Trampoline Workout: 5 super effectieve trampoline oefeningen


In dit artikel praten we je bij over trainen met behulp van een trampoline. Welke spieren train je met trampoline springen bijvoorbeeld? Wij vertellen je niet alleen graag welke dat zijn, maar ook hoe je dat het beste kan doen. Met de workouts en trampoline oefeningen die wij je straks laten zien ga jij met veel plezier sporten op de trampoline.

Welke spieren train je met trampoline springen

De kans is groot dat je zo meteen gaat beseffen dat je met een goede trampoline workout meer spieren traint dan je wellicht dacht. Want je gebruikt je spieren niet alleen wanneer je afzet om te springen, maar je spant je spieren ook aan wanneer je weer landt. Bij trampoline springen train je de volgende spieren:

  • De kuitspieren
  • De hamstrings
  • De quadriceps
  • De bilspieren
  • De buikspieren
Al je beenspieren worden getraind met trampoline springen. Maar de voornaamste drie zijn de kuitspieren, de hamstrings en de quadriceps. De quadriceps zijn je bovenbeenspieren aan de voor- en zijkant. Deze drie spieren gebruik je bij zowel het afzetten om te springen als bij het landen. 


Je bilspieren gebruik je voornamelijk bij het afzetten. Daarnaast gebruik je ook continu je buikspieren omdat je voortdurend geneigd bent je lichaam in balans te houden.

En er is nog een spier die je traint maar niet in het bovenstaande lijstje staat, omdat er geen zichtbaar effect aan te zien is. Desalniettemin is het de belangrijkste spier die je hebt. Namelijk je hartspier!  Door je intensieve gespring op de trampoline zal je hartspier steviger worden.

Wat zijn de voordelen van trainen met een trampoline

Op regelmatige basis sporten op een trampoline, levert je meer op dan je waarschijnlijk denkt. Neem onderstaand rijtje maar eens door en laat je verbazen.


Versterkt je spieren & gaat cellulitis tegen

Trampoline springen versterkt de spiermassa in je benen en gaat cellulitis tegen. De huid van je bovenbenen zal strakker worden naargelang je langer oefeningen op de trampoline uitvoert.


Leuke vorm van cardio

Trampoline springen is gewoon hartstikke leuk om te doen. Wanneer je aan het springen bent, maakt je lichaam endorfine aan. Dit menseigen stofje veroorzaakt het geluksgevoel. Mensen die gevoelig zijn voor depressies, zijn daarom ook erg gebaat bij trampoline springen. Het is wetenschappelijk bewezen dat trampoline springen helpt tegen depressies.


Fysieke belasting is laag

Je maakt met trampoline springen niet alleen spiermassa aan, maar de fysieke belasting voor je lichaam is ook erg laag. Bij duursporten zoals hardlopen, krijgen je gewrichten veel te incasseren. Bij elke stap moeten je enkels en knieën de klap van het afzetten op het wegdek opvangen. En ze moeten voortdurend het gewicht van je lichaam opvangen. Bij trampoline springen vangt het springdoek jouw lichaamsgewicht voor het overgrote deel op. En daarmee ontlast je jouw kwetsbare gewrichten.


Versterkt het Immuun & lymfestelsel

Een ander belangrijk voordeel van trampoline springen is dat het je immuun stelsel en lymfestelsel bevordert. Bij elke sprong sta je een fractie van een seconde stil in de lucht. Jouw lichaam ervaart dan een kort moment van zwaartekrachtloosheid. Dan zet je lichaam de kleppen van het immuun- en lymfestelsel open. En zo voert je lichaam niet alleen afvalstoffen af, maar ook gifstoffen. Zelfs kankercellen verlaten op deze manier je lichaam! Trampoline springen is gezond!


Verbetert je conditie en reactievermogen

Trampoline springen verbetert je conditie niet alleen, het verhoogt ook je reactievermogen. Omdat je bij elke sprong je lichaam continu in balans moet houden. Daarom is het trampoline springen een non-stop oefening in balans houden waar je onbewust continu reageert op het in evenwicht houden van je lichaam.

Waar het reactie vermogen wordt verhoogd, geldt dit ook voor je concentratievermogen.
Wanneer je lichaam geen contact meer heeft met de aarde onder je, ligt je focus volledig op je sprong en op het veilig landen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat trampoline oefeningen ook op langere termijn concentratieproblemen tegengaat.

Hieronder vind je alle voordelen van trampoline springen nog even op een rijtje:

  • Trampoline springen versterkt je spieren
  • Trampoline springen is leuk om te doen
  • Het helpt tegen cellulitis
  • De fysieke belasting van trampoline springen voor je lichaam is laag
  • Trampoline springen bevordert de stofwisseling en creëert een hoge vetverbranding.
  • Het werkt depressies tegen
  • Trampoline springen helpt tegen concentratieproblemen
  • Trampoline springen heeft een lage moeilijkheidsgraad
  • Het is goed voor je conditie
  • Trampoline springen heeft een directe invloed op het immuun stelsel en lymfestelsel
  • Trampoline springen verhoogt je reactievermogen

Beste Trampoline oefeningen voor de ideale trampoline workout

Hier volgen vier trampoline workouts van licht naar zwaar qua intensiteit.


1. Health Bounce

Deze oefening is een goede warming up. Spreid je voeten op schouderbreedte. Wieg nu op en neer, maar houd de gehele oefening contact met het springdoek. Spreid je armen en laat ze zakken naar je benen. Op en neer.
Na een minuut laat je je armen omhoog gaan en na weer een minuut beweeg je je armen naar voren. De volgende minuut beweeg je je armen naar achter.


2. Jumping Jacks

Nu ga je een minuut rustig springen met voeten op schouderbreedte en je armen naast je lichaam. Na een minuut zet je je voeten weider op spreidstand. Hou dit een minuut vol en wissel dan bij elke sprong de stand van je voeten af van spreidstand naar schouderbreedte. En dan hou je dit nog eens twee minuten vol, maar dan met je armen zijwaarts omhoog en weer omlaag bewegend.


3. Dribbel and jump

Nu ga je twee minuten snel op en neer springen en houd je je benen iets gebogen. Dan ga je dribbelen. Zak door je knieën en maak dan hele kleine snelle sprintbewegingen. Hou dit vol tot je niet meer kunt en ga weer terug naar de jump style. Je zal merken dat je benen gaan branden van deze oefening!


4. Jump Squats

Maak drie kleine sprongen met je voeten op schouderbreedte. Elke vierde sprong land je met je benen gespreid. Zak door tot in een diepe squat. Tijdens het doorzakken in die diepe squat houd je je armen weid gestrekt naar voren. Herhaal dit patroon eerst maar eens tien keer. Als je spieren nog willen, herhaal je het daarna nog enkele keren.

Wat zijn goede trampolines om op te trainen?

Nu je weet wat de voordelen zijn en hoe effectief trampolinespringen workouts kunnen zijn ben je wellicht gaan overwegen om ook een trampoline aan te schaffen. 


Dit zijn momenteel de 3 best geteste trampolines. We hebben uitgebreid research gedaan naar de kwaliteit en prijs


Trampoline - Salta Combo - 153 x 214 cm - Zwart

Trampoline - Senz Sports J5000 Series - 244 cm - Zwart

Trampoline - Salta First Class - 305 cm - Zwart

Andere bekeken ook:

Planking/Planken; Effectief of juist niet?

Leg Raises: 3 effectieve varianten van de Leg raise + uitleg!

Opdrukken; 7 Varianten (Video’s) en 5 Voordelen van Push-Ups!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>