De 17 Beste tips voor het voorkomen van vreetbuien

Vreetbuien wie heeft er geen last van?! Je hebt de hele week gezond gegeten en best gedaan in de sportschool. Eenmaal op zondagavond besluit je toch maar een klein toastje te nemen. 

Dit kleine toastje escaleert volledig waardoor je binnen de kortste keren 2 zakken chips, een Milka reep en bak ijs achter je kiezen hebt zitten. Deze vreetbui heeft ervoor gezorgd dat je hele week van gezond eten en hard werken in de gym voor niks is geweest. 

In onze ogen zijn vreetbuien ontzettend lastig, helemaal als je er regelmatig last van hebt. Zo kan het grote gevolgen hebben voor je motivatie en zorgt het er simpel weg voor dat je in een korte tijd te veel eten binnen krijgt waardoor je uiteindelijk je doelen niet haalt. 

Helemaal na een vreetbui voel je jezelf vaak slecht en heb je spijt. Hoe kun je deze vreetbuien voorkomen? 

Gelukkig zijn er verschillende manieren om minder last te hebben van deze vervelende eetbuien, je ontdekt in dit artikel 17 simpele tips die ervoor gaan zorgen dat jij je eetbuien gaat overwinnen!

1.Geen goede relatie met voeding

In onze ogen begint het voorkomen van vreetbuien met een goede relatie met voeding. 

We zien ontzettend veel sporters of mensen die graag willen afvallen die enorm gemotiveerd beginnen. Ze hebben een leuk voedingsschema en gaan er vol voor, het probleem is echter dat ze te streng zijn voor zichzelf. 

Zo leggen ze zichzelf restricties op en gaan ze bepaalde voedingsproducten proberen te vermijden uit hun voedingspatroon. Dit klinkt misschien leuk alleen is het totaal niet lang vol te houden. 

Als jij jezelf allemaal restricties op legt zal je naar verloop van tijd snakken naar deze voedingsproducten. Als je dan uiteindelijk een van deze producten hebt gegeten is de kans groot dat dit uitloopt in een vreetbui waarbij je niet meer te stoppen bent. 

Wees dan ook niet te streng voor je en ga voor gezonde gewoontes inplaats van een bepaald dieet waarbij je allerlei restricties hebt.

2. Eet een gezonde maaltijd als je trek hebt

Een ander ding dat je moet begrijpen is dat een vreetbui absoluut niet hetzelfde is als honger. 

Als jij honger hebt is dit een teken van je lichaam dat het energie nodig hebt, bij cravings of een vreetbui zijn het de hersenen die vragen om dopamine. 

Zeker als jij veel honger hebt dan is het ontzettend lastig om jezelf te beheersen, wanneer je op zo’n moment eenmaal 1 koekje of 1 chipje neemt is het klaar en zal je waarschijnlijk alles op eten wat op je weg komt. Heb je nou echt honger en voel je een vreetbui aankomen? 

Kies dan altijd voor een gezonde maaltijd. Kies bij voorkeur voor vezelrijke voeding of producten met veel eiwitten. Deze verzadigen veel beter waardoor je veel langer ‘vol’ zal zitten.

3. Begin er niet aan

Iedereen heeft wel bepaalde snacks waar hij of zij geen genoeg van kan krijgen. Zelf hebben we dit met M&M’s, wanneer we een handje M&M’s eten weten we van ons zelf dat we vervolgens die hele zak buit maken. 

Heb je nou ook zo’n snack waar je helemaal gek op bent? Begin hier dan niet aan. Hoe vaak heb je het al mee gemaakt dat je trek had in zoetigheid, vervolgens 1 koekje pakte en voor je het wist de hele koektrommel leeg was? 

Door simpelweg niet te beginnen aan deze snacks zal je ook niet in de verleiding worden gebracht om alles op te eten.

