5 Supplementen die je Geld waard zijn! | Door Fitcode.nl Press "Enter" to skip to content

5 Supplementen die je Geld waard zijn!

Team Fitcode 0

Supplementen zijn er tegenwoordig in vele soorten en maten. Om die reden is de supplementen industrie ook booming business!

Als je ons al wat langer volgt weet je waarschijnlijk hoe wij denken over supplementen.

Het probleem met voedingssupplementen is dat ze veel te belangrijk worden gemaakt terwijl het eigenlijk slechts dient als aanvulling op je dagelijkse voeding.

Wanneer we woord supplement namelijk opzoeken in de van Dale dan wordt het woord supplement gedefinieerd als bijvoegsel, aanvulsel.

Supplementen kunnen zeker van toegevoegde waarde zijn maar je moet altijd onthouden dat slechts een aanvulling is op je dagelijkse voeding.

Er zijn factoren die veel meer invloed uit oefenen op jouw resultaten en prestaties in de sportschool. Denk hierbij aan de juiste voeding, rust en een goed trainingsschema.

Toch zijn er wel enkele supplementen waarvan we wel fan zijn. Niet omdat het wondermiddelen zijn maar meer omdat het soms makkelijk is en je deze voedingswaarden niet altijd uit je voeding kan halen.

Om die reden hebben we een lijstje met 5 supplementen opgesteld die wel je geld waard zijn!

1. Eiwitpoeder

Waarschijnlijk veruit het meest populaire supplement dat er bestaat. Tegenwoordig heeft iedereen wel een pot in z’n kast staan.

Eiwitten zijn enorm belangrijk als je met fitness bezig bent. Ze zorgen ervoor dat je spieren kunnen herstellen na een training en zorgen er daarnaast ook voor dat je lichaam nieuw spierweefsel aan kan maken.

Hierdoor is het dus belangrijk dat jij genoeg eiwitten per dag binnen krijgt. De meeste onderzoeken tonen aan dat 1.6 gram tot 2.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht genoeg is. Zie dit als een richtlijn en probeer hier tussen te blijven.

We zien echter dat veel mensen hier moeite mee hebben. Hier kan eiwitpoeder je bij helpen. Het is namelijk een gemakkelijke en snelle manier om een flinke hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen.

Het mooie van een whey-shake of eiwitpoeder is dat je het makkelijk mee kan nemen. Je hoeft eigenlijk alleen water erbij te doen en je bent ready to go.

Een zo’n shake levert je al gauw +-20 gram eiwit op. Hier zou je anders 100 gram kipfilet of 3 eieren voor moeten eten.

Daarnaast kunnen eiwitshakes je ook helpen bij het afvallen. Eiwitten zorgen namelijk voor een vol gevoel waardoor je minder snel weer honger zal krijgen.

Ook is het een relatief goedkope eiwitbron. Producten met veel eiwitten zijn meestal wat duurder. Dit komt omdat het vaak vlees of vlis producten zijn. Eiwitpoeder daarentegen is een stuk goedkoper!

2. Creatine

pre-workout, supplement

Het supplement op ons lijstje is gelijk het meest onderzochte supplement ter wereld. Creatine is een natuurlijk supplement dat je normaal uit voeding haalt.

Creatine is een substantie die van nature te vinden is in de spiercellen van ons lichaam. Het helpt je spieren om tijdens krachttraining of hoge inspanningen extra energie te produceren.

Het nemen van creatine als supplement is onder vele atleten en bodybuilders die graag spiermassa willen opbouwen, sterker willen worden of hun sportieve prestaties verbeteren enorm populair.

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de creatine waarden in je lichaam. Denk hierbij aan de hoeveelheid vlees een persoon eet, hoeveelheid spiermassa en de waarden van verschillende hormonen in het lichaam als testosteron. 

Ongeveer 95% van de totale creatine van ons lichaam is opgeslagen in de spieren als phosphocreatine . De andere 5 % is opgeslagen in onze hersenen, lever en nieren.

Wanneer je creatine als supplement gebruikt verhoogt het de hoeveelheden Phosphocreatine. Dit is een vorm van energie die opgeslagen is in de cellen, die helpen bij het produceren van het ATP.

Voordelen van Creatine

ATP kan gezien worden als de brandstof die het lichaam en de spieren nodig heeft om goed te kunnen presteren. Wanneer je meer ATP in je lichaam hebt kan je beter presteren tijdens trainingen.

