februari 2021

0 reacties

Wat helpt tegen een kater? 7 tips!

9 februari, 2021


Twee woorden, negen letters: Bier drinken! Het perfecte recept voor een portie gezelligheid. Maar wat doe je als de volgende dag aanbreekt?

Ja je kent het wel, je wordt de volgende dag wakker en hebt de avond er voor flink wat alcohol gedronken. Dat betekent voor velen van ons al gauw een flinke portie hoofdpijn en dan hebben we het nog niet eens over de misselijkheid gehad. Of je nou verplichtingen hebt of lekker thuis kan blijven, de dag breng je het liefst fit en zonder kater door. Wellicht heeft google jou al eerder zien zoeken “wat helpt tegen een kater?” maar ben je er zelf nog niet uit wat nou echt werkt. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dat wil je op zo’n moment écht niet horen. Daarom hebben wij voor jou de beste anti-kater tips op een rijtje gezet!

1. Drink water

Als je een kater hebt is het belangrijk om veel water te drinken, ook als je weinig dorst hebt. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je meer vocht afdraagt dan normaal. Dat betekent dat zodra je een glas alcohol drinkt, je lichaam begint uit te drogen. Wat je hiervan later merkt is dat je voornamelijk een drogere mond krijgt en moe bent. Daarnaast resulteert vocht te kort in hoofdpijn, dit komt doordat de vloeistofdruk in de hersenen wordt verlaagd. Hoe je uitdroging tegen gaat is heel makkelijk, drink veel glazen water.

2. Een kop boullion

Je weet nu dat je flink bent uitgedroogd en dat het belangrijk is om de hoeveelheid vocht in je lichaam weer een beetje op pijl te krijgen. Het vocht heb je namelijk de dag er voor uit je lichaam gewerkt door de vele toiletbezoekjes. Zout is daarom een goede manier om om je lichaam vocht te laten vast houden. Zo helpt het om een kop water met zout drinken maar dit is niet het allerlekkerst en ook zeker niet onze favoriet. Betere opties hiervoor zijn een goede kop met boullion of een lekkere mok cup a soup. Naast zout drinken is zout eten natuurlijk ook een mogelijkheid, kies hierbij wel voor iets makkelijk verteerbaars zoals augurken of rookvlees, je maag heeft het door al die alcohol al zwaar genoeg.

3. Gemberthee

Niet alleen hoofdpijn speelt een grote rol tijdens een kater, ook misselijkheid zorgt hierbij voor een ellendige ervaring. Een goede tip voor als je een misselijk gevoel ervaart is het drinken van gemberthee. Het drinken van een glas gemberthee wat bestaat uit heet of kokend water met wat geraspte gember zal zorgen dat de maag meer de mogelijkheid krijgt om tot rust te komen

4. Paracetamol

Een paracetamol is geen middel waar je stad en land voor af moet zoeken, dit kan je simpelweg gewoon kopen bij de drogist of de apotheek. Een paracetamol is een pijnstiller, hiermee kan je hoofdpijn worden verlicht en de kater iets dragelijker worden gemaakt. Onze tip hierbij is; neem liever geen asprine want dit is heftiger voor je maag. Toch is het het overwegen waard om de pijnstiller links te laten liggen, je lever en nieren moeten al harder werken zolang de alcohol nog in het lichaam zit.

5. Eet wat

Misschien heb je er totaal geen trek in en moet je er absoluut niet aan denken om de volgende ochtend tijdens je iets te eten. Maar dit kan je beter wel doen, mits je maag het écht aankan. Het is namelijk beter voor je maag om deze wat op te vullen na flink wat alcohol. Eieren zijn een goede optie voor het ontbijtje (of brunch), dit komt omdat hier stoffen in zitten die de kater sneller kunnen afbreken. Daarnaast is een juiste hoeveelheid eiwitten altijd welkom voor het opbouwen van spieren. Eet je liever toch wat anders dan is een banaan ook van harte welkom, deze bevatten kalium (belangrijk voor de waterbalans) en dat is precies waar je lichaam een te kort aan heeft. Een leuk feit is namelijk dat een banaan ook nog een voor 70% uit water bestaat.

Wellicht heb je meer trek in een simpele vette maaltijd, dan kom je al gauw uit op pizza en chips. Ons advies is om dit menu beter voor een andere dag te bewaren. Je lever is op dit moment hard aan het werk om de alcohol nog af te breken.

6. Bewegen

Wees niet bang, we gaan je hier niet vertellen dat je op dit moment tijdens je kater een flinke work-out moet gaan plannen. Je hebt zeker vaker gehoord dat door grote inspanning de alcohol je lichaam verlaat door veel te zweten. Nou bij deze: dit is een fabeltje. Van zweten droog je alleen maar meer uit, dit is wel het laatste wat je wilt. Je kan je trainingsschema dus beter een andere keer voortzetten. Toch is het wel goed om je bed kort te verlaten en een klein stukje te gaan wandelen. Het wandelen zorgt ervoor dat je iets sneller de alcohol afbreekt, en dit wil jij juist wel.

7. Probeer te slapen

Niet altijd ben je in deze luxe positie maar slapen is echt één van de beste dingen die je tijdens je kater kan doen. Heel logisch, maar door te slapen maak je zowel je misselijkheid als de hoofdpijn even niet bewust mee. Daarnaast krijgt je lichaam op dit moment de kans om serieus bij te komen, want deze heeft hard gewerkt. Naar ervaring lukt het met een kater zodra je wakker bent het niet gelijk meer om in slaap te komen. Volg dan in de tussentijd dus bovenstaande tips op, door iets te eten en te drinken, om daarna weer een poging tot slapen te doen.

We hopen dat we met deze tips, als antwoord op de brandende vraag “wat helpt tegen een kater?” jou een handje gelopen hebben. En natuurlijk dat je er binnen no-time weer boven op komt! Goodluck.


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>