april 2

0 comments

impact whey protein

Wat is de beste eiwitshake? Top 5 best getest!

By Team Fitcode

april 2, 2020



Ben jij op zoek naar de beste eiwitshake van 2020? Goed nieuws, in dit artikel ontdek je alles over eiwit shakes en leer je precies welke eiwitten op dit moment het beste zijn.


Zelf drinken we eigenlijk iedere dag wel een eiwitshake. Als krachtsporter is het namelijk ontzettend belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen.


Dit komt door het feit dat eiwit de bouwsteen is voor je spieren. Zonder voldoende eiwitten in je systeem kunnen je spieren simpelweg niet groeien en herstellen.


Toch kan het soms best lastig zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen, dit probleem kun je oplossen door af en toe een eiwitshake te drinken. Hiermee krijg je op een gemakkelijke manier flink wat eiwit binnen.


Er zijn echter zo veel shakes tegenwoordig dat het nog wel eens moeilijk kan zijn om de beste proteine shake uit te zoeken. In dit artikel ontdek je de top 5 beste eiwitshakes van 2020!


Waar hebben wij opgelet?

Om deze top 5 samen te stellen hebben wij rekening gehouden met verschillende zaken. Zo hebben wij allereerst de beste eiwitshake per doel uit gezocht. Iedere sporter is namelijk anders en heeft een andere doelstelling.


Zo hebben we gekeken naar de beste eiwitshakes voor afvallen, vrouwen, vegans en voor sporters op een budget. Daarnaast is de nummer een van onze lijst een eiwitshake die als best getest overall uit de bus is gekomen, dit betekent dit het best is ongeacht wat je doelstelling is.


Naast de doelstellingen hebben wij ook gekeken naar de hoeveelheid eiwitten per 100 gram, de kcal en de prijs. Als laatst nemen we uiteraard ook de smaak mee en hoe deze shake oplost. 

De top 5 beste eiwitshakes van 2020

1. Impact Whey Isolate (MyProtein) - Beste overall

impact whey protein

De nummer een best geteste eiwitshake op onze lijst is de Impact Whey Isolate van het Britse merk MyProtein. Deze shake staat niet voor niets bovenaan aangezien deze whey isolaat maar liefst 90 gram eiwitten bevat per 100 gram. Hiermee is het de shake met de hoogste hoeveelheid eiwitten uit deze lijst.


Naast de hoge concentratie proteine bevat deze whey isolaat slechts 0,3 gram vet en 2,5 gr koolhydraten. Ook de prijs van de shake is prima, zo betaal je omgerekend zo'n €0,65 per portie.


Verder is dit product verkrijgbaar in maar liefst 20 verschillende smaken (zoals Chocolate Brownie, Banana & Chocolate Peanut Butter), hierdoor is er voor ieder wat wils. 


__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Voordelen

  • Goede prijs/kwaliteit
  • 90% eiwitten
  • 23 g eiwit per portie
  • Geen vet, geen suiker en minder dan 1 g koolhydraten

Nadelen

  • Geen

2. Whey Isolaat (XXL Nutrition) - Beste eiwitshake voor afvallen

Als jij momenteel bezig bent met afvallen dan is de Whey Isolaat eiwitshake van XXL nutrition de beste keuze voor jou.


Deze shake bevat namelijk aanzienlijk minder kcal dan andere eiwitshakes. Een blik op de voedingswaarden vertelt ons dat 100 gram slechts 366 kcal oplevert, dit is soms wel tot 10% minder dan andere populaire eiwitshakes.


Naast het feit dat deze shake dus minder kcal bevat is het ook een shake die ontzettend veel eiwitten bevat, namelijk 89 gr per 100 gram. Daarnaast is de Whey Isolaat van XXL ook laag in koolhydraten en vetten.


Dan de prijs: per shake betaal je omgerekend €0,74. Dit is iets duurder dan proteine shake van MyProtein maar alsnog is dit een prima prijs!


Wil jij graag afvallen en ben je op zoek naar de beste shake? Kies dan voor de shake van XXL nutrition!


