Hoe gezond is tonijn uit blik? Het verrassende antwoord!

Wanneer je een willekeurig iemand op straat aanspreekt en hem of haar de vraag stelt of vis gezond is, is de kans groot dat die persoon ja zal zeggen. Inmiddels is het algemeen bekend dat vis ontzettend gezond is.

Het voordeel van vis ten opzichte van vlees is dat het naast een flinke dosis eiwitten ook ontzettend veel gezonde vetten bevat. Toch is er één vissoort die kwa voedingswaarden ontzettend veel lijkt op vlees: tonijn!

Tonijn is namelijk één van de weinige vissoorten die amper vetten bevat. Hierdoor is tonijn een goede optie voor mensen die graag willen afvallen aangezien het wel een grote hoeveelheid eiwitten bevat maar niet ontzettend veel calorieën oplevert.

Bovendien is tonijn uit blik één van de goedkoopste bronnen van eiwitten. We krijgen echter vaak de vraag of tonijn uit blik nou wel zou gezond is. Om die reden schreven we dit artikel waarin we je alles uitleggen over tonijn uit blik en of dit gezond is.

Wat is tonijn?

Wat veel mensen mensen niet weten is dat tonijn een verzamelnaam is van verschillende vissen die in de zee zwemmen. Wist je bijvoorbeeld dat er meer dan 40 tonijn soorten bestaan? Dankzij de atletische bouw van de vis kan deze snelheden tot 80 km per uur halen.

Wat tonijn anders maakt dan de meeste vissoorten is de kleur van het vlees. Tonijn heeft namelijk geen wit vlees maar rood vlees. Het rode vlees wat je eet bevat weinig vet en dus ook minder Omega 3, hierdoor is het een ontzettend magere bron van eiwitten. Dit maakt het tot een ontzettend populaire eiwitrijke snack.

Door de fantastische voedingswaarden en de goedkope prijs voor tonijn uit blikjes is dit een populair product voor vele krachtsporters.

Waarom is tonijn gezond?

Goed, je weet nu wat tonijn is maar waarom is dit zo gezond? Als je ons wat langer volgt weet je waarschijnlijk wel hoe belangrijk het is om voldoende proteïne binnen te krijgen.

Tonijn bevat alle belangrijke aminozuren die je spieren nodig hebben om te kunnen groeien. Ook bevat tonijn kleine hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten die ons lichaam voorzien van energie.

Lees tip: Waar zitten veel eiwitten in? Een overzicht met 60 producten!

Daarnaast bevat tonijn ook de welbekende Omega 3 vetzuren, al is dit wel minder dan in andere vette vissen zoals haring en makreel.

Omega 3 werkt onstekingsremmend en verlaagd bovendien het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien is het zo dat deze stof je kan helpen om blij te worden.

Dit komt door het stofje serotonine, dit stofje zorgt ervoor dat je vrolijk wordt. Als je dacht dat we alle gezondheidsvoordelen hadden gehad zit je fout! Tonijn barst namelijk ook nog eens van de vitamines en mineralen. Denk hierbij aan vitamine B3 en vitamine A.

Gezondheidsvoordelen tonijn

Hieronder nogmaals een overzicht van de voordelen van tonijn.

  • Bevat veel eiwitten
  • Laag in kcal
  • Vermindert het risico op hart – en vaatziekten
  • Helpt je vrolijk te worden
  • Bevat veel belangrijke vitamines

Het verschil tussen tonijn uit blik en verse tonijn

Is tonijn uit blik ongezond? Dit is de vraag die we graag willen beantwoorden in dit artikel. Om hier antwoord op te geven is het belangrijk om verse tonijn en tonijn uit blik even te vergelijken.

Verse tonijn is namelijk ontzettend populair. Zo kun je bij de visboer of in de supermarkt een stuk tonijn moot kopen en deze vervolgens grillen. Ook bij verschillende sushi gerechten wordt tonijn gebruikt en je kunt dit zelfs rauw eten. Er hangt echter wel een prijskaartje aan tonijn aangezien het best wel prijzig is.

Gelukkig is er ook een goedkope variant: tonijn uit blik! Voor tonijn uit blik worden jongere tonijnen gebruikt. Wanneer de vissers een lading vis binnen halen worden de jonge vissen apart gehouden, hier wordt tonijn in blik van gemaakt.

Tonijn uit blik is verkrijgbaar in twee varianten: op waterbasis of op oliebasis. De tonijn op oliebasis bevat meer calorieën. Het voordeel van tonijn in blik is dat het een langere houdbaarheid heeft waardoor er geen conserveermiddelen aan toegevoegd hoeven te worden.

De voedingswaarden van tonijn uit blik op water basis en verse tonijn zijn hetzelfde. Alleen de tonijn op olie basis bevat iets meer calorieën.

Tonijn uit blik en kwik

Een argument dat we vaak horen omtrent tonijn uit blik is dat het kwik zou bevatten. Het probleem is echter dat elke vissoort kwik kan bevatten, dit komt door de verontreiniging van ons milieu.

Toch is het zo dat tonijn iets meer kwik kan bevatten.

Waarom?

De tonijn is een vissoort dit ontzettend veel eet aangezien het een grote vis is. Hierdoor krijgt het dus meer kwik binnen dan kleinere vissen. Gelukkig is dit niet iets om je zorgen over te makken.

Het lichaam van een gezonde man of vrouw zal prima in staat zijn om de hoeveelheid kwik die in tonijn te vinden is af te weren en te verwerken.

Overigens is er één uitzondering op de regel en dat zijn zwangere vrouwen. Bij zwangere vrouwen wordt het afgeraden om grote hoeveelheden tonijn te eten, dit om het kwikgehalte. Ook is het voor kinderen tot 1,5 jaar beter om geen tonijn te eten.

Conclusie

Tonijn uit blik is een goedkope bron van eiwitten, ontzettend veelzijdig en bovendien bevat het weinig calorieën.

Het mooie van tonijn is dat je het op veel verschillende manieren kan bereiden. Denk hierbij aan een salade, op brood of op een tosti.

Naast de grote hoeveelheid eiwitten en gezonde vetten bevat tonijn ook nog eens veel belangrijke vitamines en mineralen.

Ook hoef je je over het kwik in tonijn geen zorgen te maken. Ons lichaam is prima in staat om de hoeveelheden kwik in tonijn te verwerken.

Al met al is tonijn uit blik dus zeker een gezond product!

Snack a Jacks een gezonde snack of juist niet?
Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is?
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>