Waarom val ik niet af ondanks dat ik sport en gezond eet? 7 Oorzaken!

Inmiddels heb je bijna alles geprobeerd om af te vallen. Je sport ontzettend fanatiek, eet gezond en je laat regelmatig een drankje of een lekkere snack aan je voorbij gaan. Het afvallen lukt niet, helaas.

Dit werkt natuurlijk enorm demotiverend waardoor de kans groot is dat je de handdoek in de ring gooit. Best zonde eigenlijk aangezien afvallen in de essentie helemaal niet heel lastig is.

In de essentie is verliezen van gewicht helemaal niet heel ingewikkeld. Als je minder energie binnenkrijgt dan je verbrandt zal je gewicht verliezen. Dit noemt men de energiebalans.

In de praktijk blijkt echter dat afvallen helemaal niet zo simpel is als het lijkt. Kijk maar eens naar de mensen om je heen, grote kans dat er een aantal personen bij zitten die graag wat kilo’s kwijt willen.

Toch lukt het lang niet iedereen om gewicht te verliezen, maar hoe kan dit nou precies?

In de afgelopen jaren zijn wij tal van mensen tegen gekomen die graag wilden afvallen. Het probleem? Allemaal liepen ze tegen dezelfde fouten aan.

Deze fouten zien we vandaag de dag nog steeds ontzettend vaak terugkomen. Welke fouten dit zijn? Lees verder!

Fout 1: Je bent je niet bewust van wat je eet

Een van de meest belangrijke aspecten omtrent het verliezen van gewicht is bewustwording. Dit is echter precies waar het bij veel mensen fout gaat.

Hoe vaak hoor je iemand wel niet zeggen dat hij ontzettend gezond bezig is maar dat hij of zij maar geen gewicht weet te verliezen?

Het probleem bij mensen die dit zeggen is dat ze denken te weten wat ze eten terwijl ze hier ondertussen geen flauw idee over hebben. Ze doen eigenlijk maar wat.

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat we (mensen) de neiging hebben om de hoeveelheid calorieën die we binnen krijgen te onderschatten.

Uit dit onderzoek is ook gebleken dat mensen die bijhouden wat ze dagelijks eten en hoeveel ze eten veel meer kans om uiteindelijk hun doel te bereiken. Dit komt doordat men bewust wordt van wat hij of zij binnen krijgt.

Probeer eens een dag of week je voeding bij te houden. Schrijf op wat je allemaal eet en hoeveel je hiervan eet. Je zal versteld zijn van de hoeveelheid calorieën die je dagelijks binnenkrijgt.

Fout 2: Je krijgt te weinig eiwitten binnen

Wist je dat eiwitten één van de belangrijkste voedingsstoffen zijn voor je lichaam en je enorm kunnen helpen met verliezen van gewicht?

De titel van dit boek is natuurlijk niet zo maar uitgekozen. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen kun je namelijk daadwerkelijk fitter worden. Eiwitten bieden namelijk verschillende gezondheidsvoordelen ten opzichte van andere voedingsstoffen.

Wanneer jij er namelijk voor zorgt dat één derde van je dagelijkse calorieën afkomstig is uit eiwitten zal je stofwisseling (metabolisme) verhogen met 80 tot 100 calorieën per dag.  Door simpelweg meer eiwitten te eten zal je dus meer calorieën verbranden. Om dit even in perspectief te zetten; 100 calorieën staat gelijk aan:

  • 7 minuten touwtje springen
  • 10 minuten hardlopen
  • 20 minuten tafeltennis
  • 10 minuten traplopen

Meer eiwitten eten of 7 minuten touwtje springen? Ik denk dat je die keuze snel maakt!

Een ander voordeel van eiwitten is dat ze het hongergevoel beter reguleren. Hierdoor zal je minder trek hebben in voedsel en minder zin hebt in ongezonde snacks of tussendoortjes. Dit zal ervoor zorgen dat je waarschijnlijk minder calorieën binnen gaat krijgen per dag.

