februari 2021

0 reacties

De ideale workout om thuis te sporten met gewichten!

9 februari, 2021


Thuis sporten met gewichten is een goede manier om op goedkope wijze te sporten zonder dat je de deur uit hoeft. Met behulp van handige gewichten heb je de mogelijkheid tot tal van verschillende oefeningen en train je elke gewenste spiergroep of kernspier. Lees de onderstaande tekst en kom meer te weten over de voor- en nadelen van het thuis sporten met gewichten, wat diverse oefeningen met dumbells zijn en wat handige gewichten zijn om aan te schaffen.

Wat zijn de voordelen van thuis trainen met gewichten en dumbells?

Een dumbbell is een handig hulpmiddel voor de fanatieke sporter. Met een dumbell kun je namelijk werken aan het verbeteren van je spierkracht, je balans én het bevorderen van gewichtsverlies. Door verschillende oefeningen af te wisselen en te herhalen, werk je met de dumbbells effectief aan jouw sport- en gezondheidsdoel.

Het grote voordeel van thuis trainen met dumbbells is dat je op elk moment van de dag van de dumbbells gebruik kunt maken. Je hoeft er dus niet voor naar de sportschool en kunt ervoor kiezen om meerdere keren per dag een korte trainingssessie te houden.

Ook kun je met de dumbells zorgen voor een zeer gevarieerde training en kun je elke gewenste spiergroep of kernspieren trainen die voor jou van belang zijn. Hiermee zorg je voor een complete lichaamsworkout.

Voordelen
  • Je kunt op elk moment van de dag trainen
  • Je hebt geen last van drukke sportscholen
  • Geen reistijd

Nadelen thuis trainen met gewichten en dumbells

Uiteraard zitten er ook nadelen aan een home workout met dumbells. Zo is het namelijk handig om te trainen met verschillende gewichten.

In de sportschool is het aanbod in verschillende gewichten vaak zeer groot. Hierdoor kun je langzaamaan jouw gewicht verhogen en jouw spierkracht verbeteren. Wanneer je thuis aan de slag gaat met dumbells zal je dus meerdere gewichten moeten aanschaffen om dit effect te kunnen creëren.

Daarnaast vereist een thuis training vaak meer discipline dan een training in de sportschool. Thuis ben je vaak meer afgeleid en is het lastiger om je volledig op je training te focussen. Ook kun je in de sportschool vaak samen sporten met andere en kun je elkaar begeleiden in het uitvoeren van bepaalde oefeningen.

Nadelen
  • Minder aanbod
  • Vereist meer discipline

Beste workout voor thuis

Er zijn tal van oefeningen met dumbells waaruit je kunt kiezen. Je kunt de oefeningen die voor jou het meest van belang zijn vaker herhalen en afwisselen met andere oefeningen. Hierdoor kun je zelf zorgen voor een effectieve en afwisselende training.

De verschillende dumbell oefeningen voor thuis zijn onder te verdelen in oefeningen voor balans, kracht en uithoudingsvermogen. Daarnaast kun je de dumbbells gebruiken voor vrijwel elke spier en spiergroep in je lichaam, zoals de arm- en borstspieren, de buikspieren, de been- en bilspieren.


Arm- en borstspieroefeningen

Met losse gewichten heb je vaak meer bewegingsvrijheid en moet je vaak hard werken. Door bepaalde oefeningen met gewichten krachtig en meerdere keren te herhalen, bouw je spiermassa op.

Er zijn diverse manieren waarmee je met behulp van de dumbells je arm- en borstspieren kunt trainen. Zo kun je bijvoorbeeld de halters gebruiken om staand je armspieren te trainen, zoals de biceps en triceps, of in liggende positie doormiddel bench press bewegingen waarbij je de dumbells omhoogtilt.

Met de opwaartse bench press train je naast je triceps ook je borstspieren mee en zorg je voor een effectieve inspanning van zowel de bovenarm als de borst.


