6 Simpele Tips voor een Platte Buik!

Een platte buik staat bij vele mensen hoog op hun verlanglijstje. Helemaal wanneer de zomer weer voor de deur staat zijn de sportschool abonnementen niet aan te slepen. Plotseling is iedereen weer bezig met gezond eten en sporten. Dit allemaal om van de zomer met een platte buik over het strand rond te kunnen lopen. Want ja, iedereen schaamt zich stiekem een beetje voor een vetje toch?

In dit artikel zullen wij je 6 tips geven die essentieel zijn voor het ontwikkelen van een platte buik!

1. Creër een calorie tekort

Wanneer je graag wat kilo’s kwijt wilt raken is de eerste stap die je vaak neemt om meer te gaan sporten. Echter is dit in principe niet het belangrijkste. Je kan namelijk sporten wat je wilt, zolang je voedingspatroon niet deugt zullen die kilo’s nooit verdwijnen. Geen enkele vorm van sport kan namelijk op tegen een ongezond voedingspatroon. Om een voorbeeld te geven, in onderstaande tabel is te zien hoe veel je moet sporen om een stuk pizza te verbranden:

ActiviteitCalorieën die je verbrand per minuutHoe lang voor je één stuk pizza hebt weg getraind? (206 Kcal)
Rustig lopen3.5 kcal per minuut59 minuten
Rustig fietsen4 kcal per minuut52 minuten
Tafeltennis5 kcal per minuut46 minuten
Basketballen8 kcal per minuut26 minuten
Hardlopen8 kcal per minuut26 minuten
Squash12 kcal per minuut17 minuten

Daar schrik je van hé?

Wanneer jij dus een lekker stukje pizza eet, zul je hier 26 minuten voor moeten hardlopen wil je dit verbranden. En dan moet je jezelf eens bedenken dat het waarschijnlijk maar +-1 minuut duurt om een stuk pizza weg te werken..;) We willen je hiermee trouwens niet afschrikken, een pizza kan best op z’n tijd. Zolang je maar zorgt voor een calorie tekort. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te beginnen met Calorieën Tellen.

Als jij graag een platte buik wilt zal je voor langere tijd een calorie tekort moeten realiseren. Dit doe je door minder calorieën tot je te nemen dan dat je verbrandt. Wanneer je lichaam namelijk minder energie binnen krijgt dan het verbrandt, zal je lichaam reserves gaan aanspreken om energie te creëeren. Wanneer je dit voor een langere tijd vol houdt zul je uiteindelijk die platte buik krijgen waar je altijd al over droomde!

Zorg voor voldoende gezonde voeding zoals eiwitrijk voedsel, vezelrijke voeding en producten met complexe koolhydraten.

Lees tip: Hoe krijg je een sixpack? Het eerlijke antwoord!

2. Platte buik door een betere houding

Zoals we eerder al aangaven hebben we een aantal tips voor je samengesteld die in sommige gevallen best wel simpel zijn. Deze tip is daar één van. Je kan namelijk al een plattere buik krijgen door simpelweg je houding te verbeteren. Het is namelijk vaak zo dat je buikje erger lijkt dan het daadwerkelijk is. Dit komt vaak doordat je geen goede houding hebt.

Zorg er altijd voor dat je oren boven je schouders staan, houd je schouders recht boven je heupen en je heupen boven je knieën.

3. Ga HIIT cardio doen

Voor een platte buik is het noodyakelijk dat je vet verliest. Hier is HIIT wellicht een goede optie voor, onderzoek toont namelijk aan dat HIIT je kan helpen met het verliezen van vet. In een studie waarin deelnemers 3x per week een HIIT deden van 20 minuten per training waren de resultaten verbluffend.

In twaalf weken raakten de deelnemers 2 kilo vet kwijt zonder enige verandering hun voedingspatroon. Een opvallende conclusie van dit onderzoek was dat er ook een verlaging van 17% in visceraal vet te zien was. Visceraal vet is vet rond de buik (ook wel buikvet) wat zorgt voor bescherming van de organen in de romp en in de buik.[15] Dit was niet de enige studie die aantoonde dat HIIT kan zorgen voor een verlaging van vet. Verschillende andere studies lieten ook zien dat je met HIIT vet kan verliezen in een relatief korte periode.