__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Voordelen

  • Hoog eiwitgehalte
  • XXL Nutrition is een echt Nederlands bedrijf.
  • Slechts 0,8% lactose gemeten in een labanalyse

Nadelen

  • Smaken aanbod is iets beperkter dan de rest

3. Whey Perfection (Body&Fit) - Beste eiwitshake op een budget

Wil jij graag wat extra eiwitten binnen krijgen maar heb je een klein budget waar je jezelf aan moet houden? Geen zorgen, de Whey Perfection van Body&Fit is perfect voor jou.


Voor dit product betaal je omgerekend namelijk maar €0,53, hiermee is het een shake die tot wel 20% goedkoper is dan andere eiwitshakes. Dit maakt de whey protein perfection shake van Body&Fit de beste eiwitshake op een budget.


Whey Perfection bevat zuiver de hoogst mogelijke kwaliteit whey eiwitten, "cold processed" ultra gefilterde whey proteïne concentraat, whey proteïne isolaat en whey hydrolisaat, di- en tri peptides. Hiermee is het een van de beste eiwitshakes die zeker gaat helpen bij het binnen krijgen van je essentiële aminozuren.


Al met al blijft de whey perfection ban body fit een van de beste eiwitshakes op de markt. Klik hier voor alle reviews van deze shake.


__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Voordelen

  • Goede prijs / kwaliteit
  • Veel verschillende smaken
  • Vandaag besteld morgen in huis
  • Bevat whey hydrolisaat

Nadelen

  • Geen

4. Fit Whey Protein (Womens Bests) - Beste plantaardige eiwitshake

De Vegan lifestyle is tegenwoordig steeds populairder aan het worden. Dit zien we dan ook terug in de wereld van proteine shakes. Om die reden schreven we eerder dit artikel waarin we de beste plantaardige eiwitshakes met elkaar vergeleken.


Op nummer één van dit lijstje met plantaardige eiwitpoeders vinden de de 'Vegan Protein Blend' van het merk MyProtein terug.


Deze shake bevat per 100 gram slechts 340 calorieën, hiermee is het veruit het product met de minste kcal. Is het jouw doel om wat kilo's kwijt te raken?


Twijfel dan niet en ga voor deze Vegan Protein Blend. Wat overigens het mooie is; ondanks dat de shake de minste hoeveel kcal bevat, is het ook het product met de meeste eiwitten per 100 gram. Bovendien is deze shake ook nog eens prima geprijsd.


Het is niet de goedkoopste maar bij lange na niet de duurste uit dit overzicht. Al met al in onze ogen de absolute winnaar van deze top 5.


__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Voordelen

  • Hoogste eiwitgehalte
  • Goede prijs/kwaliteit

Nadelen

  • Geen

5. Fit Whey Protein (Womens Bests) - Beste eiwitshake voor vrouwen

Wat is de beste eiwitshake voor vrouwen? Het is een vraag die we vaak voorbij zien komen en we konden deze dan ook niet onbeantwoord laten in dit artikel.


De meeste mensen denken namelijk dat whey protein shakes alleen nuttig zijn voor vrouwen, dit is echter helemaal niet waar! Ook vrouwen kunnen positieve effecten ervaren wanneer zij eiwitshakes gaan drinken.


Ben jij opzoek naar een goed wei-product die ook nog eens fantastisch smaakt? Dan is de Fit Whey Protein van Women’s Best de beste keuze voor jou!


Dit product kan een perfecte ondersteuning bieden want het bestaat voor 60% uit zuivere wei-isolaat en voor 35% uit wei-concentraat.


__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Voordelen

  • Bestaat uit 60% wei-isolaat en 35% wei-concentraat
  • Weinig kcal per portie
  • Bevat 24 gram eiwitten per serving

Nadelen

  • Prijs is aan de hoge kant

Veelgestelde vragen

Wat is een eiwitshake

Wanneer jij serieus bezig bent met krachttraining heb je vast wel eens overwogen om eiwitshakes te gaan gebruiken. Eiwitshakes worden tegenwoordig namelijk steeds populairder en zijn in vele verschillende opties en smaken te vinden.