Een andere tip die we je graag geven: Zorg dat je ontbijt een flinke dosis eiwitten bevat!

Waarom?

Onderzoeken tonen aan dat het eten van een ontbijt met veel eiwitten ervoor kan zorgen dat je minder honger en eetlust zal hebben tijdens deze dag.

Wanneer je ervoor zorgt dat één derde van je dagelijkse calorieën uit eiwitten bestaan zal je dit verschillende gezondheidsvoordelen opleveren die je relatief weinig moeite kosten. Ideaal dus als je wilt afvallen!

Fout 3: Je krijgt te veel calorieën binnen

Zoals we eerder aangaven is afvallen helemaal niet zo moeilijk als sommige mensen het soms maken. Zorg ervoor dat er minder calorieën inkomen dan dat eruit gaan en je zal ongetwijfeld gewicht verliezen.

Een van de meest voorkomende fouten omtrent afvallen is dat mensen denken gezond bezig te zijn maar nog steeds te veel calorieën binnen krijgen. Zolang jij te veel calorieën binnen krijgt, zal je geen gewicht verliezen. Hierbij maakt het niet uit hoe gezond jij eet.

Als jij bijvoorbeeld 2500 calorieën per dag nodig hebt om af te vallen maar vervolgens 3000 calorieën binnen krijgt per dag zal je niet afvallen.  Uit welke voedingsproducten deze 3000 calorieën bestaan maakt dan niet meer uit. Al eet je 3000 calorieën aan broccoli, je zal niet afvallen.

Het is daarom ontzettend belangrijk om je bewust te worden van je dagelijkse voedingspatroon. Hoeveel calorieën krijg je per dag binnen en uit welke voeding bestaan deze calorieën?

Dit kan je doen door je calorieën te tellen. Natuurlijk hoeft dit niet je leven lang, echter is het wel verstandig om dit bijvoorbeeld een weekje te bij te houden. Daarna weet je wel ongeveer wat je kunt eten en wat de grootte van de porties zouden moeten zijn.

Fout 4: Je krijgt te veel calorieën binnen

Het drinken van je calorieën is – tenzij het een eiwit shake is – waarschijnlijk een van de stomste dingen die ja kan doen als je bezig bent afvallen.

We doelen hierbij om het drinken van verschillende frisdranken of fruitsappen die barsten van de suikers en calorieën.

Waarom het geen goed idee is om je calorieën te drinken?

Deze dranken bevatten vaak een hoop calorieën en geven je totaal geen verzadigd gevoel.

Je zou principe zo een vier glazen cola op kunnen drinken, je hebt na deze vier glazen waarschijnlijk nog steeds honger. Desondanks de honger heeft deze cola er wel voor gezorgd dat je 400 calorieën extra binnen hebt gekregen.

Nu denk je misschien; dat valt toch wel mee? Om even de vergelijking te maken: 400 calorieën staat gelijk aan 120 gram havermout.

Geloof ons, als jij 120 gram havermout op eet dan denk je de komende 4 uur echt niet meer aan eten hoor!

Wees zuinig met je calorieën, je hebt er tenslotte niet heel veel als je aan het afvallen bent. Het drinken van calorie rijken dranken is volgens on een verspilling van je calorieën. Kies daarom altijd voor de gezondere keuzes die je wel goed vullen

Fout 5: Je slaapt niet goed

Je leest goed, je kan aankomen van te weinig slaap! Slaap is enorm belangrijk voor ons lichaam en zorgt voor meer dan alleen bijkomen en uitrusten.

Tijdens je slaap is je lichaam druk bezig met het herstellen en opbouwen van de spiercellen die je overdag beschadigd hebt, ook reinigt je lichaam afvalstoffen in bijvoorbeeld de hersenen. Dit zijn vitale processen die ervoor zorgen dat je lichaam en geest goed blijven werken.

