Heb ik vitaminesupplementen nodig?

De meeste mensen hebben geen vitaminesupplementen nodig en kunnen alle vitamines en mineralen die ze nodig hebben binnenkrijgen door een gezond en evenwichtig dieet te volgen. Vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium en vitamine C, zijn voedingsstoffen die je lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft om goed te functioneren. Veel mensen kiezen ervoor om supplementen te nemen, maar het innemen van te veel of het langdurig gebruiken ervan kan schadelijk zijn. Het Ministerie van Volksgezondheid raad bepaalde supplementen aan voor bepaalde groepen mensen die risico lopen op een tekort.

Foliumzuursupplement tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent, probeert zwanger te worden of zwanger kunt worden, wordt aanbevolen dat je dagelijks een supplement met 400 microgram foliumzuur inneemt tot je 12 weken zwanger bent. Foliumzuursupplementen moeten worden ingenomen voordat je zwanger raakt, dus begin met het innemen ervan voordat je stopt met anticonceptie of als er een kans bestaat dat je zwanger wordt. Foliumzuur kan helpen om neurale buisdefecten zoals spina bifida te voorkomen.

Vitamine D-supplement

Vanaf eind maart of begin april tot en met september kunnen de meeste mensen voldoende vitamine D krijgen via zonlicht op hun huid en door een evenwichtig dieet te volgen. Tijdens de herfst en winter moet je echter vitamine D uit je dieet halen, omdat de zon dan niet sterk genoeg is om vitamine D in je lichaam aan te maken. Omdat het moeilijk is voor mensen om genoeg vitamine D uit voedsel alleen te halen, zouden we allemaal (inclusief zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven) kunnen overwegen om dagelijks een supplement met 10 microgram vitamine D in te nemen tijdens de herfst en winter. Sommige bevolkingsgroepen lopen een groter risico om onvoldoende vitamine D binnen te krijgen en wordt geadviseerd om het hele jaar door een supplement in te nemen.

Het wordt aanbevolen dat

Baby’s die borstvoeding krijgen, zouden vanaf de geboorte dagelijks een supplement met 8,5 tot 10 microgram vitamine D moeten krijgen, zelfs als de moeder zelf een vitamine D-supplement neemt. Baby’s die dagelijks 500 ml of meer flesvoeding krijgen, hebben geen vitamine D-supplement nodig, omdat flesvoeding al verrijkt is met vitamine D en andere voedingsstoffen. Daarnaast is het aanbevolen dat alle kinderen van 1 tot 4 jaar dagelijks een supplement met 10 microgram vitamine D innemen. Mensen die weinig blootstelling hebben aan zonlicht, zoals verzwakte personen, mensen die aan huis gebonden zijn, in een instelling zoals een verzorgingstehuis verblijven of kleding dragen die het grootste deel van hun huid bedekt wanneer ze buiten zijn, dienen ook dagelijks een supplement met 10 microgram vitamine D in te nemen.

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>