Hoe gezond is Popcorn? Het eerlijke antwoord!

Popcorn... Wie kent het niet? Ideaal voor in de bios, bij een feestje of als je thuis lekker wilt ontspannen voor de televisie. Het is makkelijk, goedkoop en lekker.

In dit artikel kom je erachter of popcorn gezond is. Daarnaast beantwoorden we ook vragen zoals: hoeveel calorieën het bevat, voordelen en de voedingstoffen.

Wat is popcorn?

De meeste mensen weten dat popcorn grote, gepofte, witte brokken zijn. Laten we ons eens verdiepen in wat popcorn eigenlijk precies is en waar het vandaan komt. Zoals je al misschien dacht komt popcorn inderdaad uit Amerika. Je zult verstelt staan, want het bestaat al heel lang.

In Peru zijn zelfs maïskorrels gevonden van 6700 jaar geleden. Tijdens de Grote Depressie (wereldwijde economische crisis) werd popcorn erg populair, omdat het goedkoop was en ook nog eens lekker. Een zak kostte echter 5 tot 10 cent. Uiteindelijk werd het later verkocht in de bioscopen.

Wat tot op de dag van vandaag nog steeds zo is. Tegenwoordig hebben vele landen deze populaire snack te koop in bioscopen en winkels. Popcorn is gepofte maïs. Alleen hoe wordt een korrel een echte popcorn? Wanneer de korrels worden opgewarmd verdampt het water. 

Dit verandert in stoom. Door de hoge druk die hierdoor ontstaat, gaat de schil open van de korrel. Het zetmeel uit de maïs zet zich uit en krijgt een schuimachtige samenstelling. Het wordt meestal geserveerd met zout, suiker of boter.

ALLEEN VANDAAG: Tot 70% korting op Gezonde voeding bij Body&Fit!

Hoe gezond is popcorn?

Popcorn is goedkoop en lekker. Maar is het daadwerkelijk gezond? Deze snack heeft zeker enkele voordelen. Het bevat veel vezels. Dit zorgt er voor dat je langer vol zit. Tevens zijn vezels goed voor de de darmen en de spijsvertering. Daarnaast zit er polyfenolen in. Dit wordt ook wel antioxidanten genoemd en beschermt tegen kanker, hartproblemen en andere diverse ziektes. Bovendien gaat het zelfs aderverkalking tegen.

Wanneer je van plan bent om popcorn te nemen. Voor welke kies je dan: zoet of zout? De voorkeur van de meeste mensen gaat uit naar zoet. Helaas moet ik je teleurstellen, want zoet bevat nog meer calorieën dan zout. Als je dus de zoute popcorn neemt, neem niet al te veel. Per dag heeft een volwassen persoon 6 gram zout nodig. Velen zitten regelmatig hier al overheen. Door de hoge glycemische index is popcorn minder gezond. Het heeft een grote invloed op de suikerspiegel. Wanneer je diabetes hebt of wilt afvallen, kun je dit beter vermijden en niet al te vaak eten.

Je hebt de kant en klare variant voor in de magnetron, de zak met popcorn of je doet zelf maïskorrels in de pan. Velen kiezen voor de popcorn die alleen nog in de magnetron hoeft. De reden hiervoor is dat het makkelijk is en je hoeft er weinig voor te doen. Verschillende studies hebben bewezen dat het schadelijke stoffen bevat. Er zitten zelfs vele toegevoegde kunstmatige smaken in en boordevol transvetten. De volgende keer als je weer popcorn koopt, weet jij wel beter.

Daarom kun je beter kiezen om het zelf te maken. Zo weet je zeker dat je geen risico loopt op gezondheidsklachten. Gebruik zout in plaats van zoet. Zorg ervoor dat je bij het maken beter olie kunt gebruiken als vervanger van boter. Laat de zoetigheid staan, zoals suiker of karamel. Gebruik als alternatief poeder om de popcorn mee te kruiden, bijvoorbeeld paprikapoeder of knoflookpoeder. Hierdoor kun je de popcorn wel een interessante smaak geven. Zo creëer je geen extra calorieën en blijft het redelijk gezond. Net zoals bij vele andere snacks: eet het met mate. Het is geen plaatsvervanger voor fruit en groentes als tussendoortjes. Als je af en toe popcorn neemt, is dat zeker geen probleem.