Te weinig slaap kan leiden tot verschillende vervelende bijwerking, denk hierbij aan een hoger risico voor hart en vaatziekten, obesitas, diabetes, gewichtstoename en alzheimer.

Er zijn  verschillende onderzoeken die aantonen dat een slechte nachtrust een van de grootste risico factoren is het voor de kans op obesitas.

Volwassenen die een slechte nachtrust hebben lopen een verhoogde kans van 55%  op Obesitas, bij kinderen is dit zelfs 89%.

Probeer elke nacht minimaal 7 tot 9 uur slaap te pakken, met deze richtlijnen kan je lichaam zich goed herstellen van de inspanningen die dag.

Tips om beter te slapen:
– Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed
– Probeer te relaxen voordat je gaat slapen (Luister wat muziek)
– Creëer een comfortabele plek om te slapen (Stil, Donker, goede temperatuur)
– Vermijd Cafeïne, alcohol en nicotine voordat je gaat slapen
– Leg je smartphone weg voordat je gaat slapen
– Wees actief tijdens je dag

Fout 6: Je drinkt te weinig water

Drink jij wel genoeg water?

Deze vraag heb je vast wel eens gehoord. Water is namelijk enorm belangrijk voor het menselijk lichaam.Zeker als het jouw doel is om gewicht te verliezen is het belangrijk om veel water te drinken.

Waarom?

Het kan je helpen bij het afvallen….
In een onderzoek van 12 weken werd een groep volwassenen gevraagd om een halfuur voor elke maaltijd een halve liter water te drinken. Dit resulteerde in een toename van  44% in gewichtsverlies.

Daarnaast kan het drinken van water er ook voor zorgen dat je meer calorieën verbrandt. 

Fout 7: Je focust je te veel op een dieet

Diëten zijn tegenwoordig in allerlei verschillende soorten en maten te vinden. Bovendien worden deze diëten ook vaak snel verspreid vanwege het internet en meestal nog sneller geadopteerd door mensen.

Voor vele mensen die graag wat kilo’s kwijt willen raken is dan ook het volgen van een dieet één van de eerste stappen die zij zetten om zo snel mogelijk gewicht te verliezen.

Misschien herken jij jezelf hier wel ook wel in?

In dat geval hebben we wellicht schokkend nieuws voor je:

Diëten werken niet!

Tenminste, niet op de lange termijn. Wanneer je een nieuw dieet gaat volgen zal je de eerste paar dagen en weken ongetwijfeld wat gewicht verliezen.

Het probleem is echter dat de kans groot is dat deze kilo’s er in de meeste gevallen binnen no-time weer aan zitten.

Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs gebleken dat 80% van de mensen die door een bepaald dieet wat kilo’s  zijn, na vier of vijf jaar terug op hun oude gewicht of zelfs zwaarder zijn.

Nu vraag je jezelf misschien af hoe dit kan..

Het antwoord daarop is simpel.

Het grootste probleem met de meeste diëten tegenwoordig is dat ze je allerlei restricties opleggen op bepaalde voedingsproducten.

Vaak is het zo dat je sommige voedingsproducten minder mag eten en in sommige gevallen mag je een bepaald product zelfs helemaal niet meer eten.

Denk bijvoorbeeld aan het KETO dieet waarbij je alle koolhydraten gaat vermijden.

Natuurlijk zal dit er toe gaan leiden dat je gewicht zal gaan verliezen. Maar dat is logisch aangezien je de koolhydraten die je normaal binnen krijgt niet meer gaat consumeren  waardoor je dus minder calorieën binnen krijgt.

Buiten het feit dat je lichaam behoefte heeft aan een gevarieerd eetpatroon is deze manier van eten natuurlijk nooit lang vol te houden.

Wij raden je dan ook aan om jezelf niet erg te focussen op een bepaald dieet. Probeer eerder een verandering te maken in je levensstijl waardoor je een fitter, gezonder en gelukkiger mens wordt.

Ga voor gezonde gewoontes in plaats van bepaalde diëten.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>