Uitdrogingsverschijnselen voorkomen? Dit is wat je moet weten!

Is het bij jou wel eens voorgekomen dat je plots ontzettende hoofdpijn kreeg, een droge mand had en ontzettend veel dorst?

De kans is groot dat je te maken had met uitdrogingsverschijnselen. Ons lichaam bestaat voor zo’n 60% uit water en heeft dan ook minimaal 2 liter vocht per dag nodig om goed te kunnen functioneren.

Wanneer je lichaam deze hoeveelheden niet binnen krijgt of wanneer je te veel vocht verliest zal je te maken krijgen met vervelende uitdrogingssymptomen.

In dit artikel gaan we je meer vertellen over uitdroging, ook gaan we in op het belang van voldoende water drinken en leren we je een aantal simpele manieren om uitdroging te voorkomen.

Wat is uitdroging?

Zoals we in de introductie van dit artikel al aangaven bestaat ons lichaam voor zestig procent uit water.

Zonder voldoende vocht kan ons lichaam dan ook niet goed functioneren. Gedurende de hele dag heeft ons lichaam behoefte aan vocht. Dit heeft komt door het feit dat we continu vocht verliezen.

Zo verliezen we vocht wanneer we naar de wc gaan, als we bewegen en zelfs bij het uitademen. Om die reden heeft ons lichaam gemiddeld zo’n 2 liter water per dag nodig om goed te kunnen functioneren.

Wanneer je te weinig vocht binnenkrijgt is de kans groot dat je uitdrogingsverschijnselen zal ervaren.

Wanneer ontstaat uitdroging?

Wanneer we spreken over normale omstandigheden is het zo dat vocht je lichaam onder andere verlaat in de vorm van zweet, urine en ontlasting.

Om dit te compenseren is het dus belangrijk om voldoende te eten en drinken (ja, ook in eten zit vocht).

Wanneer er echter meer vocht je lichaam verlaat dan er binnen komt zal er uitdroging ontstaan

. Uitdroging kan dus veroorzaakt worden doordat je te weinig vocht binnenkrijgt of dat je te veel vocht verliest. Er zijn verschillende situaties waarbij je lichaam meer vocht verliest dan normaal, denk hierbij aan:

  • Als je aan het sporten bent
  • Als je ziek bent
  • Als je koorts hebt
  • Wanneer het ontzettend warm is

Symptomen van uitdroging

1. Urine

Aan de kleur van je urine kan je zien of je lichaam behoefte heeft aan meer vocht. Urine bestaat namelijk uit afvalproducten uit je lichaam en water.

Zodra jij te weinig vocht binnen hebt gekregen zullen je nieren water proberen vast te houden door je urine te concentreren. Hierbij worden de afvalstoffen wel uitgescheden maar het water niet.

Hoe geler de kleur van je urine hoe dichter jij tegen uitdroging aan zit.

2. Dorst

Als jij ontzettend veel dorst hebt is dit een teken vanuit je lichaam om extra water tot je te namen.

Als jij een droge mond hebt of simpelweg ontzettend veel dorst hebt is het altijd verstandig om een glas water te drinken.

Overigens is dorst niet altijd betrouwbaar. Zo kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat je geen dorst hebt maar toch te weinig vocht binnen hebt gekregen.

3. Hoofdpijn

Bah, hoofdpijn! Als er iets is waar wij een hekel aan hebben dan is het wel hoofdpijn.

Ook hoofdpijn is een symptoom van dehydratie of uitdroging en geeft aan dat je lichaam behoefte heeft aan vocht.

Gelukkig is er ook goed nieuws: als jouw hoofdpijn voortkomt uit een vocht tekort kan je makkelijk van je hoofdpijn afkomen door simpelweg water te gaan drinken. Je zal merken dat je hoofdpijn dan snel overgaat.

Overige symptomen

Bovenstaande symptomen van dehydratie zijn eigenlijk de meest voorkomende, hieronder nog een aantal andere symptomen die je regelmatig terug ziet komen:

  • Vermoeidheid
  • Droge mond
  • Minder traanproductie
  • Droge huid
  • Constipatie
  • Duizeligheid
  • Lage bloeddruk
  • Snelle hartslag
  • Snel ademhalen
  • Diepliggende ogen
  • Verschrompelde huid

Uitdrogingsverschijnselen voorkomen

Goed, je weet nu dus hoe belangrijk het is om voldoende vocht binnen te krijgen.

Om ervoor te zorgen dat jij niet uitgedroogd raakt hebben we hieronder een aantal simpele tips die je kunnen helpen om gehydrateerd te blijven en uitdroging te voorkomen:

1. Eet voldoende gezonde voeding

Naast het drinken van voldoende water is het ook belangrijk om genoeg gezonde voeding binnen te krijgen.

Zout speelt hierbij een grote rol aangezien deze een belangrijke rol speelt bij de bloedvolumes in je lichaam. Ook zorgt zout ervoor dat je lichaam meer voeding vasthoudt.

2. Drink water tijdens het sporten:

Wanneer jij intensief aan het sporten bent heeft je lichaam behoefte aan extra vocht. Zorg er daarom altijd voor dat je voldoende drinkt tijdens het sporten. Zelf hebben we altijd een liter fles water mee zodat we zeker weten dat we voldoende hebben.

3. Let op de temperatuur:

Hoe warmer het is, des te groter de kans op uitdroging. Let dan ook altijd op de temperatuur. Als het echt heel warm is doe je er bijvoorbeeld verstandig aan om lichaamsbeweging te vermijden.

Ook interessant:

Wil jij een Koolhydraatarme stamppot maken? 5 Handige tips!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>