4. Verlaag je vetpercentage

We blijven benadrukken hoe belangrijk het is dat je een laag vetpercentage hebt. Een platte buik zul je namelijk nooit krijgen als je vetpercentage te hoog is. Helaas zien we nog steeds veel sporters die eindeloos bezig zijn met het trainen van de buikspieren. Je kan nog zo veel crunches of sit-ups doen, zolang je vet percentage te hoog is, zullen die buikspieren niet zichtbaar zijn. Om dit te bereiken zal je een combinatie van krachttraining, conditionele lichaamsbewegingen en gezond dieet moeten volgen.

Een Sixpack wordt bij de meeste personen zichtbaar rond een vetpercentage van zo’n 12 procent. Als vergelijking; gezonde percentages lichaamsvet zijn 15 tot 20 procent voor mannen en 25-30 procent voor vrouwen. Je hebt dus best een laag vetpercentage nodig wil je die platte buik zichtbaar maken.

Hieronder is een tabel te vinden waarin je ziet wat een gezond vetpercentage is voor mannen en vrouwen van verschillende leeftijden:

LeeftijdGezond vetpercentage mannenGezond vetpercentage vrouwen
20-2410-1722-29
25-2911-1823-30
30-3412-1924-31
35-3913-2025-32
40-4414-2126-33
45-4915-2227-34
50-5917-2429-36
< 6019-2631-38

Lees tip: De beste buikspier oefeningen voor vrouwen!

5. Doe Compound Oefeningen

Compound oefeningen zijn belangrijk bij de buikspieren trainen.Staar je nooit blind op buikspier oefeningen, er zijn namelijk veel andere oefeningen die ook effectief zijn voor het trainen van je buikspieren. Compound oefeningen zouden altijd in je schema moeten zitten. Waarom?

  • Je traint meerde spieren tegelijk.
    Hierdoor kan je dus enorm effectief trainen aangezien je meerdere spieren  aanspreekt tijdens een bepaalde oefening.
  • Je kan meer gewicht tillen.
    Doordat er meerdere spiergroepen assisteren tijdens een compound oefening kun je een veel zwaarder gewicht veilig tillen dan bijvoorbeeld bij isolatie oefeningen.Hierdoor kan je ook veilig progressie maken op je compound oefeningen waardoor je dus uiteindelijk sterker zal worden.
  • Compound oefeningen verbranden meer calorieën.Doordat er zoveel verschillende spieren nodig zijn voor compound oefeningen zorgen compound oefeningen ervoor dat je veel meer calorieën verbrandt dan bij bijvoorbeeld een isolatie oefening.
  • Zorgen voor een verhoogde afgifte van groeihormoon en productie van testosteron .
    Verschillende onderzoeken tonen aan dat compound oefeningen zorgen voor een hogere afgifte van groeihormonen en de productie van testosteron.

Al met al hebben compound oefeningen dus veel voordelen te bieden ten opzichte van isolatie oefeningen. Niet alleen bespaar je tijd omdat je meerdere spiergroepen tegelijk aan pakt, ook verbranden ze meer calorieën en zorgen ze voor een verhoogde afgifte van groeihormonen en de productie van testosteron.

6. Wees eerlijk en realistisch

Natuurlijk wil iedereen een platte buik, het liefst zo snel mogelijk. Echter moet je jezelf afvragen hoe realistisch je dan bent. Het ontwikkelen van een platte buik is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Het vergt een hoop tijd, moeite en discipline. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die geloven in zo gehete ‘Quick-fixxes’. Wanneer de resultaten echter wat langer op zich laten wachten resulteert dit meestal in een hoop frustatie waardoor veel sporters weer stoppen.

Het is daarom beter om doelen vast te stellen die haalbaar en realistisch zijn. Rome is niet in één dag gebouwd en ditzelfde geldt voor een platte buik. Mocht je nog wat tips nodig hebben omtrent droog trainen, kan je die hier vinden!

Andere bekeken ook:

3 tips om meer uit je fitness sessies te halen

Weer terug de sportschool in? Zo voorkom je blessures

5 Fitness Fouten die elke Beginner maakt!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>