De meest bekende en verkochte variant is de eiwitshake die gemaakt is van whey (melkeiwit). Tegenwoordig zie je echter steeds meer andere soorten eiwitshakes.


Zo zijn de plantaardige eiwitshakes steeds populairder aan het worden waardoor je een opmars ziet in ei-eiwt, erwteneiwit en sojaeiwit.


Wat is Whey?

Aangezien concentraat whey eiwit veruit het populairste is, is het belangrijk dat je begrijpt wat dit precies is. Whey of wei-eiwit ontstaat bij de productie van melk.


Wanneer de melk gemaakt wordt zal deze door een filter worden geperst. Gedurende dit proces ontstaat whey. Hierdoor kan je whey dus eigenlijk zien als een restproduct van het maken van kaas.


Na het ontstaan van deze whey worden de overblijfselen gedroogd. Hierdoor hou je uiteindelijk gedroogd eiwitpoeder over. Die eiwitpoeder bevat de voedingsstoffen vet, koolhydraten en eiwitten. De hoeveelheid eiwit die de whey bevat is afhankelijk van de manier waarop de whey bewerkt wordt.


Verschillende soorten whey

Wanneer we spreken over whey is het belangrijk te onthouden dat er verschillende soorten zijn. Het grootste verschil zit hem in de manier waarop ze zijn verwerkt.

Hieronder vind je een beknopt overzicht met de verschillende soorten whey en de hoeveelheid in % eiwit die ze bevatten:

  • Concentraat: ongeveer 70-80% eiwit; bevat wat lactose (melksuiker) en vet en heeft de beste smaak.
  • Isolaat: 90% eiwit of hoger; bevat minder lactose en vet en mist veel van de heilzame voedingsstoffen die we vinden in wei-eiwitconcentraat.
  • Hydrolysaat: ook bekend als gehydrolyseerde wei, dit type is voorverteerd zodat het sneller wordt opgenomen.
  • Wei-eiwitconcentraat lijkt de beste optie te zijn. Veel opties zijn online beschikbaar.

De concentraat versie van whey lijkt de beste optie te zijn. Het is het goedkoopste en behoudt de meeste van de heilzame voedingsstoffen die van nature in wei voorkomen. Ook leert de ervaring dat deze variant vaak het lekkerste is. Dit komt waarschijnlijk door de lactose en het vet.


Wat zijn caseïne eiwitten?

Naast whey eiwitten heb je ook nog caseïne eiwitten. Melk bestaat namelijk uit twee soorten eiwitten: whey & caseïne. Tijdens het produceren van kaas wordt de whey uit de melk gefilterd en vervolgens verwerkt tot whey shakes.


Echter blijven er nog meer restproducten over. Caseïne-eiwit is er daar één van. Deze eiwit soort heeft een langzamere afgifte van aminozuren in vergelijk met whey eiwit.


Doordat je lichaam meer moeite heeft met het verteren van caseïne eiwitten kan het slim zijn om deze vlak voor je bed gaat te nuttigen. Dit komt omdat uit meerdere recente onderzoeken is gebleken dat het innemen van ten minste 40 g langzaam afbreekbaar eiwit voor het slapengaan de eiwitsynthese van de nacht verbetert. Dit zal leiden tijd beter spierherstel.


Waarom heb ik eiwitten nodig?

Als je al wat langer bezig bent met krachttraining weet je waarschijnlijk hoe belangrijk het is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn namelijk essentieel voor onze spieren, organen, zenuwstelsel en zelfs voor het bloed.


Bovendien is het zo dat je lichaam na het sporten altijd behoefte heeft aan wat extra eiwitten. Dit komt door de spierschade die je spieren oplopen tijdens een training. Wanneer jij voldoende eiwitten (aminozuren) binnen krijgt kunnen de spier– en lichaamscellen zich hiervan herstellen. We noemen dit proces spiereiwitsynthese.


