december 27

0 comments

Zijn Teveel Eiwitten slecht voor je gezondheid?

By Team Fitcode

december 27, 2019

Eiwitten

Teveel eiwitten eten , kan dit zorgen voor problemen met je gezondheid? Dit is een vraag die vaak voorbij zien komen.

Er zijn namelijk mensen die beweren dat het eten van teveel eiwitten gezondheidsproblemen zou kunnen opleveren en dat eiwitten schadelijk zouden zijn.

Zo zijn er mensen die beweren dat te veel eiwitten kunnen zorgen voor nierklachten door de uitscheiding van calcium. Ook wordt er beweerd dat te veel eiwitten eten problemen met de botten zou kunnen opleveren.

Te veel eiwit zou er namelijk zorgen voor een sneller verlies van calcium uit de botten.

Echter is er weinig tot geen bewijs van al deze claims.

In dit artikel gaan we op onderzoek uit en gaan kijken of eiwitrijk voedsel daadwerkelijk slecht voor je is en wat een hoge eiwitinname doet voor je gezondheid.

Het belang van Eiwitten

Eiwitten zijn één van de drie macronutriënten (Naast Koolhydraten en vetten) en kunnen gezien worden als de bouwstenen voor de cellen in je lichaam. Elke levende cel in je lichaam gebruikt ze zowel voor structurele als functionele doeleinden, je lichaam du  eiwit nodig.

Het is belangrijk om voldoende eiwitten te eten zodat je lichaam voldoende eiwitten binnen krijgt.

Het zijn lange ketens van aminozuren die aan elkaar zijn gekoppeld en vervolgens zijn samengevouwen tot complexe vormen.

Er zijn 9 essentiële aminozuren die we uit ons eten kunnen halen. Daarnaast zijn er ook nog 12 niet-essentiële aminozuren die het lichaam zelf kan produceren vanuit andere organische moleculen.

De kwaliteit van een eiwit bron hangt af van het aminozuren profiel van deze voedingsbron. Logischerwijs is het zo dat de beste vormen van eiwitten dan ook alle 9 essentiële aminozuren bevatten.

Dan wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Dierlijke eiwitten bevatten een completer aminozuren profiel dan plantaardige eiwitten dus genieten de voorkeur.

Best logisch eigenlijk aangezien dierlijke spieren gelijkwaardig zijn aan menselijke spieren.

Teveel Eiwitten slecht voor de botten?

Zoals we eerder in dit artikel aangaven zijn er mensen die claimen dat te veel eiwitten het proces waarbij calcium uit de botten worden gescheiden zou versnellen. Dit zou het risico op Osteoporose (botontkalking) kunnen vergroten.

De theorie hierachter luidt als volgt: door een toename in de eiwitinname zouden er meer zuren in je lichaam komen, hierdoor zou het lichaam calcium nodig hebben om deze zuren te neutraliseren.

Hoewel er een paar onderzoeken zijn waarbij er inderdaad een toename in calcium afscheiding te zien was op de korte termijn, was dit niet van toepassing op de lange termijn.

Het probleem van dit onderzoek is dus dat het enkel op de korte termijn gebaseerd is. Wanneer we echter naar andere onderzoeken kijken waarbij er voor een langere periode onderzoek gedaan is, dan zijn de resultaten heel anders.

Als voorbeeld dit onderzoek, waar gedurende 9 weken lang, een groep volwassen mannen een aanpassing kregen in hun voedingspatroon. Hierbij werden de koolhydraten vervangen door vlees.

De uitkomsten van dit onderzoek waren opvallen, zo was er geen verschil in calcium afscheiding te zien. Daarnaast was er zelfs een stijging te zien in een aantal hormonen die juist zorgen voor een betere bot structuur(!).

Een ander onderzoek in 2011 concludeerde dat er geen bewijs is dat een verhoogde eiwitinname negatieve gevolgen zou hebben voor onze botten. Het was zelfs zo dat dit onderzoek aantoonde dat eiwitten juist goed kunnen zijn voor de botten!

Daarnaast zijn er nog tal van andere onderzoeken die aantonen dat een hoge eiwitinname juist kan bijdragen aan een betere gezondheid van de botten.