4. Zorg voor voldoende kwalitatieve slaap

Wanneer we het hebben over krachttraining en resultaat boeken spreken veel mensen vaak over de volgende twee factoren: sport & voeding. Een factor die echter vaak vergeten wordt is slaap

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoeveel invloed slaap heeft op jouw resultaten. Voldoende slaap is zo ontzettend belangrijk voor allerlei verschillende functies in je lichaam, helaas wordt dit nog te vaak onderschat. 

Als jij moe bent dan is de kans op emotie-eten veel groter bovendien is de kans op lekkere trek bij een slaaptekort veel groter. Om die reden is het ontzettend belangrijk om jezelf genoeg slaap te gunnen, het liefst in een donkere en stille slaapkamer. 

Naast de hoeveelheid uren die je slaapt is het ook belangrijk hoe de kwaliteit van je slaap is. Ga niet urenlang op je smartphone zitten voor je gaat slapen en vermijd blauw licht. 

Een goede richtlijn betreft slaap is om te gaan voor 7 tot 9 uur. Experimenteer hiermee en kijk waar jij je goed bij voelt. Ieder mens is anders natuurlijk!

5. Ken het verschil tussen hoofd en maag honger

Wist jij dat er verschillende soorten honger bestaan? Zo heb je ‘maaghonger’ en ‘hoofdhonger’. 

Door het verschil tussen deze soorten honger te begrijpen is de kans op een vreetbuit aanzienlijk kleiner. Wanneer we het over maaghonger hebben dan bedoelen we fysieke honger. Je lichaam heeft signalen af dat het voedingsstoffen nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Bij hoofdhonger is dit niet een fysieke vorm van honger maar een mentale vorm. Dit type honger kan worden opgewekt door negatieve emotie of wanneer je jezelf wilt belonen.

Het is belangrijk om te weten wanneer jouw lichaam daadwerkelijk behoefte heeft aan voeding om te kunnen functioneren en wanneer het slechts een emotie in je hersenen is.

Je kan dit testen door op regelmatige tijden te eten. Stel jij eet altijd om de 2-3 uur een maaltijd. Dan weet je dus dat je in ieder geval voldoende voeding in je systeem hebt.

Merk je nou dat je tussen deze momenten door trek krijgt? Dan weet je dat de kans groot is dat dit ‘hoofdhonger’ is aangezien je je lichaam hebt voorzien van voldoende voedingsstoffen.

6. Eet niet te weinig

Huh? Te weinig eten?! Juist! Deze tip hangt een beetje samen met tip 1 over het voorkomen van een vreetbui. We zien veel mensen die zichzelf te veel restricties opleggen.

Zo gooien ze het roer van het ene op het andere moment totaal om en gaan ze van een normaal voedingspatroon naar een patroon waarbij ze veel minder gaan eten.

Minder eten wordt vaak geassocieerd met afvallen en dit klopt natuurlijk ook wel. Om gewicht te verliezen moet je minder eten dan je verbrandt, vervolgens zal je afvallen.

Wanneer jij echter te weinig gaat eten zadel je het lichaam op met verschillende tekorten aan micronutriënten en macronutriënten . Daarnaast krijg je na verloop van tijd een enorme drang naar bepaalde voeding. 

Zie het als een tijdbom, je gaat dit nooit lang vol kunnen houden. Uiteindelijk zal de bom barsten en zal je in een immense vreetbui terecht komen.

We willen je dan ook het advies geven om minder te gaan eten maar niet te weinig.

7. Vermijd ongezonde snacks in huis

Wist je dat een vreetbui al voorkomen kan worden in de supermarkt? Door simpel weg de juiste producten in huis te halen kan jij die verschrikkelijke eetbui al de das om doen.

Wil jij graag vreetbuien voorkomen? Vermijd dan calorierijke en suikerhoudende snacks en haal deze niet in huis.

Wanneer jij deze spullen namelijk wel in huis haalt is de kans veel groter dat je dit uiteindelijk op eet. Als wij een zak chips in huis hebben gaat hij vroeg of laat namelijk open, 100%.

Koop dan ook alleen gezonde snacks en vermijd ongezond junkfood!

