Trainen met spierpijn: Verstandig of beter even wachten met sporten?

Trainen met spierpijn is dat goed of slecht? Het is een vraag die we ontzettend vaak voorbij zien komen en om die reden leek het ons een goed idee om een artikel omtrent dit onderwerp te schrijven.

Misschien dat je jezelf hier wel in herkent:

Je hebt ontzettend veel zin om een lekkere training te pakken maar hebt nog wat kleine pijntjes hier en daar. Om die reden twijfel je om te gaan sporten aangezien je niet zeker weet of sporten met spierpijn wel zo goed is.

Herkenbaar?

Een fout die we veel sporters zien maken is dat ze ontzettend hard van stapel lopen.

Zo gaan ze in één keer elke dag trainen en willen ze zo snel mogelijk resultaat.

Dit is echter lang niet altijd effectief aangezien meer niet per definitie beter hoeft te zien.

Zeker als jij nog spierpijn ervaart van een eerdere training is het niet altijd even verstandig om diezelfde spiergroep weer te gaan trainen. Op den duur kan dit namelijk leiden tot overtraining.

In dit artikel ontdek jij alles over trainen met spierpijn en zullen we proberen al je brandende vragen te beantwoorden!

Wat is spierpijn?

We kennen het allemaal waarschijnlijk wel: spierpijn na sporten...

Voor we dieper in dit onderwerp duiken lijkt het ons goed om te beginnen bij het begin: Wat is spierpijn eigenlijk precies?

Wanneer jij aan het sporten bent ontstaan er allerlei microscopisch kleine scheurtjes in je spieren.

Eigenlijk ben je tijdens het trainen je spieren dus aan het beschadigen. Om deze microscheurtjes te kunnen repareren gebruikt ons lichaam zogenaamde satellietcellen.

Meestal ontstaan spierpijn zo'n 24 tot 48 uur na de inspanning. Wanneer je je spieren onderwerpt aan inspanningen die je spieren niet gewend zijn, is de kans groot dat je spierpijn heviger is dan normaal.

Spierpijn is trouwens vrij onschuldig en verdwijnt in 9 van de 10 gevallen binnen een aantal dagen weer.

Spierpijn of myalgie is een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kan door een groot aantal oorzaken ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting van spieren zoals die bij sport optreedt. Spierpijn kan ook een symptoom zijn van verschillende ziekten zoals infectieziekten. Of van letsel, zoals een spierscheurtje. 

Hoe lang duurt spierpijn?

Als je spierpijn hebt is dit natuurlijk ontzettend vervelend en waarschijnlijk wil je hier zo snel mogelijk van herstellen. Maar hoelang duurt spierpijn nou eigenlijk precies?

Het is afhankelijk van de intensiteit van je training hoelang je spieren nodig hebben om te weer helemaal de oude te worden? Onderzoeken wijzen uit dat je spieren zo’n 48 tot 72 nodig hebben om volledig te herstellen.

spierherstel 48 uur

Wanneer jij een spier dus binnen 48 uur opnieuw traint en een bepaalde prikkel geeft, heeft de spier dus onvoldoende tijd om volledig te herstellen.

Dit kan uiteindelijk averechts werken aangezien je het proces van spiergroei en het ‘sterker maken’ van je spieren in de weg zit.

Wanneer jij namelijk graag wat extra spiermassa wilt opbouwen of juist wilt afvallen is het ontzettend belangrijk om je lichaam voldoende rust te gunnen.

Vaak focussen sporters zich ontzettend erg op het sporten en eten waardoor rust er nog wel eens bij inschiet.

Dit is echter niet heel erg slim.

Rust is namens minstens zo belangrijk als je voedingspatroon en je trainingen. Je moet je realiseren dat je spieren niet groeien in de sportschool maar op het moment dat jij aan het rusten bent.

Alleen wanneer jouw spieren voldoende rust krijgen én de juiste voedingsstoffen zullen je spieren goed bij te komen.

Mag je sporten trainen met spierpijn?

