• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Benen
  • /
  • Wall Sit: Uitleg, Voordelen, Fouten en Tips! [+Video]

De Wall Sit is een compound oefening voor het trainen van je benen en core.

Maar hoe doe je de Wall Sit? In dit artikel vind je een uitleg over de juiste uitvoering van deze oefening, veelgemaakte fouten, tips en alternatieven. Kortom, lees gauw verder!

Kenmerken Wall Sit

Soort oefening: Compound oefening
Welke spieren train je met de Wall Sit: Benen en Core
Benodigdheden: Geen

Moeilijkheidsgraad: Beginner


Wall Sit uitvoering 

Hoe doe je de Wall Sit eigenlijk? In onderstaande stappenplan vind je een uitleg over de Wall Sit en hoe je deze op een correcte manier kunt uitvoeren.  

Stap 1.

Zoek een muur op en ga hier met je rug naar toe staan.

Stap 2.

Duw je rug dan tegen de muur, laat jezelf gecontroleerd naar beneden zakken en neem een squat positie aan.

Stap 3.

Houd spanning op je bovenbenen en de buikspieren en houd je rug recht.

Stap 4.

Blijf in deze positie totdat de tijd voorbij is.


Wall Sit video-uitleg

In bovenstaande stappenplan is een uitleg te vinden over de Wall Sit. Naast dit stappenplan vind je het wellicht fijn om te zien hoe dit er in de praktijk uit ziet.

Om deze reden vind je hieronder een video-uitleg van de Wall Sit waarin je kunt leren over een juiste uitvoering met deze oefening. 


Wat zijn de voordelen van de Wall Sit

De Wall Sit is een goede oefening voor het trainen van je benen. Maar wat zijn nu eigenlijk redenen en voordelen van deze oefening? Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van deze oefening.

Voordelen Wall Sit

  • Gemakkelijk uit te voeren
  • Toename in kracht en Stabiliteit
  • Een natuurlijke beweging

Wall Sit Tips

Wanneer jij de Wall Sit in je fitness schema hebt zitten, wil je natuurlijk beter worden in de oefening.  Als jij de beste resultaten wilt in de sportschool, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je sterker wordt.

Dit kun je doen door de oefening consistent op een juiste manier uit te voeren. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je elke training net even sterker bent dan de training ervoor. Dit wordt ook wel 'progressive overload' genoemd. 

Om jou hiermee te helpen vind je hieronder een aantal simpele tips voor de Wall Sit Met deze tips zorg jij ervoor dat je sterker wordt en dat je deze oefening op een juiste manier uitvoert. 

  • Uitvoering boven gewicht: Zorg eerst dat je de uitvoering onder controle hebt voor je eventueel gewicht gaat toevoegen
  • Neem de tijd: Voer de oefening niet te snel uit, behoud je stabiliteit en zorg voor een goede contractie.
  • Correcte houding: Stabiele positie, voeten op de grond

Veelgemaakte fouten bij de Wall Sit

Naast de Wall Sit tips hebben we ook nog de meest gemaakte fouten die gemaakt worden bij de uitvoering van deze oefening op een rijtje gezet.

Helaas zien we in de sportschool nog steeds veel mensen die de Wall Sit niet juist uitvoeren. Dit is enorm zonde om een aantal redenen.

Zo haal je niet het maximale uit een bepaalde oefening en neemt de kans op een blessure aanzienlijk toe. Iets wat je natuurlijk altijd wilt voorkomen. Kortom, let goed op onderstaande fouten en voorkom deze!

  • Geen volledige ROM: Zorg ervoor dat je de oefening op een juiste manier uitvoert met een volledige range of motion
  • Te veel gewicht: Laat je ego thuis in de sportschool en zorg eerst dat de uitvoering goed is
  • Te snel uitvoeren: Neem de tijd en zorg ervoor dat het omhoog en naar beneden gaan soepel verloopt

Wall Sit alternatieven

Vind jij deze oefening om wat voor reden dan ook niet heel lekker? Jammer! Gelukkig zijn er verschillende Wall Sit alternatieven en variaties die je kunt uitvoeren.

Hieronder een overzicht van verschillende Wall Sit alternatieven:


Veelgestelde vragen

Is de Wall Sit een goede oefening?

De Wall Sit is zeker een goede oefening. Dit is een compound oefening waarmee je je benen traint. Verder is het een oefening die mee helpt met het verbeteren van de stabiliteit.


Welke spieren train je met de Wall Sit?

De Wall Sit is een goede oefening waarmee je de benen mee traint.

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>