Plaatselijk vet verbranden: is dit mogelijk of toch niet?

Plaatselijk vet verbranden, is dat mogelijk of dit niet meer dan een fabeltje? Het is een vraag die vele sporters bezig houdt.

Misschien herken je jezelf hierin: je bent redelijk tevreden over je lichaam alleen vind je dat je net iets te veel vet hebt rond je heupen of op je buik. Dit vet wil je natuurlijk zo snel mogelijk kwijt raken, maar hoe doe je dat?

Kan je bepaalde oefeningen doen die ervoor zorgen dat je het vet plaatselijk kan verbranden en valt dit onder de noemer gezond afvallen?

In dit artikel gaan we kijken of dit mogelijk en hoe deze theorie ooit is ontstaan.

Hoe werkt vet verlies?

Als je ons al langer volgt heb je dit stukje tekst waarschijnlijk al meerdere keren gelezen. Toch vinden we het belangrijk het nog een keer uit te leggen. Hoe werkt het verbranden van vet eigenlijk?

Als jij je vetpercentage als man of vrouw naar beneden wilt brengen dan zal je ervoor moeten zorgen dat je een negatieve energiebalans hanteert. Om af te vallen zal je meer energie moeten verbranden dan dat je binnen krijgt via voeding.

Om vet te verliezen zal je minder energie binnen moeten krijgen dan er uit gaat. Ons advies hierin is om dit altijd rustig op te bouwen. Begin niet gelijk met een crashdieet maar verminder langzaam je calorie-inname. Hanteer hierbij een tekort van zo’n 10 tot 15 %.

Kan je plaatselijk vet verliezen?

Als je had gehoopt dat je plaatselijk vet kon verbranden hebben we helaas slecht nieuws voor je: dit is niet mogelijk. Je kan vet namelijk zien als energiereserves die het lichaam op slaat voor momenten dat het deze energie nodig heeft in de toekomst.

Dit vet wordt evenredig over het lichaam verdeeld zodat de verhoudingen gebalanceerd blijven. Het is afhankelijk per persoon waar het lichaam precies vet opslaat. Bij de ene persoon zal dit rond de buik zijn en bij de andere rond de heupen.

Wanneer jij voor een langere periode een energie tekort hanteert zal je lichaam dus vet moeten gaan verbranden om het lichaam te voorzien van extra energie. Je lichaam bepaalt zelf op welke plekken dit vet verbrandt wordt, dit zal altijd over het hele lichaam en evenredig plaatsvinden. Je kunt dus zoveel buikspieroefeningen doen als je wilt alleen zal dit er niet voor gaan zorgen dat je vet specifiek rond de buikspieren zal gan verbranden.

Zodra jij een energietekort hanteert bepaald jouw lichaam zelf waar het de vetreserves gaat verbranden. Je vetpercentage verlagen zal dus evenredig gaan.

De invloed van hormonen op vet

Zoals we in de vorige alinea aangaven verschilt het dus per persoon waar de vetreserves worden opgeslagen. Zo zijn er mensen die meer vet opslaan op hun bovenbenen of op hun buik. Dit is natuurlijk niet echt een ‘gebalanceerde opslag’.

Dit soort vetoverschotten hebben te maken met de verhouding van hormonen in ons lichaam. Zo zorgt het hormoon oestrogeen er voor dat het de vetopslag rond de billen en benen stimuleert. Buikvet (visceraal vet) daarentegen wordt geassocieerd met het stresshormoon cortisol.

Wanneer je dit soort hormoonoverschotten hebt zal dit ervoor zorgen dat er relatief gezien veel vet wordt opgeslagen op dezelfde plekken. Om dit op te lossen zal je voor een langere tijd een energie tekort moeten hanteren.

Hoe krijg ik dan die strakke buik?

Nu vraag je jezelf misschien af: “hoe krijg ik dan wel een strakke buik?”. Het antwoord hierop is waarschijnlijk simpeler dan je had verwacht: eet voor een langere periode minder en zorg ervoor dat je minder energie binnenkrijgt dat je verbrandt.

Combineer dit vervolgens met een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Ga daarnaast aan krachttraining doen en zorg voor een effectief schema. Probeer hierbij niet te hard van stapel te lopen en ga geen gek crashdieet volgen. Dit is namelijk niet vol te houden en zorgt ervoor dat je spiermassa gaat verliezen.

Vergeet niet je spieren te trainen

Je weet nu dus dat het niet mogelijk is om plaatselijk vet te verliezen. Je lichaam haalt energie uit reserves die overal vandaan gehaald worden. Het doen van buikspieroefeningen zal er dus niet direct voor zorgen dat je vet verliest rond je buik.

Toch betekent dit niet dat je deze spieren helemaal niet moet trainen. Je wilt namelijk vet verliezen met behoud van spiermassa. Door spierweefsel op te bouwen zorg je er namelijk voor dat je huid op deze plekken strakker wordt. Bovendien zal de huid er minder ‘kwabbig’ uit zien.

De 10 meest voorkomende misverstanden over vet verlies!
Helpt meer water drinken bij het afvallen? 5 Tips + uitleg!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>