8. Eet eiwitrijk voedsel

Eiwitrijk voedsel, we krijgen er bij fitcode geen genoeg van. De voordelen die eiwitrijk voedsel te bieden hebben zijn oneindig, ongeacht je doel!

Je vraagt je misschien af: Hoe kunnen eiwitten er dan voor zorgen dat ik minder snel een vreetbui krijg?

Het antwoord hierop is simpel. Het kost ons lichaam namelijk meer energie om eiwitten te verbranden dan bijvoorbeeld koolhydraten of gezonde vetten

Dit zorgt ervoor dat je langer een ‘vol’ gevoel zal ervaren. Wanneer je jezelf verzadigd voelt zal je minder snel geneigd zijn om naar ongezonde snacks te grijpen.

9. Vezelrijke voeding

Naast eiwitrijke voeding is het ook belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen Hoeveel vezels je per dag nodig hebt is afhankelijk van vele factoren maar het voedingscentrum adviseert om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. 

Helaas halen heel veel mensen dit bij lange na niet, dit is zonde. Net als eiwitten zorgen vezels er namelijk voor dat je een verzadigd gevoel krijgt. Daartegen over bevatten vezelrijke producten vaak weinig kcal. 

Bij vezelrijke voeding moet je denken aan eiwitrijke groenten, fruit en peulvruchten. Je kan hier ontzettend veel van eten zonder heel veel kcal binnen te krijgen. Daarentegen vullen deze voedingsproducten juist ontzettend goed. Eet dus voldoende vezels om een vreetbui te voorkomen. 

10. Drink voldoende water

Waarschijnlijk had je deze wel verwacht; het is ontzettend belangrijk om voldoende water te drinken als jij een vreetbui graag wilt voorkomen. Allereerst bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water waardoor het belangrijk is voldoende binnen te krijgen voor verschillende processen. 

Daarnaast vult water de maag waardoor je minder snel honger zal ervaren. Ook is het zo dat ons lichaam soms moeite heeft met het onderscheid maken tussen dorst en honger. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je ontzettend veel trek hebt, alleen betekent dit niet dat je honger hebt maar dat je lichaam uitgedroogd is. 

Je eerste reactie zal dan waarschijnlijk zijn om iets te gaan eten alleen kan een simpel glas water het hongergevoel ook al wegnemen. 

Probeer dan ook altijd voldoende water te drinken. Hoeveel liter water per dag je moet drinken is afhankelijk van een aantal factoren en verschilt per persoon.

Spa rood is trouwens ook een prima drankje om te drinken om je cravings te verminderen!

11. let op met simpele suikers

De meeste ongezonde snacks barsten van de snelle suikers, echter zijn er ook verschillende producten die als gezond beschouwd worden die veel snelle suikers bevatten. Denk hierbij aan honing of een banaan bijvoorbeeld. 

We zouden je altijd willen adviseren om op te passen met snelle suikers. Waarom? Deze simpele vorm van koolhydraten ofwel snelle suikers zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel. 

Deze piek duurt echt niet heel lang, na deze piek zullen de bloedsuiker waardes lager zijn dan ze waren. Je lichaam krijgt dus voor een korte periode ontzettend veel energie maar valt daarna terug in een diep dal. 

Misschien heb je zelf ook wel eens ervaren dat je ontzettend moe werd na het snoepen of eten. Dit noemen we de zogenaamde ‘sugar dip’. Je lichaam heeft op dit moment nieuwe energie nodig waardoor je een eetbui zal krijgen. Let daarom altijd goed op met snelle suikers.

Waar zitten koolhydraten in lees je hier!

12. Check ook het mentale aspect

Bij de tips die we tot nu toe hebben gegeven heeft de focus vooral op de fysieke kant gelegen. Echter is het mentale aspect ook zeker iets wat we niet mogen onderschatten. 

Heb je wel eens gehoord van de term: emotie-eters? Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan wat voor emoties er schuilgaan tijdens een vreetbui. 

