Skull Crushers: Uitleg, techniek en tips + video!

De Skull crusher of Lying Triceps Extension is een effectieve oefening voor het trainen van je triceps. Deze oefening spreekt vooral de lange kop van de tricep spier aan, dit is top aangezien deze kop vaak vergeten wordt.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Triceps
  • Secundaire spiergroepen: Geen
  • Oefening type:  Isolatie Oefening
  • Benodigdheden: Ez-bar of Dumbbell
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering / Uitleg ​Skull crushers

  1. Je pakt een EZ bar vast met je handpalmen van je af.
  2. Breng de EZ bar eerst naar je borst en ga liggen.
  3. Strek je armen met de EZ Bar recht boven je.
  4. Breng het gewicht langzaam richting je voorhoofd, houd hierbij je ellebogen recht.
  5. Houd het gewicht boven je hoofd een seconde vast en stoot vervolgens weer uit.
  6. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips ​Skull crushers

  • Zorg ervoor dat je ellebogen naar voren wijzen.
  • Probeer altijd een goede mind muscle connectie te hanteren.

Welke spieren train je met de ​Skull Crusher?

Bron: Youtube

De tricep - ook wel de Musculus Triceps Brachhii - is de grootste spier in de boven arm die aan de achterkant van je arm loopt. Deze spier bestaat uit een middelste kop(2), zijwaartse kop (3) en een lange kop (1). 

Deze drie koppen zijn samen verantwoordelijk voor zo'n 60 % van de spiermassa in je arm en zorgt ervoor dat je je ellebogen kan streken. Bij de Skull Crusher of Lying Tricep Extension train je vooral de lange kop van je tricep.

Zoals je op bovenstaande foto kan zien is dit gelijk de kop die het grootste is. Door deze kop dus goed te trainen is er al snel veel winst te behalen.

Bovendien is het zo dat dit gedeelte vaak niet echt aangesproken wordt bij zware compound oefeningen waarbij de triceps assisteren.  Als jij bijvoorbeeld aan het bankdrukken bent zullen de triceps assisteren tijdens de oefening. Echter zijn het vooral de middelste en zijwaartse kop die hierbij aangesproken wordt.

De Lange kop dien je met aanvullende isolatie oefeningen te isoleren omdat je deze anders simpelweg niet genoeg prikkels geeft om te groeien.

Waarom de skull crushers uitvoeren??

Zoals je hierboven kan lezen is de skull crusher dus een geweldige oefening voor je triceps.  Hieronder hebben we een aantal andere voordelen op een rijtje gezet:

Voordelen skull crushers  

  • Perfecte oefening voor het trainen van de lange kop van je triceps
  • Zorgt ervoor dat je sterker wordt op zwaardere oefeningen (close grip bench press bijvoorbeeld)
  • Grotere armen


HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Concentration Curls: Uitleg, techniek en tips + video!
Lat Pull Down: Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>