Hoe krijg je zichtbare aderen op spieren? 6 manieren!

Hoe krijg je zichtbare aderen? Dit is een vraag die we veel voorbij zien komen.

Niet zo gek overigens aangezien zichtbare aderen symbool staan voor een gespierd lichaam. Dit wordt trouwens ook wel vascularity of vasculariteit genoemd en ziet er indrukwekkend uit.

Echter zijn deze aderen lang niet bij iedereen evengoed zichtbaar, hoe kan dit?

We willen je niet demotiveren alleen is het zo dat zichtbare aderen deels afhankelijk zijn van je genen. De ene persoon heeft van nature nou eenmaal aderen die meer zichtbaar zijn dan de andere persoon.

Betekent dit dat je deze aders helemaal niet zichtbaar kan maken? Zeker niet!

In dit artikel delen we aantal simpele tips met je die ervoor gaan zorgen dat ook jij die felbegeerde aderen te zien krijgt!

1.Verlaag je vetpercentage

Als jij graag de zichtbaarheid van je aders wilt verbeteren dan zal je moeten beginnen met je vetpercentage verlagen.

Hoe minder vet jij namelijk hebt hoe beter je aderen zichtbaar zijn. De reden hiervan is simpel: er zit geen laagje vet meer over je spieren waardoor er meer definitie en vorm zichtbaar is.

Om je vetpercentage te verlagen kun je gaan droog trainen. Het doel hiervan is je vetpercentage naar beneden te brengen maar wel zo veel mogelijk spiermassa behouden.

Als richtlijn zouden we zeggen dat je aders beter zichtbaar worden vanaf een vetpercentage van 12%.

Dit is echter ontzettend lastig te zeggen en verschilt heel erg per persoon.

Zo zal de ene persoon ook bij een hoger vetpercentage al zichtbare aders hebben op z’n armen terwijl de andere persoon bij een laag vetpercentage nog amper zichtbare aders heeft.

2.Bouw meer Spiermassa op

Naast het verlagen van je vetpercentage is het van essentieel belang om meer spiermassa op te bouwen.

Het vergroten van spiermassa is namelijk een van de eerste stappen om een betere vasculariteit te bereiken.

Dit komt omdat grotere spieren zowel een grotere hoeveelheid bloedstroom als meer voedingsstoffen nodig hebben.

Deze hogere vraag stimuleert een verhoogde bloedstroom en grotere bloedvaten. Van weerstandstraining is ook aangetoond dat het de grootte van het hart verhoogt, wat de bloedstroom kan verbeteren. (1)

Het kan ook de flexibiliteit van de bloedvaten vergroten, waardoor grotere bloedvaten worden gevormd die de zichtbaarheid zullen verbeteren

3. Zorg voor minder vochtretentie

Goed, je weet nu dus dat het belangrijk is om je vetpercentage te verlagen en dat je meer spiermassa moet opbouwen voor die zichtbare aders.

Wat kun je nog meer doen?

Zorgen dat je minder vocht vasthoudt!

De hoeveelheid vocht die jouw lichaam vasthoudt speelt een grote rol op de vascularity. Wanneer jij namelijk veel vocht vasthoudt zal er nog een klein laagje over je spieren en aderen heen zitten. Hierdoor zijn ze minder goed zichtbaar.

Om dit te verminderen zal je de waterretentie tegen moeten gaan. Hieronder geven je we een aantal tips om minder vocht vast te houden.

4. Drink meer water

Het klinkt misschien gek maar om vocht af te drijven is het zaak om veel water te drinken. Door veel water te drinken zorg je er namelijk voor dat het vocht dat teveel in je lichaam zit wordt weggespoeld.

We zouden je als richtlijn willen aangeven om minimaal 3 liter water per dag te drinken. Mocht je niet helemaal weten hoeveel liter water per dag jij moet drinken kan je op de link klikken voor een artikel.

5. Eet minder zout

Wist je dat zout ervoor zorgt dat je meer vocht vasthoudt? Door veel zout te eten zul je er opgeblazen uitzien waardoor je spieren en aderen steeds minder goed zichtbaar worden.

Als richtlijn geeft het voedingscentrum aan om dagelijks niet meer dan 6 gram zout te eten. Probeer hier op te letten en weinig extra zout toe te voegen aan je maaltijden. (2)

6. Doe meer aan Cardio

Naast het binnenkrijgen van de juiste voeding is het ook belangrijk om actief bezig te zijn. Cardio kan namelijk bijdragen aan een betere vascularity.

Dit komt door het feit dat cardio ervoor zorgt dat de bloedstroom door het hele lichaam verbetert wordt. Ook zorgt cardio ervoor dat je aderen wijder worden, hierdoor kan het bloed er beter doorheen stromen.

Conclusie

Hopelijk hebben we je met dit artikel een antwoord kunnen geven op de vraag: Hoe krijg je zichtbare aderen op je spieren.

Zoals we eerder al aangaven is het hebben of krijgen van zichtbare aderen grotendeels afhankelijk van je genen. De ene persoon zal al geboren zijn met dikke aderen op de armen terwijl dit voor een ander totaal niet zichtbaar is.

Daarnaast is het belangrijk om je vetpercentage te verlagen. Vergelijk het een beetje met een vetpercentage voor een sixpack: zoals je vetpercentage niet laag genoeg is zal je sixpack niet zichtbaar zijn.

Hetzelfde geldt voor je aderen, hoe hoger je vetpercentage hoe minder zichtbaar je aderen!

Ook is het belangrijk om voldoende spiermassa op te bouwen. Hoe meer spiermassa, des te beter zullen de aderen zichtbaar worden.

Uiteraard speelt gezonde voeding ook een rol en is het belangrijk dat je niet te veel vocht vasthoudt.

Als laatste punt is het belangrijk dat je actief bent, veel beweegt en regelmatig cardio doet. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten en aderen wijder worden waardoor het bloed er makkelijker door heen kan stromen.

Verantwoord afvallen zonder dieet: 11 Tips!
Hoe krijg je slanke benen? 11 Simpele tips voor dunne benen!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>