Als jij een eetbui hebt, voel je jezelf dan boos, verdrietig of verveel je jezelf? Dit zouden allemaal redenen kunnen zijn die je vreetbuiten zouden kunnen veroorzaken.

13. Eten uit verveling

Bored Sarah Michelle Gellar GIF - Find & Share on GIPHY

Deze tip hangt een beetje samen met tip 12 omdat het wat meer over emoties gaat. Vaak ontstaan vreetbuien namelijk uit verveling.

Je hebt bijvoorbeeld niks te doen en ligt op de bank te chillen, je pakt 1 koekje en voor je het weet is de hele trommel leeg.

Vaak eten mensen uit verveling gewoon simpelweg om maar bezig te zijn. Je kan dit voorkomen door verveling tegen te gaan.

Heb je niks te doen? Ga een rondje lopen of zorg ervoor dat je in ieder geval actief bent, hierdoor zal de kans op een vreetbui veel minder groot zijn.

14. Vreetbuien door stress?

Merk jij dat je vaak meer (vr)eet als je veel stress hebt? Dan is stress waarschijnlijk de emotie die jouw vreetbuien triggert. 

Je kan je vreetbuien dus voorkomen door ervoor te zorgen dat je minder stress hebt. Stress voorkomen kan op verschillende manieren denk hierbij aan meditatie of ademhalingsoefeningen.

 Daarnaast kan het ook helpen om te sporten, een warm bad te nemen of een boek te lezen.  In onze ogen is sport overigens de beste manier om stress tegen te gaan aangezien dit een mooie manier is om al je frustraties eruit te gooien. 

Ook is het zo dat er na het sporten hormonen vrijkomen die ervoor gaan zorgen dat je jezelf beter voelt. Ideaal dus!

15. Blijf je favoriete snacks eten

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar door je favoriete snacks te blijven eten zal je minder gaan snakken naar deze snacks.

Zoals we eerder al aangaven in dit artikel zien we veel sporters die ontzettend veel producten totaal uit hun voedingspatroon schrappen. Dit is in onze ogen niet de oplossing.

Wij vinden dat je flexibel moet kunnen zijn om iets voor de langere tijd vol te houden. Door simpelweg af en toe je favoriete snack te eten geef je toe aan je verlangens en ben je flexibel.

Hiermee verklein je de kans om terug te vallen in een massale vreetbui aangezien je deze snack regelmatig eet.

16. Drink koffie

Jerry Seinfeld Seriously GIF - Find & Share on GIPHY

Heb jij een moment dat je echt verlangt naar een lekkere snack? Iets wat we zelf vaak doen is dat we op dit soort momenten geen snack nemen maar juist een kopje koffie.

Een kopje koffie bevat cafeïne wat ervoor zal zorgen dat je een boost zal ervaren in energie. Daarnaast onderdrukt de koffie het hongergevoel waardoor je minder aan je snacks zal gaan denken.

Het voordeel hiervan is dat je meer energie krijgt zonder hier extra kcal voor binnen te krijgen. Houdt het overigens wel een beetje normaal. Hoeveel koffie per dag lees je hier!

17. Gebruik de 80/20 regel

Heb je wel eens van de 80/20 regel gehoord? Deze regel houdt in dat 80% van je voedingspatroon bestaat uit gezonde, onbewerkte voeding en 20% van je voeding bestaat uit ‘lekkere’ voeding.

Door deze regel toe te passen heb je dus elke dag ruimte voor een lekkere snack of wat lekkers. De kans dat je hiermee in een vreetbui terecht komt is natuurlijk vele malen kleiner omdat je elke dag al ‘lekkere voeding eet’

Deze manier wordt ook wel ‘If It Fits Your Macro’s’ genoemd en is onze ogen perfect om vreetbuien te voorkomen.

Waar zitten Koolhydraten in? Een handige lijst met 100+ producten!
Vezelrijke voeding: 22 Voedingsbronnen met veel Vezels!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>

VANDAAG TOT 70% KORTING BIJ BODY & FIT!

Profiteer vandaag van 70% korting op supplementen bij Body en Fit OP=OP!