Hoeveel calorieën bevat popcorn?

Voedingswaarden

per 100 gram

Energie

374 kcal

Vet

4.3 gram

Koolhydraten

74 gram

Eiwitten

11 gram

Vezels

13 gram

Wanneer je toch besluit om van een bakje popcorn te genieten, ben je vast benieuwd hoeveel calorieën erin zit. In een schaaltje zoute popcorn - 40 gram - krijg je 151 calorieën binnen en bij zoete popcorn is dat 156 calorieën (Voedingscentrum, z.d.).

Gezonde popcorn maken is helemaal niet moeilijk. Bovendien is het beter dan de kant en klare versie en bevat het minder calorieën. Je hebt alleen zonnebloemolie, popcornmaïs, zout, een spatel/schuimspaan, een pan met deksel en eventueel een poeder naar keuze nodig. Je doet een laagje zonnebloemolie in de pan. Daarna zet je de pan op het vuur en wacht je tot de olie heet is. Wanneer het heet genoeg is, vul je de hele bodem met een laagje popcornmaïs. Schud de pan met de deksel erop, zodat de olie over de korrels heen wordt verspreidt. De pan met de deksel houd je op het vuur. Nu is het wachten totdat het gaat poffen. Wanneer het poffen minder wordt, doe je het vuur uit. Eens kijken of de popcorn is gelukt. Doe wat zout over de popcorn en schep met de spatel/schuimspaan de popcorn eruit. Tot slot kun je nog de poeder erover heen doen en is het tijd om te eten.

Wat zit er in popcorn?


Je weet nu dat de zoute variant beter is dan de zoete. Maar wat zijn precies de voedingswaarden?

Zoute popcorn (40 gram) bevat 28,1 gram koolhydraten, waarvan 0 gram suiker. Er zit 1,6 gram vet in, hiervan is 0,2 gram verzadigd vet(ongezond vetten). Tevens krijg je 5 gram eiwitten en 2 gram vezels binnen. Qua zout zit je op 0,94 gram.

Zoete popcorn (40 gram) bevat 31,5 gram koolhydraten, hiervan is 9,5 gram suiker. Er zit 1,2 gram vet in, waarvan 0,2 gram verzadigd vet (ongezonde vetten). Je krijgt 4 gram eiwitten, 1,5 gram vezels en 0 gram zout binnen.

Let op: bij kant en klare popcorn worden de voedingswaarden minder gunstiger.

Daarnaast zit in popcorn vitamine B1 en B2 en mineralen. Vitamine B1 zorgt ervoor dat het zenuwstelsel en de hartspier goed werkt. Het is mede nodig voor de energievoorziening van je lichaam, dit geldt ook voor vitamine B2. Verder draagt B2 een belangrijke rol bij een gezonde huid, een goed gezichtsvermogen, het zenuwstelsel en de spijsvertering. Wat betreft mineralen zit er magnesium, zink, mangaan, ijzer en fosfor in.

Gezonde popcorn kopen


Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer winkels die gezonde popcorn aanbieden. Hieronder zie je 3 opties:

Conclusie


De vraag...Is popcorn gezond? Het antwoord is ja, als je maar voor de gezondste manier gaat. Neem zout in plaats van zoet en maak de popcorn zelf. In de magnetron versie zit veel stoffen en vetten die je liever niet binnen wilt krijgen. Voor een dieet of een gezondere leefstijl is het mogelijk om een poeder toe te voegen om een lekkere smaak te creëren. Zelfgemaakte popcorn heeft enkele voordelen. Het biedt stoffen aan die goed voor je lichaam zijn, zoals vezels en polyfenolen. Popcorn is zeker niet slecht, als je het met mate eet en het zelf maakt. Voor een afwisselende snack is het ideaal en beter dan een zakje chips.

ALLEEN VANDAAG: Tot 70% korting op Gezonde voeding bij Body&Fit!

Andere bekeken ook:

Hoe gezond is Kaneel? Het eerlijke antwoord!

Hoe gezond is Roggebrood? Het eerlijke antwoord!

Hoe gezond is Pindakaas? Het eerlijke antwoord!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>