Is havermout gezond? 8 Redenen om vaker havermout te eten! Press "Enter" to skip to content

Is Havermout Gezond? 8 Redenen om vaker Havermout te eten!

Team Fitcode 0

Is havermout gezond?

Een vraag die we vaak krijgen over havermout is of het wel echt zo gezond is.

In dit artikel gaan we diepen in op de gezondheidsvoordelen van havermout en waarom jij het vaker zou moeten eten!

1. Havermout is ontzettend voedzaam

Havermout is niet voor niets één van de populairste en gezondste voedingsbronnen op aarde, het zit namelijk barstens vol met gezonde voedingsstoffen.

Zo is havermout een goede bron van koolhydraten en vezels. Bovendien bevat het ook meer eiwitten en vetten dan de meeste andere granen.

Naast bovenstaande voedingsstoffen, bevat havermout ook verschillende belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten. Zo bevat een half kopje (78 gram) havermout:

  • Mangaan: 191% van de ADH
  • Fosfor: 41% van de ADH
  • Magnesium: 34% van de ADH
  • Koper: 24% van de ADH
  • ijzer: 20% van de ADH
  • Zink: 20% van de ADH
  • Vitamine B1: 39% van de ADH
  • Vitamine B5: 10% van de ADH

Daarnaast bevat 78 gram havermout zo’n 51 gram koolhydraten, 13 gram eiwitten en 5 gram vet maar slechts 303 calorieen.

2. Havermout kan constipatie verlichten

Vooral oudere mensen hebben vaak last van constipatie met een onregelmatige stoelgang die moeilijk te door staan is.

Hier worden hedendaags vaak laxeermiddelen voor gebruikt om de klachten te verlichten. Hoewel deze zeker effectief zijn kunnen deze laxeermiddelen ook gewichtsverlies veroorzaken.

Een beter alternatief is dan ook om wat meer havermout te eten.

Havermout kan namelijk helpen bij het verlichten van constipatie. Dit komt door de vezelrijke buitenste laag van het graan. (3)

3. Minder kans op Astma bij kinderen

Astma is één van de de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen (4).

Het is een ontstekingsaandoening van de luchtwegen. Dit zijn de buizen die lucht van en naar de longen van een persoon transporteren.

Hoewel niet alle kinderen dezelfde symptomen hebben, ervaren veel kinderen hoesten, piepende ademhaling en kortademigheid.

Veel onderzoekers geloven dat een vroege introductie van vast voedsel het risico van een kind op het ontwikkelen van astma en andere allergische aandoeningen kan verhogen (5).

Studies suggereren echter dat dit niet van toepassing is op alle voedingsmiddelen.  Echter kan een vroege introductie van havermout wel beschermend zijn voor de kinderen. (6)

Zo werd er tijdens dit onderzoek geconcludeerd dat wanneer kinderen vóór de leeftijd van 6 maanden dagelijks havermout toegediend krijgen, er een verminderd risico op astma ontstaat. (7)

4. Haver is rijk aan verschillende antioxidanten waaronder avenanthramides

Havermout bevat veel verschillende soorten antioxidanten. Eén van de antioxidanten heet avenanthramides.

Wellicht een leuk woord voor een potje galgje aangezien het waarschijnlijk al lastig genoeg voor je is om het alleen al uit te spreken.

Het unieke van avenanthramides is dat het tot nu toe alleen nog maar in haver terug gevonden is.

Deze antioxidanten verlagen de bloeddruk en zorgen voor een betere doorstroming van het bloed. Bovendien hebben ze ook nog eens een anti-ontstekings effect. (8)

5. Havermout bevat Beta-Glucaan

Bosbessen, Haver, Havermout, Gezondheid, Ontbijt

Haver bevat grote hoeveelheden bèta-glucaan, een soort oplosbare vezels.

Bèta-glucaan lost gedeeltelijk op in water en vormt een dikke, gelachtige oplossing in de darmen.

De gezondheidsvoordelen van bèta-glucaanvezels omvatten:

  • Minder hoge cholesterol waarde
  • Minder hoge bloedsuiker en insuline gevoeligheid
  • ‘Voller’ gevoel
  • Zorgt voor meer ‘goede’ bacteriën in de darmen

6. Verlaagt je cholesterol

Hart-en vaat ziekten zijn wereldwijd één van de grootste dood oorzaken. Een belangrijke risicofactor is een (te) hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Veel studies hebben aangetoond dat de beta-glucaanvezel in haver effectief is in het verminderen van zowel het totale als het LDL-cholesterolgehalte. (8)

Bèta-glucaan kan de uitscheiding van cholesterolrijke gal verhogen, hierdoor worden de circulerende niveaus van cholesterol in het bloed verlaagd.

LDL-cholesterol wordt gezien als het ‘slechte’ cholesterol.

Het is daarom belangrijk om een overschot van dit type cholesterol te voorkomen aangezien het de kans op hartziekte aanzienlijk vergroot.

Bovendien kan het zorgen voor ontstekingen in de slagaders, beschadigt het weefsel en kan het het risico op hartaanvallen en beroertes verhogen.

7. Reguleert de bloedsuiker spiegel

Type 2-diabetes is een veel voorkomende ziekte, gekenmerkt door een extreem hoge bloedsuiker spiegel.

Het is meestal het gevolg van een verminderde gevoeligheid voor het hormoon insuline.

Haver kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen, vooral bij mensen met overgewicht of type 2-diabetes (9)

Bovendien kan haver ook de insulinegevoeligheid verbeteren (10).

8. Havermout vult goed en kan helpen bij het afvallen

Havermout (pap) is niet alleen een heerlijk ontbijtmaaltijd, het is ook nog eens  erg vullend (11).

Het eten van vullend voedsel kan je helpen minder calorieën te eten en af te vallen.

Door de tijd die uw maag nodig heeft om voedsel te legen te vertragen, kan de bèta-glucaan in havermout uw gevoel van volheid vergroten. (12)

Beta-glucan kan ook de afgifte van peptide YY (PYY) bevorderen, een hormoon dat in de darm wordt geproduceerd als reactie op eten.

Dit verzadigingshormoon heeft aangetoond dat het leidt tot een verminderde calorie-inname en kan uw risico op obesitas verminderen (13)

Dus is havermout gezond?

Wanneer we al deze gezondheidsvoordelen naast elkaar leggen kunnen we concluderen dat Havermout zeker een gezonde voedingsbron het.

Zo bevat het veel complexe koolhydraten, verschillende vitaminen en belangrijke anti-oxidanten.

Het mooie van havermout is ook dat je het makkelijk kan combineren en het enorm goed ‘vult’.

Hoe eet jij je havermout het liefst?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.