Stoppen met snoepen? 10 Simpele tips die je direct kan toepassen!

Misschien herken je jezelf hierin: Je wilt graag stoppen met snoepen en je doet hard je best om minder te snoepen, toch wil het je maar niet lukken.

Helaas een probleem waar vele van ons last van hebben. Niet zo gek trouwens aangezien snoep vaak gewoon ontzettend lekker is.

Je moet dan ook een flinke dosis discipline hebben om te stoppen met snoepen.

Toch zijn er verschillende simpele dingen die je kunt doen om er voor te zorgen dat je minder snel geneigd bent om te gaan snoepen.

In dit artikel zullen we een aantal simpele tips met je delen die ervoor gaan zorgen dat jij minder gaat snoepen!

Waarom snoepen we?

Voor we je een aantal tips gaan geven om minder te gaan snoepen is het in onze ogen belangrijk om even terug te gaan naar de basis.

Waarom snoepen we eigenlijk en waarom is het zo moeilijk om hier mee te stoppen?

Het antwoord hierop is eigenlijk best simpel. Snoep smaakt lekker en geeft je snelle energie. Bovendien is ook iets wat je ontzettende gemakkelijk kan consumeren.

Hierdoor hebben we vaak een ontzettend hoge drang of ‘craving’ naar snoep. Daarnaast bevat snoep vaak geraffineerde suikers, deze suikers hebben een verslavende werking.

Tips om minder te snoepen

1. Zoek afleiding:

Voor vele sporters – waaronder wij zelf – is verveling een grote oorzak van snoepen of snaaien.

Je hebt niks te doen en bent een beetje op de bank aan het hangen, juist op dit soort momenten is het heel aantrekkelijk om even een zak snoep open te trekken.

Om dit te voorkomen zouden we je aanraden om een vorm van afleiding te zoeken.

Ga bijvoorbeeld een rondje wandelen of zet een tv-serie aan, je zult merken dat je hierdoor minder snel naar snoep zal grijpen.

2. Haal geen snoepgoed in huis:

Als je iets niet in huis hebt zul je het ook nooit op kunnen eten. Klinkt logisch toch?

Het is eigenlijk een heel gek idee dat iemand graag wilt afvallen maar toch zakken snoep, chips en koeken in huis haalt.

Zodra jij een lekkere snack in huis hebt is de kans dat je begint met snaaien natuurlijk vele malen groter dan wanneer je niks in huis hebt.

Probeer daarom rekening te houden bij het doen van de boodschappen en vermijd te veel snoep in je huis.

3. Zorg voor gezonde alternatieven:

Ook deze tip om minder te snaaien heeft met je boodschappen te maken.

Als jij ervoor zorgt dat je voldoende gezonde alternatieve snacks in huis hebt zal je natuurlijk veel minder snel gaan snoepen.

Wat voor ons goed werkt is het hebben van een fruitschaal. Midden op de eettafel hebben wij een grote schaal staan met fruit.

Deze vullen we elke week aan met onze favoriete fruitsoorten waardoor we altijd gezonde snacks voor handen hebben, ideaal dus!

4. Poets je tanden:

Heb jij wel eens iets gegeten net nadat je je tanden heb gepoetst?

Als je antwoord op deze vraag ja is dan weetje waarschijnlijk wel hoe smerig eten is na het poetsen van je tanden.

Merk jij dat je plots een enorme drang naar zoetigheid krijgt? Poets je tanden dan eens!

5. Plan je maaltijden in:

Als jij een vast voedingsschema hebt is het een goed idee om je maaltijden in te plannen.

Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om elke 3 uur een maaltijd in te plannen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je eetmomenten goed verspreid worden over de dag waardoor je veel minder honger zult ervaren.

6. Plan uitzonderingen in:

We schreven eerder een artikel over de welbekende cheat meals en cheat days. In dit artikel vertellen we onder andere waarom we niet echt een fan zijn van cheat days en cheat meals.

Toch vinden wij wel dat het belangrijk is om niet te streng voor jezelf te zijn. Als jij jezelf allemaal restricties op gaat leggen waardoor je bijna nooit meer een snoepje kan eten zul je onderbewust een enorme drang naar zoetigheid creëren.

Een tip om ervoor te zorgen dat je minder gaat snacken is om simpelweg uitzonderingen in te plannen.

Af en toe een snoepje is echt niet het einde van de wereld en kan prima. Door dit te doen neemt de drang naar zoetigheid af.

7. Drink meer water:

Heb jij vaak last van vreetbuien en trek in zoetigheid? Probeer dan eens wat meer water te drinken.

Vaak wordt honger en dorst door elkaar gehaald, je kan lekkere trek bijvoorbeeld verminderen door meer water te drinken.

8. Slaap genoeg:

Wist je dat te weinig slaap ervoor kan zorgen dat er bepaalde hormonen in je lichaam gestimuleerd worden die ervoor zorgen dat je meer trek krijgt?

Je lichaam voldoende rust gunnen en ervoor zorgen dat je genoeg slaapt wordt door vele mensen onderschat maar het is de basis van alles. Probeer elke nacht minimaal 7 tot 9 uur kwalitatieve slaap te pakken.

9. Voorkom Stress:

Onnodige stress is ontzettend ongezond en zorgt ervoor dat er verschillende stresshormonen in je lichaam worden aangemaakt.

Deze hormonen zorgen ervoor dat je verlangen naar zoetigheid ontzettend stijgt. Bovendien zal je lichaam in tijden van stress veel sneller vragen naar extra brandstof in de vorm van suikers.

10. Denk aan wat wel mag:

Als jij jezelf allerlei restricties oplegt is de kans groot dat je na verloop van tijd een hunkering naar snoepgoed ontwikkeld.

Om dit te voorkomen is het een goed idee om het in je hoofd is om te draaien. Denk niet continu aan de dingen die je niet meer mag eten maar denk aan de dingen die je wel mag eten.

Op deze manier ontwikkel je een vele positievere mindset en zul je minder cravings naar snoep krijgen.

Wil jij een Koolhydraatarme stamppot maken? 5 Handige tips!
Hoeveel calorieën zitten er in bier? Een compleet overzicht!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>