Buikspieroefeningen

Met dumbells kun je daarnaast een ideale buikspier training samenstellen. Zo kun je bijvoorbeeld de zogenoemde Dumbbell swings doen. Met deze oefening neem je een staande positie in en til je om de beurt je armen omhoog met de halter.

Doordat je het gewicht naar voren ‘swingt’, span je je buik volledig aan en train je doormiddel van een gecontroleerde beweging je buikspieren.

Naast staande posities kun je uiteraard ook buikspieroefeningen doen vanuit liggende positie. Plaats je voeten op de grond en voer standaard buikspieroefeningen, zoals de schuine crunch, de sit-ups of de static v-sit, uit in combinatie met het vasthouden van de halters. Hierdoor zijn de oefeningen extra zwaar en worden je spieren beter aangespannen.


Been- en bilspieroefeningen

Ook zijn er tal van oefeningen met gewichten om je been- en bilspieren mee te trainen. Zo kun je bijvoorbeeld de populaire squats of deadlifts doen in combinatie met halter oefeningen.

Voor de squat met dumbells begin je in een staande positie waarbij je knieën ligt gebogen zijn. Terwijl je de halters in je handen houdt, maak je buigende bewegingen met je knieën en zorg je ervoor dat je billen ligt naar achteren bewegen. Met deze oefening train je voornamelijk de billen en werk je daarnaast aan een goede balans en spanning van het bovenlijf.

Met de deadlifts focus je op het trainen van je benen. De deadlift start net als de squat in staande positie en lijkt dan ook sterk op de squat. Met de deadlift ligt de focus echter op de benen en is het de bedoeling dat je benen minder ver uit elkaar staan en je na de buigingen volledig recht op komt te staan.

Ten slotte is de ‘hip trust’ een zeer goede bilspieroefening die je kunt uitvoeren met het gebruik van dumbbells. Deze oefening richt zich met name op de hamstrings. Begin in liggende positie en zet je voeten op de grond met je knieën in een hoek van 90 graden. Houdt de halters op je heupen en span je bilspieren vervolgens aan om bewegingen naar boven en terug naar beneden te maken. 


Balans oefeningen met dumbells

Naast het trainen van je spieren zijn de dumbbells ook uitermate geschikt voor het oefenen van balans en het verbeteren van je stabiliteit. Zo kun je bijvoorbeeld de gewichten gebruiken in staande positie en je benen om de beurt op te tillen.

Doormiddel van de halters in je handen en je algemene lichaamsspanning, kun je zorgen dat je je balans houdt en werk je aan het gecontroleerd uitvoeren van je oefeningen.

Naast het verbeteren van je balans en stabiliteit dragen deze oefeningen ook bij aan een goede coördinatie en kun je dankzij de gewichten oefeningen nauwkeurig uitvoeren. Hoe meer je traint met de dumbells hoe meer je merkt dat het trainen met dumbbells bijdraagt aan een beter uithoudingsvermogen en een goed balans van je lichaam.

Wat zijn goede gewichten om thuis mee te trainen?

Thuis sporten met gewichten is leuk en afwisselend. Er zijn tal van goede gewichten om thuis mee te trainen.

Het vinden van je juiste exemplaren is vaak echter een lastige klus. Wij hebben daarom een handige lijst aan verschillende merken samengesteld die elk een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding bieden.

De dumbbells zijn uitvoerig getest en hebben elk zo hun voor- en nadeel. Bekijk de verschillende modellen en ga voor een exemplaar dat het beste bij jouw sportdoel past.


Mijn naam is Remco Hazenwerf, 24 jaar en auteur op Fitcode.nl. In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een personal trainers bedrijf. Je kan van mij artikelen verwachten over alles wat met fitness en fitness artikelen te maken heeft. Heb je een vraag of feedback over mijn content? Dan kan je mij een berichtje sturen op mijn Linkedin profiel.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>