Is zilvervliesrijst écht gezonder dan witte rijst? Het eerlijke antwoord!

Rijst is een geweldige bron van koolhydraten, lekker en bovendien makkelijk te combineren met andere producten. Een vraag die we vaak voorbij zien komen is: “Welke rijst kan ik het beste eten, zilvervliesrijst of witte rijst?”.

Dat volkoren granen gezonder zijn dan witte varianten weet je waarschijnlijk wel, aangezien steeds meer mensen hun witbrood door volkorenbrood vervangen en ook volkoren pasta wordt steeds vaker gekocht.

Maar hoe zit dit eigenlijk bij rijst? In dit artikel gaan we kijken of zilvervliesrijst gezonder is dan witte rijst. Ook gaan we kijken naar de voor- en nadelen van witte en bruine rijst.

Wat is rijst?

Rijst – ook wel Oryza sativa– is onderdeel van de granen en grassenfamilie. Wist je dat rijst een van de oudste graansoorten ter wereld is? Bovendien is het een belangrijke voedselbron voor een groot deel van onze wereld bevolking. Rijst wordt vooral veel gegeten in Afrika, Azië en Afrika.

Wat is het verschil tussen witte rijst en zilvervliesrijst?

Allereerst is het belangrijk te weten wat het verschil is tussen bruine rijst en witte rijst. Eigenlijk is er maar een groot verschil: bij de witte rijst is het vliesje er af geslepen en bij de bruine rijst niet. Dit verklaart ook gelijk het verschil in kleur tussen de twee rijstsoorten. Naast het uiterlijk is de smaak van zilvervliesrijst ook anders dan die van witte rijst. Witte rijst heeft een neutrale smaak en zilvervliesrijst een wat stevigere smaak.

Zilvervliesrijst bevat meer vezels

Het belangrijkste verschil tussen deze twee soorten is echter de voedingswaarden. Dankzij het vliesje rond de korrel bevat zilvervliesrijst namelijk meer vezels. Dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel waardoor deze rijstsoort je kan helpen bij het afvallen. Als je voor witte rijst kiest loop je deze extra vezels mis.

Bruine rijst bevat dus meer vezels dan witte rijst. Hoe groot is dit verschil echter? 100 gram zilvervliesrijst bevat zo’n 3 tot 4 gram vezels. Bij witte rijst is dit slechts 1,5 gram. Een best groot verschil dus. Zilvervlies rijst is dus zeker een vezelrijke voedingsbron te noemen.

Vitamines & Mineralen

Naast het aantal vezels zijn er nog meer verschillen in micronutriënten. Beide soorten bevatten vitamine B1, B2 en B6. Deze vitamines dragen bij een goede stofwisseling en zijn belangrijk voor het onderhoud van het zenuwstelsel. Opvallend is dat zilvervliesrijst aanzienlijk meer van deze vitamines bevat in vergelijking met de witte rijst.

Naast de B vitamines bevatten beide varianten mineralen als fosfor, ijzer, mangaan en jodium. Zilvervliesrijst bevat iets meer van deze vitamines en mineralen.

Bruine rijst en Fytinezuur

Tot nu toe komt bruine rijst dus beter uit de keurig. Waarom is er dan nog een discussie over welke rijstsoort je het beste kan eten? De reden hiervan is het vliesje. Naast de vezels die dit vliesje bevat, vind je ook een aantal stoffen in het vliesje die wat minder heilzaam zijn.

Fytinezuur is hier de belangrijkste van. Naast de voordelen (verdrijft schadelijke stoffen in ons lichaam) die dit stofje te bieden heeft kan het namelijk de opname van ijzer en zink negatief beïnvloeden. Als je al een ijzer of zink tekort hebt is het dus niet heel verstandig om veel bruine rijst te eten. Dit tekort komt echter amper tot nooit voor in Nederland.

Is witte rijst gezond?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het dus zo dat zilvervliesrijst iets meer vezels en vitamines/mineralen bevat. Betekent dit echter dat je witte rijst moet overslaan omdat het niet gezond is? Absoluut niet.

Zelf eten wij nog steeds elke dag witte rijst en zijn er dol op. Ook witte rijst is namelijk een geweldige bron van koolhydraten, is lekker en bovendien ontzettend veelzijdig. Vooral de smaak vinden wij een stuk aangenamer dan die van zilvervliesrijst. Uiteindelijk moet je het namelijk wel lekker vinden anders ga je het nooit lang volhouden.

Zilvervliesrijst of witte rijst?

Dus, welke rijstsoort is beter als we alles bij elkaar optellen? Kijkend naar zilvervliesrijst dan kunnen we concluderen dat deze rijstsoort meer voedingsstoffen bevat en daarom over het algemeen de voorkeur krijgt. Het verschil met witte rijst is echter niet heel groot.

Wanneer we kijken naar de glycemische index dan is er weinig verschil tussen beide soorten te zien. Wanneer je rijst met de juiste producten combineert is er weinig aan de hand.

Kortom, vind je zilvervliesrijst niet lekker genoeg en ben je meer fan van witte rijst? Kies dan gewoon voor witte rijst.

Kwark eten voor het slapen gaan: Hoe nuttig is dit precies?
Carb Cycling: Wat is het en hoe effectief is dit om vet te verbranden?

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>