Producten met veel eiwitten

We krijgen vaak de vraag: “waar zitten veel eiwitten in?”. Dit is een goede vraag aangezien het wel eens lastig kan zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen.


Wanneer we kijken naar eiwitrijke voeding dan onderscheiden we vaak twee soorten: Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten.

Dierlijke eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld kip,vis, eieren en magere vlees.


Bij plantaardige producten moet je denken aan noten, brood, pasta en havermout. Verder kun je natuurlijk eiwitten halen uit whey.


Hoeveel eiwitten heb je nodig

Hoeveel eiwitten je nodig hebt is afhankelijk van de mate waarin je sport. Fanatieke krachtsporters hebben bijvoorbeeld meer eiwitten nodig dan iemand niet niet sport.


Dit komt doordat een krachtsporter zijn spieren belast waardoor deze moeten herstellen. Wanneer je echter te weinig eiwitten binnenkrijgt zal het lichaam niet kunnen herstellen.


Als richtlijn kun je de volgende hoeveelheden aanhouden:

Niet-sporter:0.8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewichtDuursporter:1.2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht(Fanatieke) krachtsporter:1.5 – 1.8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht


Is te veel eiwit ongezond?

Alles waar te voor staat is vaak niet goed voor je. Hetzelfde geldt ook voor eiwitten. We zouden je dan ook aanraden om niet meer dan 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht in te nemen. Hoe ongezond te veel eiwit echt is lees je in dit artikel: Teveel eiwitten ongezond?


Heb ik een eiwitshake nodig?

Laten we voorop stellen dat er niks magisch is aan eiwitshakes. Zo moet je whey protein gewoon zien als een vorm van eiwitten net als kip bijvoorbeeld.


Eiwitshakes zijn dan ook niet noodzakelijk. Ook zonder eiwitshakes kan jij prima resultaat boeken. Als beginnende sporter kan jij makkelijk voldoende eiwitten halen uit voeding.


Waarom dan wel een eiwitshake nemen?

In onze ogen is het allergrootste voordeel van een eiwitshake gemak. Zo kan je de whey protein makkelijk meenemen en heb je in principe alleen maar een beetje water of melk nodig. Als je dit vergelijkt met een portie kipfilet dan is het natuurlijk altijd een stuk makkelijk om een whey perfection of whey concentraat mee te nemen.


Bovendien is een eiwitshake relatief best goedkoop. Als je bijvoorbeeld kijkt naar portie kipfilet van zo’n 150 gram dan betaal je hier al gauw 2-3 euro voor. Bij een eiwitshake betaal je gemiddeld slechts 70 cent voor dezelfde hoeveelheid proteïne. Ideaal dus als jij niet te veel te besteden hebt.


Onderzoek naar eiwitshakes

Het bekendste gebruik van wei-eiwitsupplementen is met het oog op het vergroten van de spiermassa en kracht.

Wei-eiwit is populair onder atleten, bodybuilders, fitnessmodellen en mensen die hun prestaties in de sportschool willen verbeteren.

De manieren waarop wei-eiwit spier- / krachttoename bevordert zijn onder andere:

  • Bouwstenen: het levert eiwitten en aminozuren die als bouwstenen dienen voor een betere spiergroei.
  • Hormonen: het verhoogt de afgifte van anabole hormonen die de spiergroei kunnen stimuleren, zoals insuline. (1)
  • Leucine: het zit hoog in het aminozuur leucine , waarvan bekend is dat het spiereiwitsynthese stimuleert op moleculair en genetisch niveau. (2)
  • Snelle absorptie: whey concentraat wordt zeer snel geabsorbeerd en gebruikt in vergelijking met andere soorten eiwitten.(3)

Daarnaast toont onderzoek aan dat het spiergroep kan stimuleren wanneer het geconsumeerd wordt voor, tijdens of na een training. (4)

Wanneer whey concentraat vergeleken wordt met andere type eiwitshakes zoals soya eiwit is het zo dat whey concentraat vaak iets beter uit de test komt.

