn de oorzaken van overtraining?

Overtraining is lastig te definieren en het is daarom goed om te kijken naar het ontstaan van het probleem.

Hoe raak je eigenlijk overtraind?

Het grappige is dat het probleem vaak niet eens echt zit in het feit dat je te veel traint. Vaak is het zo dat er te weinig rust tussen trainingen genomen wordt.

Als je namelijk traint ben je eigenlijk je spieren aan het beschadigen. Dit is opzich geen probleem aangezien de spieren gewoon weer zullen herstellen.

Hier moet je de spieren echter wel de tijd voor gunnen. Wanneer je te vaak traint en de spieren dus te weinig tijd geeft zullen ze nooit goed kunnen herstellen.

Hierdoor zijn je spieren eigenlijk niet eens goed hersteld voor je weer aan een zware krachttraining begint.

Als dit te vaak gebeurt zullen de beschadigingen aan de spieren steeds ernstiger worden. Hierdoor loop je na verloop van tijd tegen overtraining aan.

Wat zijn de symptomen van overtraining?

teveel magnesium

Nu je precies weet wat overtraining is en wat het inhoudt is het natuurlijk ook wel belangrijk dat je weet hoe je overtraining herkent.

Overtraining kan namelijk vervelende gevolgen hebben en is vaak lastig te merken.

Toch zijn er wel een aantal symptomen die optreden wanneer jij te veel hebt getraind. Dit zijn:

  • Je progressie stagneert (ondanks alle moeite die je doet)
  • Weinig zin/motivatie om te gaan sporten
  • Vaak heb je nog spierpijn van de vorige training wanneer je een bepaalde spiergroep wil trainen
  • Je hebt veel moeite met in slaap vallen
  • Weinig energie en een futloos gevoel
  • Minder goed humeur
  • Weinig honger
  • Veel spanning

Wat moet je doen bij overtraining?

Heb jij nou last van één van bovenstaande symptomen of herken je jezelf hierin?

Dan is er dus de kans dat je je lichaam simpelweg te weinig rust hebt gegeven. Dit betekent dat je even wat gas terug moet nemen.

Wees niet zo stom om als een kip zonder kop door te gaan trainen maar pak je rust en luister naar je lichaam.

De beste manier om dit te doen is door simpel weg een weekje vakantie te nemen. Hoe eng dit ook klinkt, op de lange termijn zal het je profijt op leveren.

Een weekje zonder sport zal er echt niet voor zorgen dat je al je gains verliest. Bovendien geef je het lichaam nu de tijd om even uit te rusten en goed te herstellen.

Na een week rust zul je merken dat je gelijk weer een berg motivatie erbij hebt waardoor je weer lekker kunt knallen in de gym!

Kan ik overtraining voorkomen?

Sleep, Slaap, fitness, spiermassa

Dus, je weet nu wat je kan doen om overtraining op te lossen….

Echter zijn wij van mening dat voorkomen beter is dan genezen.

Je kan overtraining namelijk best voorkomen. Hier zijn een aantal stappen voor die je kunt ondernemen om te voorkomen dat je overtraind raakt. Deze stappen zijn:

  • Zorg voor minimaal 47 tot maximaal 72 uur rust tussen het trainen van dezelfde spiergroep.
  • Je lichaam herstelt tijdens je slaap. Zorg daarom voor voldoende slaap. Probeer minimaal 7 uur per nacht te slapen.
  • Train maximaal 1,5 uur per sessie. Trainingen hoeven echt geen uren te duren, houd het kort en efficient!

Welke invloed heeft mijn voeding?

Het belang van de juiste voeding mag ook bij het onderwerp overtraining absoluut niet onderschat worden.

Zorgen benzine zal een auto tenslotte ook niet gaan rijden, hetzelfde geldt voor je lichaam.

Om goed te functioneren zal je lichaam de juiste voedingsstoffen toegediend moeten krijgen.

Het herstellen van je spieren kost ten slotte energie maar dan moet die energie er wel zijn!

Bovendien hebben je spieren ook voldoende eiwitten nodig. Reden hiervan is dat eiwitten de bouwstenen van de spieren zijn.

Mocht je geen idee hebben hoeveel eiwitten je nodig hebt, check dan dit artikel even!

Een ander punt dat vaak vergeten wordt is het drinken van water. Het is namelijk belangrijk dat je lichaam goed gehydrateerd blijft.

Als je deze zaken op orde hebt heeft je lichaam alles voor hande wat het nodig heeft om goed te kunnen herstellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.