De Reverse Fly is een weerstand oefening om je bovenrug te trainen. Daarnaast prikkel je ook de achterste schouders met deze oefening. Maar hoe doe je de Reverse Fly? In dit artikel vind je een uitleg over de juiste uitvoering van deze oefening, veelgemaakte fouten, tips en alternatieven. Kortom, lees gauw verder!

Kenmerken Reverse Fly

Soort oefening: Compound oefening
Welke spieren train je met de Reverse Fly: Rug en schouders
Benodigdheden: Fly Machine of een dumbells
Moeilijkheidsgraad: Beginner


Reverse Fly uitvoering 

Hoe doe je de Reverse Fly eigenlijk? In onderstaande stappenplan vind je een uitleg over de Reverse Fly en hoe je deze op een correcte manier kunt uitvoeren.  

Stap 1.

Voeten schouderbreedte uit elkaar 

Stap 2.

Dumbells naast je

Stap 3.

Heupen naar achter drukken

Stap 4.

Borst naar voren

Stap 5.

Strakke core, rechte rug en knie buigen

Stap 6.

Hef beide armen zijwaarts op en neer


Reverse Fly video-uitleg

In bovenstaande stappenplan is een uitleg te vinden over de Reverse Fly. Naast dit stappenplan vind je het wellicht fijn om te zien hoe dit er in de praktijk uit ziet. Om deze reden vind je hieronder een video-uitleg van de Reverse Fly waarin je kunt leren over een juiste uitvoering met deze oefening. 


Wat zijn de voordelen van de Reverse Fly?

De Reverse Fly is een goede compound oefening die je kunt gebruiken om een sterker bovenlichaam te ontwikkelen. Maar wat zijn nu eigenlijk redenen en voordelen van deze oefening? Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van deze oefening.

Voordelen BARBELL OVERHEAD PRESS

  • Prikkelt de achterste schouders en bovenrugspieren
  • Helpt om een slechte houding te corrigeren
  • Verbetert balans

Reverse Fly Tips

Wanneer jij de Reverse Fly in je fitness schema hebt zitten, wil je natuurlijk beter worden in de oefening.  Als jij de beste resultaten wilt in de sportschool, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je sterker wordt.

Dit kun je doen door de oefening consistent op een juiste manier uit te voeren. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je elke training net even sterker bent dan de training ervoor. Dit wordt ook wel 'progressive overload' genoemd. 

Om jou hiermee te helpen vind je hieronder een aantal simpele tips voor de Reverse Fly. Met deze tips zorg jij ervoor dat je sterker wordt en dat je deze oefening op een juiste manier uitvoert. 

  • Correcte houding: KnieĆ«n gebogen, buik- en bilspieren beetje aanspannen, rug recht en ellebogen onder of net voor de stang
  • Oefenen zonder gewicht: Het is misschien verstandig om de oefening eerst zonder gewichten te oefenen
  • Uitvoering boven gewicht: Zorg eerst dat je de uitvoering onder controle hebt voor je het gewicht gaat verhogen

Veelgemaakte fouten bij de Reverse Fly

Naast de Reverse Fly tips hebben we ook nog de meest gemaakte fouten die gemaakt worden bij de uitvoering van deze oefening op een rijtje gezet.

Helaas zien we in de sportschool nog steeds veel mensen die de Reverse Fly niet juist uitvoeren. Dit is enorm zonde om een aantal redenen.

Zo haal je niet het maximale uit een bepaalde oefening en neemt de kans op een blessure aanzienlijk toe. Iets wat je natuurlijk altijd wilt voorkomen. Kortom, let goed op onderstaande fouten en voorkom deze!

  • Geen volledige ROM: Zorg ervoor dat je de oefening op een juiste manier uitvoert met een volledige range of motion
  • Te veel gewicht: Laat je ego thuis in de sportschool en zorg eerst dat de uitvoering goed is
  • Vermijd ronding van de rug:  Anders wordt de onderrug belast

Reverse Fly alternatieven

Vind jij deze oefening om wat voor reden dan ook niet heel lekker? Jammer! Gelukkig zijn er verschillende Reverse Fly alternatieven en variaties die je kunt uitvoeren.

Hieronder een overzicht van verschillende Reverse Fly alternatieven:

  • Dumbell shoulder press
  • Military press
  • Seated Dumbbell Shoulder Press
  • Single-Arm Dumbbell Shoulder Press
  • Landmine Press

Veelgestelde vragen

Is de Reverse Fly een goede oefening?

De Reverse Fly is zeker een goede oefening. Dit is een compound oefening waarmee je de bovenrug en achterste schouders traint. Verder is het een oefening die veel calorieƫn verbrandt waardoor de oefening ook ideaal is voor tijdens het afvallen.


Welke spieren train je met de Reverse Fly?

De Reverse Fly is een compound oefening waarmee je voornamelijk de bovenrug en achterste schouders prikkelt.

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>