Zelf een Pre-workout maken! (4 Ingrediënten) | Door Fitcode.NL Press "Enter" to skip to content

Zelf een Pre-workout maken! (4 Ingrediënten)

Team Fitcode 0

Pre-workout drankjes zijn booming momenteel!

Als je ons al wat langer volgt dan weet je waarschijnlijk dat we geen fan zijn van supplementen.

In onze ogen zijn de meeste supplementen namelijk te duur en de voordelen die ze te bieden hebben worden vaak mooier gemaakt dan dat ze zijn.

Echter zijn wij wel fan van Pre-Workout drankjes voor je training. Niet om het feit dat het wonderbaarlijke resultaten geeft maar om iets anders.

Je kan jezelf namelijk niet elke dag even goed voelen, soms ben je moe of heb je totaal geen zin om te trainen. Dat kan gebeuren.

Juist op dit soort momenten kunnen Pre-Workout supplementen je over dit punt heen halen waardoor je uiteindelijk wel die sportschool in duikt.

In dit artikel leren we jou hoe je zelf een eigen Pre-workout kan maken die een stuk goedkoper is dan de traditionele pre-workout supplementen maar dezelfde resultaten geeft!

Waarom eigen Pre-workout maken?

Pre-workout, zelf pre-workout maken

Wanneer je een pre-workout supplement koopt en het label bekijkt zal je zien dat er tal van ingrediënten op staan die je waarschijnlijk niet eens uit kan spreken.

Als je deze ingrediënten vervolgens op zoekt via Google ben je waarschijnlijk verbaast over het feit dat deze ingrediënten in dit drankje zitten.

Van deze gigantische lijst aan ingrediënten zijn er meestal maar een paar ingrediënten die daadwerkelijk onderzocht zijn en waarbij is gebleken dat ze voordelen kunnen hebben voor je training.

Om die reden kan het een goed idee zijn om je eigen Pre-workout supplement samen te stellen. Misschien denk je nu, Help! Dat kan ik toch niet?!

Nou, zo moeilijk is het niet! 

Door je eigen Pre-Workout samen te stellen weet je zeker dat alle ingrediënten die erin verwerkt zijn, toegevoegde waarden leveren. Hierdoor ben je veel minder geld kwijt dan de pre-workout supplementen die vol zitten met ingrediënten die niks toevoegen.

Klinkt als een Win-Win situatie voor ons.

Nu vraag je jezelf natuurlijk af, welke ingrediënten moet ik dan gebruiken? Wij hebben hier onder een aantal ingrediënten voor jullie die wetenschappelijk onderzocht zijn. Deze ingrediënten dragen allemaal bij aan een beter training.

Ingrediënten:

1. Cafeïne (100-300 mg)

Cafeine zorgt ervoor dat je meer focus hebt tijdens een training. Ook verhoogt het je pijngrens waardoor je minder snel zult afhaken tijdens een setje.

Eigenlijk vind je in elk pre-workout supplement of energy drankje wel cafeïne, het biedt namelijk verschillende gezondheidsvoordelen:

Om de voordelen die cafeïne te bieden heeft optimaal te benutten zouden we je aanraden om te beginnen met 200 milligram cafeïne zo’n 30 minuten voor je training.

Mocht je hier na verloop van tijd minder van voelen, kan je dosis natuurlijk verhogen.

De ideale hoeveelheid cafeïne kan per persoon verschillen aangezien het te maken heeft met verschillende factoren zoals de gevoeligheid voor cafeïne en hoe vaak je het neemt.

Cafeïne is zowel in pil als in poedervorm verkrijgbaar.

Let wel op: Gebruik niet te veel cafeïne, dit kan namelijk negatieve invloed hebben op je slaap en het centrale zenuwstelsel.

2. Creatine (5 g)

Creatine is een must voor je pre-workout supplement!

Onderzoeken tonen aan dat creatine kan zorgen voor een toename in spiermassakracht en de algehele prestaties tijdens krachttraining.

Daarbij komend biedt Creatine ook verschillende andere gezondheidsvoordelen zoals het beschermen tegen neurologische ziektes.

Als je aan creatine denkt heb je waarschijnlijk ook wel eens iemand horen zeggen dat het niet veilig is of dat je het niet voor een langere periode moet gebruiken.

Dit is echter niet helemaal terecht. Deze claims zijn namelijk nooit wetenschappelijk onderbouwd door onderzoeken.

Het is zelfs zo dat Creatine een van de meest onderzochte supplementen is.  Hieruit blijkt dat Creatine juist enorm veilig is.

3. Beta-Alanine (4 g)

Gebruik jij wel vaker Pre-workout supplementen? Dan herken je het tintelende gevoel vast wel!

Dit gevoel wordt veroorzaakt door het ingrediënt Beta-Alanine. Beta alanine is een een niet-essentieel aminozuur dat het lichaam gebruikt voor de vorming van carnosine.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar Beta-Aline en hieruit is gebleken dat het kan bijdragen aan een beter uithoudingsvermogen van de spieren. De positieve effecten zijn het sterkste bij intensieve inspanningen die langer dan 1 minuut en korter dan 4 minuten duren.

4. Citrulline malaat (6 g)

Citrulline Malaat is waarschijnlijk een supplement dat je niet kent. Dit is niet zo gek ook aangezien het een redelijk onbekend supplement is.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar Citrulline Malaat en hieruit is gebleken dat het positieve invloed kan hebben op het uithoudingsvermogen en de sprintconditie.

Ook zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat Citrulline Malaat kan helpen bij spierpijn en de spierpijn dus verlicht.

Interessant?

Mocht je nog vragen hebben of vond je dit artikel interessant? Laat dan een reactie achter! Wij proberen altijd dezelfde dag nog te reageren. Het delen van dit artikel op Social media wordt uiteraard ook enorm gewaardeerd!