Trainen met spierpijn: Verstandig of beter even wachten met sporten?

Kan je trainen met spierpijn of kun je dit beter achter wegen laten? Deze vraag zien we ontzettend vaak terugkomen op onze website. Om die reden leek het ons een goed idee om een artikel aan dit onderwerp te wijden.

Een veelgemaakte fout bij krachttraining is dat men veel te hard van stapel loopt. Zo gaan ze in één keer elke dag trainen en willen ze zo snel mogelijk resultaat. Dit is echter lang niet altijd effectief aangezien meer niet per definitie beter hoeft te zien.

Zeker als jij nog spierpijn ervaart van een eerdere training is het niet altijd even verstandig om diezelfde spiergroep weer te gaan trainen. Op den duur kan dit namelijk leiden tot overtraining.

Rust is essentieel

Wanneer jij graag wat extra spiermassa wilt opbouwen of juist wilt afvallen is het ontzettend belangrijk om je lichaam voldoende rust te gunnen. Vaak focussen sporters zich ontzettend erg op het sporten en eten waardoor rust er nog wel eens bij inschiet.

Dit is echter niet heel erg slim. Rust is namens minstens zo belangrijk als je voedingspatroon en je trainingen. Je moet je realiseren dat je spieren niet groeien in de sportschool maar op het moment dat jij aan het rusten bent. Alleen wanneer jouw spieren voldoende rust krijgen én de juiste voedingsstoffen zullen je spieren goed herstellen.

Hoeveel tijd heeft een spier nodig om volledig te herstellen?

Het is afhankelijk van de intensiteit van je training hoelang je spieren nodig hebben om te herstellen. Onderzoeken wijzen uit dat je spieren zo’n 48 tot 72 nodig hebben om volledig te herstellen.

Wanneer jij een spier dus binnen 48 uur opnieuw traint en een bepaalde prikkel geeft, heeft de spier dus onvoldoende tijd om volledig te herstellen.

Dit kan uiteindelijk averechts werken aangezien je het proces van spiergroei en het ‘sterker maken’ van je spieren in de weg zit.

Wanneer niet trainen met spierpijn?

Wanneer de spierpijn zo heftig is dat je bepaalde oefeningen niet correct kan uitvoeren is het niet verstandig om te gaan trainen. Ten eerste vergroot je hierdoor de kans op blessures en ten tweede zal je training een stuk minder effectief zijn.

Probeer dan ook altijd goed te luisteren naar je lichaam. Heb je echt spierpijn? Soms is het namelijk helemaal geen spierpijn maar heb je bijvoorbeeld gewrichtspijn.

Is de spierpijn echter zo heftig dat je echt niet goed kan bewegen? Blijf dan lekker een dagje thuis en zorg dat je goed uitrust!

Trainen met spierpijn

Toch is zo dat er in sommige gevallen wel prima met spierpijn getraind kan worden. Zo komt het wel eens voor dat je na een hevige legday na 3 dagen nog steeds lichte spierpijn ervaart. In dit soort gevallen is het prima om te gaan trainen.

Let wel op; luister altijd goed naar je lichaam. Bovendien is het op dit soort dagen altijd extra belangrijk om voor een goede warming-up te zorgen. Ook foamrollen/stretchen kan helpen,

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>