Het is goed om te weten dat er verschillende soorten spierpijn bestaan. Zo kun je eigenlijk spierpijn krijgen van alle verschillende sporten.

Je kan bijvoorbeeld spierpijn krijgen van hardlopen maar ook van andere cardio achtige oefeningen als roeien, zwemmen of fietsen.

Vaak is het zo dat ons lichaam makkelijker herstelt van spierpijn die veroorzaakt is door cardio. Wanneer jij een zware krachttraining sessie achter de rug hebt, is het voor je lichaam vaak een stuk lastiger om goed te bij te komen van de doorbloeding.

Dit komt doordat het spierweefsel zwaar belast is als gevolg van je training. Om die reden is het een slim idee om dagen tussen je trainingen in te gebruiken om je lichaam te laten repareren.

We zouden je adviseren om altijd een dag rust te nemen tussen bepaalde spiergroepen in je schema. Hierdoor zorg je ervoor dat de schade die in je spieren ontstaat tijdens krachttraining goed kan worden gerepareerd.

Activiteit

Hersteltijd

Gemiddelde duurtraining (hardlopen, skeeleren, fietsen etc)

24 uur

Heftige duurtraining (langer dan 2 uur, of zeer intensief)

48 uur

Gemiddelde krachttraining

48 uur

Zeer intensieve krachttraining

72-96 uur

Wanneer niet trainen met spierpijn?

Met spierpijn sporten is dus lang niet altijd even slim. Hieronder ontdek je wanneer je er beter voor kunt kiezen om een dag over te slaan met sporen.

Wanneer extreme spierpijn ervaart die zo heftig is dat je bepaalde oefeningen niet correct kan uitvoeren is het niet verstandig om te gaan trainen. Als de pijn te heftig is kun je beter even een dag overslaan.

Ten eerste vergroot je hierdoor de kans op blessures en ten tweede zal je training een stuk minder effectief zijn.

Door de spierpijn zul je namelijk beweging van de oefeningen veel minder effectief kunnen uitvoeren. De spierpijn maakt het namelijk ontzettend lastig om bepaalde oefeningen goed uit te blijven voeren.

Om die reden zouden we je willen adviseren om altijd goed te luisteren naar je lichaam voor je een training gaat doen.

Als je echt extreme spierpijn hebt is het wellicht beter om even rust te nemen. Vergeet niet dat je herstel net zo belangrijk is als je training zelf.

Ditzelfde geldt overigens voor hardlopen met spierpijn of een andere vorm van cardio. We zouden je aanraden om altijd goed na te denken over je herstel voor je gaat trainen.

Neem een dag wat tijd om te goed bij te komen als je spierpijn te heftig is en sla die training gewoon een keer over.

Trainen met spierpijn

Toch is zo dat er in sommige gevallen wel prima met spierpijn getraind kan worden. Zo komt het wel eens voor dat je na een hevige benen training na 3 dagen nog steeds lichte spierpijn ervaart. In dit soort gevallen is het prima om te gaan trainen.

Let wel op; luister altijd goed naar je lichaam. Bovendien is het op dit soort dagen altijd extra belangrijk om voor een goede warming-up te zorgen. Ook foamrollen / stretchen kan helpen,

Gun je lichaam tijd om te uit te rusten

Wanneer jij graag wat extra spiermassa wilt opbouwen of juist wilt afvallen is het ontzettend belangrijk om je lichaam voldoende rust te gunnen. Vaak focussen sporters zich ontzettend erg op het sporten en eten waardoor rust er nog wel eens bij inschiet.

Dit is echter niet heel erg slim. Rust is namens minstens zo belangrijk als je voedingspatroon en je trainingen. Je moet je realiseren dat je spieren niet groeien in de sportschool maar op het moment dat jij aan het rusten bent. Alleen wanneer jouw spieren voldoende rust krijgen én de juiste voedingsstoffen zullen je spieren goed herstellen.

Andere bekeken ook:

De gezondheidsvoordelen van een sportmassage

3 tips om meer uit je fitness sessies te halen

Weer terug de sportschool in? Zo voorkom je blessures

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>