Daarnaast zijn er veel onderzoeken gedaan naar eiwitshakes en afvallen. Onderzoek toont aan dat eiwitten kunnen helpen bij het afvallen. Zo zorgt eiwit ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. (5)


Wanneer je eiwitshake nemen?

Wanneer kan je eigenlijk het beste je eiwitshake nemen? Voor het sporten of na het sporten? Omtrent deze vraag zien we vaak veel onduidelijkheid. Zo zijn er veel sporters die claimen dat je het beste gelijk na je training een eiwitshake kan nemen.


Een term die van belang is als we het over de eiwit inname na een training hebben is de zogeheten ‘anabolic window.’ De anabolic window is de periode na je training, in deze periode zou je lichaam voedingsstoffen – vooral eiwitten en koolhydraten- extra goed opnemen, hierdoor hersteld je lichaam sneller en beter van de training.


Deze claim wordt echter niet helemaal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Zo zegt een onderzoek uit 2013 het volgende over dit onderwerp:

Ingesting protein immediately post-workout doesn’t seem to be very important if you’ve already had a pre-workout meal with sufficient protein.

Daarnaast tonen verschillende andere onderzoeken aan dat er alleen sprake is van deze zogenaamde ‘anabolic window’ als jij op nuchtere maag hebt gesport. Het is dus absoluut niet noodzakelijk om direct na je training een eiwitshake te nemen als je gewoon hebt gegeten voor een training.


Daarentegen is het zelfs zo dat wanneer jij geen eiwitten hebt gegeten voor je training je er beter voor kan kiezen om voor je training een shake te nemen in plaats van na je training.


In dit onderzoek bijvoorbeeld ontdekte de onderzoekers dat wanneer proefpersonen in een nuchtere toestand vóór hun training eiwitten innamen, zij een significant hogere spiereiwit-synthese hadden in vergelijking met proefpersonen die hun proteïne direct na hun training innamen!


Hieronder even een kleine opsomming van de verschillende mogelijkheden:


1Je hebt eiwitten binnengekregen voor je training

In dit geval is het niet noodzakelijk om direct na je training een whey shake te nemen. Je kan zelf kiezen wanneer je de shake wil nemen. De eiwitshake kan je inzetten om je algehele eiwitinname te verhogen.


2. Je hebt geen eiwitten binnengekregen voor je training

In dit geval is het beter om een eiwitshake voor je training te nemen. Onderzoek toont aan dat dit kan leiden tot verhoogde spiereiwitsynthese.


3. Je gaat trainen op nuchtere maag (vasten)

In dit geval kan je het beste zo snel mogelijk na je training een eiwitshake namen.


Met wat kan je eiwitshakes het beste mengen?

Om antwoord te geven op deze vraag refereren we graag naar verschillende onderzoeken:

Although co-ingesting protein powder with additional carbs and/or fat does slow down digestion, it does not increase nor decrease muscle protein synthesis rates.

Kort gezegd komt het er op neer dat het niet zoveel uitmaakt met wat je de eiwitshake drinkt. Melk, water of iets anders lijkt geen toegevoegde waarde te hebben.

Wel zouden we je aan willen raden om je doelstelling in je achterhoofd te houden. Ben je bijvoorbeeld aan het afvallen? Dan is het wellicht slimmer om de shake met water te nemen aangezien melk je extra calorieën oplevert.

Bijwerkingen van eiwitshakes

Helaas kunnen sommige personen ook bijwerkingen krijgen van eiwitshakes. Voorkomende bijwerkingen zijn:

  • winderigheid
  • een opgeblazen gevoel
  • buikkramp
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn en prikkelbaarheid

Mocht je hier echter extreem veel last van hebben schakel dan altijd een dokter in. Misschien heb je een bepaalde allergie waardoor je lichaam eiwitshakes niet goed aan kan.

Gold Standard Whey Review [test 2020]
Beste Weerstandsbanden[best getest 2020]

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>