Snacken in de avond voorkomen? 7 Praktische Tips! | Door Fitcode.nl Press "Enter" to skip to content

Snacken in de avond voorkomen? 7 Praktische Tips!

Team Fitcode 0

Snacken in de avond, als we heel eerlijk zijn weet iedereen wel dat het niet gezond is en bovendien helemaal niet nodig.

Toch lukt het lang niet iedereen om na het avondeten die lekkere zak met chips of die gevulde koek te laten liggen.

Helemaal wanneer er een leuk TV programma aanstaat, wordt al snel de koekjestrommel op tafel gegooid.

Grote kans dat je na het eten van die koek of dat zakje chips gelijk een schuld gevoel hebt en spijt hebt van je uitbarsting.

In Engeland hebben ze een mooi woord voor dit fenomeen, namelijk ‘cravings‘.

Letterlijk vertaald betekent dit dat je soms momenten hebt waarop je enorm vele trek hebt in een bepaald soort voeding.

In dit artikel delen wij 7 praktische tips met je om het snacken in de avond te voorkomen!

1. Ga eerder naar bed

Waarschijnlijk één van de makkelijkste oplossingen om je cravings ’s avonds laat tegen te gaan is door eerder naar bed te gaan.

Na het avondeten zijn de meeste van ons vaak niet echt heel erg productief meer.

Dit kom waarschijnlijk door de combinatie van een drukke werkdag en een after-dinner dip.

Om die reden kan je dus eigenlijk net zo goed gelijk je bed in duiken en lekker je rust pakken.

Als je het moeilijk vindt om vroeg te gaan slapen dan is dit iets waar je aan zal moeten werken. Daarnaast is slaap ook nog eens enorm goed voor spieropbouw!

Hier een aantal handige tips om sneller in slaap te komen:

  • Ontwikkel een dagelijkse routine
  • Vermijd elecktronische apparaten in je slaapkamer
  • Zorg ervoor dat je kamer donker is
  • Houd je kamer cool

Als jij normaal gesproken tot twee uur snachts netflix series ligt te kijken dan raden we je niet aan om dit compleet om te gooien.

Doe dit in kleine stapjes en probeer elke dag een beetje eerder naar bed te gaan.

2. Zorg voor een avondmaaltijd die je goed vult

Wanneer jij binnen een halfuurtje nadat jij een groot bord eten hebt weggewerkt tijdens je avondmaaltijd weer honger hebt dan gaat er iets niet helemaal goed.

Zo kan het zijn dat de samenstelling van je maaltijd niet helemaal in orde is.

Dit kan je heel simpel oplossen door ervoor te zorgen dat je maaltijden meer eiwitten en meer groenten gaan bevatten.

Eiwitten en groenten verzadigen namelijk veel langer dan bijvoorbeeld koolhydraten als witte rijst of witte pasta.

Probeer hierbij zo’n 30 tot 40 gram eiwitten en 200 tot 400 gram groenten binnen te krijgen tijdens het avond eten.

Hiermee zal je ervoor zorgen dat je veel langer een ‘vol’ gevoel hebt na je avondeten waardoor je dus minder geneigd bent om naar ongezonde snacks te graaien.

3. Zorg dat de snacks en tussendoortjes uit je zicht zijn

Wat je niet ziet kan je niet eten…

En dit geldt ook voor snacks en tussendoortjes.

Zodra jij een zak chips op tafel hebt liggen dan is de kans groot dat deze zak chips uiteindelijk open gaat.

Wanneer jij er echter voor zorgt dat je geen lekkere snacks en tussendoortjes in het zicht hebt, zul je ook niet in de verleiding komen.

4. Kies voor verantwoorde Snacks

Zoals we in het begin van dit artikel al aangaven is het niet per sé slecht om ’s avonds te eten.

Je lichaam zal de snacks echt niet opslaan als vet omdat het misschien wat later is dan wanneer je normaal zou eten.

Het probleem zit hem echter vaak in iets anders.

Doordat men vaak honger en lekkere trek in de avond krijgt zorgt dit er vaak voor dat er te veel calorieen worden genuttigd.

Hierdoor komen ze dus in een calorie overschot waardoor het gewicht zal gaan toenemen.

Om die reden mag je best een snack nemen in de avond. je moet er alleen voor zorgen dat het een verantwoorde snack is!

Denk hierbij aan snacks als:

  • Kwark
  • Yoghurt
  • Snoeptomaatjes
  • Fruit
  • Rijstwafels

Er is niks mis met een lekkere snack op z’n tijd zolang je voedingspatroon voor het grootste gedeelte maar uit gezonde voedingsproducten bestaat.

5. Houd jezelf bezig

Als je een tijdje niks te doen hebt zal je uit verveling gaan eten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Het kan daarom helpen om jezelf bezig te houden in huis. Ga bijvoorbeeld iets doen. Dit hoeft niet eens in het huis te zijn…

Je kan bijvoorbeeld een rondje gaan lopen of een puzzel gaan maken.

Of je zou gaan kunnen sporten, dat is natuurlijk helemaal goed!

Zolang je maar vermijd dat je jezelf ligt te vervelen op de bank. Hierdoor zul je sneller aan voeding gaan denken waardoor de kans groot is dat je gaat snacken!

6. Plan je avondmaaltijd later in

Nederland is natuurlijk het land waar iedereen eet om 6 uur en ook nog eens op tijd komt (Shout out naar Lange Frans).

Echter zou je best kunnen overwegen om een uurtje later te gaan eten. Door dit te doen heb je namelijk nog minder tijd om te snacken!

7. Geen Snacks in huis

Dit blijft één van de meest effectieve manieren om te vermijden dat je s avonds laat gaat snacken..

Als je namelijk niks in huis hebt zal je het ook nooit kunnen pakken of opeten.

Hierbij bespaar je niet alleen geld maar ook calorieen, Win-win dus!;)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.