Wanneer we al deze onderzoeken naast elkaar leggen kunnen we concluderen dat een verhoogde eiwit inname of teveel eiwitten binnen krijgen niet slecht is voor de gezondheid van onze botten.

Teveel Eiwitten slecht voor de nieren?

Naast de impact van teveel eiwitten op onze botten zouden teveel eiwitten ook nog kunnen leiden tot problemen met onze nieren.

De nieren zijn opmerkelijke organen, ze lijken door hun vreemde vorm namelijk een beetje op een boon. Je nieren zorgen ervoor dat afvalstoffen uit het bloed worden gefilterd en via de urine worden afgevoerd.

Er zijn mensen die beweren dat teveel eiwitten slecht voor de nieren zouden zijn omdat ze onnodige druk op onze nieren zitten.

Gelukkig zijn onze nieren harde werkers en hebben ze eigenlijk altijd te maken met een hoge druk. Zo’n 20% van het bloed dat door ons hart het lichaam ingepompt wordt, wordt in de nieren gefilterd. Je nieren filteren dagelijks zo’n 18liter bloed. Elke dag weer.

Door wat meer eiwitten binnen te krijgen zullen je nieren ongetwijfeld iets harder moeten werken. Echter is dit te verwaarlozen als je kijkt naar de rest van het werk dat ze verzetten.

Wanneer we de wetenschap erbij halen en wat onderzoeken van zolder rapen zien we dat er onderzoeken zijn die aangeven dat te veel eiwitten inderdaad negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de nieren.

Deze onderzoeken zijn echter gebaseerd op mensen die kampen met nier aandoeningen.

Er zijn zelfs geen onderzoeken die schadelijke effecten van eiwitten aantonen bij mensen die geen nierziekte hebben. Zelfs bodybuilders hebben gezonde nieren en hebben de neiging om zeer grote hoeveelheden eiwitten te eten, zowel uit voedsel als uit supplementen.

De twee grootste risicofactoren voor nierfalen zijn een hoge bloeddruk en Diabetes. Dat komt goed uit aangezien deze onderzoeken aantonen dat een hoge eiwitinname verkleint de kans op beide!

Dus zelfs als het verhoogde eiwit een schadelijk effect zou hebben op de nieren (waar geen bewijs voor is), lijkt het te worden gecompenseerd door de gunstige effecten van verlaagde bloeddruk en bloedsuikerspiegel.

Teveel Eiwitten is juist goed!

Om dit artikel af te sluiten willen we jullie juist laten realiseren dat het belangrijk is om voldoende eiwitrijk voedsel binnen te krijgen. Hieronder een aantal gezondheidsvoordelen:

  • Spiermassa: Wanneer je een hoge hoeveelheid eiwitten binnen krijgt zal dit positieve effecten hebben op de spiermassa. Daarnaast is het cruciaal als je aan het afvallen bent en je spiermassa wilt behouden.
  • Hogere verbranding: Onderzoeken tonen aan dat eiwitten zorgen voor meer energie verbranden, ideaal dus als jij graag wilt droog trainen!
  • Langer een ‘vol’ gevoel: Onderzoeken tonen aan dat eiwitten enorm verzadigen waardoor je dus langer een ‘vol’ gevoel zal hebben!
  • Minder hoog risico op ziektesOnderzoeken tonen aan dat een hogere eiwitinname kan resulteren in minder kans op ziektes als diabetes en obesitas.

Zorg er daarom voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, probeer dan ook meer eiwitten te eten!

Conclusie

Wanneer we alle onderzoeken naast elkaar leggen kunnen we concluderen dat er weinig tot geen bewijs is dat teveel eiwitten schadelijk voor onze gezondheid zou zijn.

Daarnaast zijn er verschillende gezondheidsvoordelen die eiwitten hebben die wel bewezen zijn. Ons advies is dan ook om gewoon lekker eiwitten te blijven eten en je niks aan te trekken van alle fabeltjes die er rond gaan!

Eiwitrijk Voedsel: 9 Goedkope & Gezonde Eiwitbronnen!
Wat is de beste voeding om af te vallen? 10 Producten!

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>