Creatine kan dus op verschillende manieren zorgen voor meer spiermassa:

  • Meer Volume:  Creatine kan ervoor zorgen dat je meer setjes en herhalingen kan doen tijdens een training. Dit komt doordat de spiercellen worden voorzien van extra energie waardoor je net iets langer door kan gaan.
  • Verhoogt Anabolische Hormonen: Onderzoeken tonen aan dat creatine zorgt voor een flinke toenamen in hormonen als IGF-1 en Testosteron.
  • Je Spieren houden meer vocht vastCreatine staat erom bekend meer vocht op te slaan in de spieren. Hierdoor zullen je spieren veel ‘voller’ lijken. Daarnaast speelt het ook een rol in de toename van spiermassa.
  • Minder spierafbraak: Creatine kan de mate waarin je lichaam spieren afbreekt dusdanig verminderen.
  • Helpt Beschadigde cellen te herstellen: Wanneer je heb getraind zijn je spiercellen beschadigd. Deze dienen uiteraard hersteld te worden. Onderzoeken tonen aan dat creatine hierbij kan helpen.

3. Vitamine D3

Vitamine D wordt ook wel de ‘Sunshine Vitamin’ genoemd. Dit komt omdat het geproduceerd wordt in je huid wanneer deze in aanraking komt met zonlicht.

Je lichaam produceert vitamine D natuurlijk wanneer je in aanraking komt met zon. Daarnaast kan je het ook uit verschillende voedingsbronnen halen.

Vitamine D heeft verschillende belangrijke functies in het lichaam. De belangrijkste hiervan is het opnemen van calcium. Ook draagt het bij aan een beter immuunsysteem.

Om die reden is het belangrijk genoeg Vitamine D binnen te krijgen wat zorgt voor groei, ontwikkeling van de tanden en botten en het beschermen van je lichaam tegen ziektes.

Daarnaast biedt Vitamine D verschillende gezondheidsvoordelen:

In Nederland hebben wij helaas weinig zon waardoor er veel mensen kampen met een Vitamine D tekort. Volgens een onderzoek in 2015 heeft zelfs 60% van alle Nederlanders een Vitamine-D tekort in de winter.

Genoeg redenen om dus Vitamine D supplementen te gaan nemen!

4. Omega 3

Zalm 2, snel afvallen, afvallen,

Omega 3-vetzuren zijn essentiele vetten die je uit je voeding moet halen. Deze gezonde vetten hebben verschillende gezondheidsvoordelen voor je lichaam en hersenen.

Deze vetzuren haal je vooral uit vette vis. Zalm bijvoorbeeld. Echter moet je best veel vis eten wil je het lichaam voorzien van voldoende vetzuren.

Wanneer je wekelijks zo’n 3 tot 4 keer vette vis eet heeft je lichaam namelijk genoeg. Haal je dit niet dan kan je omega 3 supplementen nemen.Onderzoeken tonen aan dat de meeste westerse mensen die een normaal voedingspatroon hebben te weinig van deze essentiële vetzuren binnen krijgen.

Omega-3 vetzuren zijn enorm vaak onderzocht en deze onderzoeken tonen aan dat het verschillende gezondheidsvoordelen kan bieden. Enkele van deze voordelen zijn:

Zeker als jij dus weinig vis eet zijn Omega-3 pillen zeker een aanrader voor je!

5. Pre-Workout (Optioneel)

Het laatste supplement van ons lijstje is er één die je niet persé nodig hebt.  Echter kan het op sommige momenten wel eens handig zijn.

Je kan namelijk niet altijd zin hebben in de sportschool. Soms ben je moe of heb je simpelweg gewoon geen zin. We blijven tenslotte mensen.

Op dit soort momenten kan een Pre-workout supplement handig zijn. Dit drankje bevat namelijk een flinke dosis Cafeïne waardoor je een lekkere energie boost zal ervaren.

Waar je wel op moet letten is de ingrediënten van de Pre-workout. Je ziet namelijk wel eens pre-workout supplementen voorbij komen die een lijst met ingrediënten heeft waar je bang van wordt.

Hierdoor zijn ze meestal enorm duur en dat is zonde. Ingredienten die je sowieso in je pre-workout wilt hebben zijn: Cafeine, Beta-alanine en L-citrulline.

De goedkoopste manier is trouwens om zelf je eigen pre-workout te maken. En dit is tegenwoordig niet meer zo moeilijk! Wij schreven er dit artikel over, check it out!

Interessant?
Mocht je nog vragen hebben of vond je dit artikel interessant? Laat dan een reactie achter! Wij proberen altijd dezelfde dag nog te reageren. Het delen van dit artikel op Social media wordt uiteraard ook enorm gewaardeerd!