Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Recepten
  • /
  • 3 supplementen die de moeite waard zijn bij krachttraining

Het gebruik van supplementen voor spierhypertrofie neemt toe naarmate meer mensen de voordelen van lichaamsbeweging voor het lichamelijke en geestelijke welzijn inzien. Hypertrofie is het proces van toename van spiermassa na spiervermoeidheid als gevolg van fysieke activiteit, waarbij kleine verwondingen optreden aan de vezels, waardoor het herstelproces in gang wordt gezet.

Tijdens het herstel van de spiervezels, dat plaatsvindt tijdens de rustperiode na de inspanning, neemt de oorspronkelijke omvang van de spier toe. Spierhypertrofie kan worden waargenomen door middel van een brandend gevoel in de spier tijdens of na de inspanning.

Om het herstel van spiervezels mogelijk te maken, is het noodzakelijk een reserve aan eiwitten en aminozuren in het lichaam te hebben en het is in die zin dat supplementen voor spierhypertrofie aan belang winnen.

3 opties van supplementen voor spierhypertrofie

Supplementen voor spierhypertrofie spelen een dubbele rol, omdat ze bijdragen tot de prestaties tijdens de fysieke activiteit en tevens het spierherstel verbeteren voor een grotere toename van de spiermassa.

Ze kunnen een aanvulling zijn op de voeding, maar het is essentieel dat er een gespecialiseerde aanbeveling is. Leer hieronder over de belangrijkste opties van supplementen voor spierhypertrofie.

1. Wei proteïne

Wei-eiwit is waarschijnlijk het bekendste supplement onder mensen die aan lichaamsbeweging doen, en wordt gewonnen uit de wei van koe-, schapen- of geitenmelk. Dit supplement draagt bij tot de toename van kracht en fysieke prestaties, maar speelt ook een rol bij de reconstructie van spiervezels, wat de spiergroei bevordert.

De soorten Wei-eiwit zijn geconcentreerd, geïsoleerd en gehydrolyseerd, en het verschil daartussen heeft betrekking op het percentage eiwit, koolhydraten en vet, en de aanbevelingen variëren naargelang de oefeningen en doelstellingen.

De dagelijkse hoeveelheid wei-eiwit varieert gewoonlijk van 20 tot 30 g van het supplement, naargelang de eisen van de voedingsdeskundige. De consumptie moet 30 minuten voor of na de training plaatsvinden, verdund in water of een andere vloeistof.

2. Creatine

Creatine is een aminozuur, en de supplementversie voor spierhypertrofie is rijker aan eiwitten, waardoor trainingen en spierherstel verbeteren, naast het voorkomen van krampen en blessures. De consumptie van creatine is ook mogelijk via een dieet dat rijk is aan rood vlees, vis en zeevruchten, zij het in lagere concentratie.

Om creatine aan te vullen moet rekening worden gehouden met de individuele behoeften, maar het is gebruikelijk 0,3 g per kg lichaamsgewicht aan te bevelen in de eerste week en daarna tussen 3 en 5 g per dag.

3. BCAA

BCAA bevat ook aminozuren, zoals leucine en valine, die bijdragen tot de toename van spiermassa en meer worden aanbevolen voor degenen die regelmatig sporten. De consumptie kan overdag of na de activiteit plaatsvinden en helpt het gevoel van vermoeidheid te verlichten.

Net als bij andere supplementen voor spierhypertrofie hangt de inname van BCAA af van de individuele behoefte, maar de aanbevolen consumptie is 2 tot 6 capsules per dag.

Wat moet gepaard gaan met de inname van supplementen?

Hoewel de supplementen voor spierhypertrofie een geweldige optie zijn voor degenen die spiermassa willen winnen, levert de geïsoleerde consumptie geen resultaten op, en moet zij gepaard gaan met andere zorgen zoals evenwichtige voeding, lichamelijke oefeningen en gespecialiseerde begeleiding. 

De meest geschikte aanvulling, evenals de mogelijke contra-indicaties en dagelijkse waarden, hangt af van een gespecialiseerde evaluatie met een voedingsdeskundige, om complicaties als gevolg van inadequaat gebruik te voorkomen. Daarom draagt gespecialiseerde begeleiding, samen met andere zorg, rechtstreeks bij tot de fysieke definitie.

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>