• Home
  • |
  • Supplementen
  • |
  • L-arginine: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

L-arginine: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

L-Arginine, wat is dat eigenlijk? Het is een vraag die we ontzettend vaak voorbij zien komen. Niet zo gek overigen, dit supplement is de laatste jaren ontzettend populair geworden onder verschillende krachtsporters. Om die reden leek het ons goed om een uitgebreid artikel aan dit voedingssupplement te wijden.


In dit artikel geven we antwoord op verschillende vragen. Zo ontdek je wat L-Arginine precies is, waar het goed voor is, wat de bijwerkingen zijn van een tekort en of je ook te veel L-arginine kan binnen krijgen. Lees gauw verder om alles te ontdekken over dit magische supplement.

Wat is L-arginine?

Een aminozuur als bouwsteen
Zoals de L en de uitgang op “-ine” al aangeven, is L-arginine een aminozuur. Een aminozuur is, als het ware een "bouwsteen", voor de eiwitten die ons lichaam nodig heeft. Welke voordelen heeft L-arginine als we het innemen als voedingssupplement, hoe gaat suppletie in zijn werk? In welke vorm kun je L-arginine kopen en gebruiken? En kleven er misschien ook eventuele nadelen van het suppleren van L-arginine, zoals bij contra-indicaties? En wat gebeurt er bij een eventuele overdosering? In dit artikel lees je alles over L-arginine en de suppletie ervan.

Essentiële en niet-essentiële aminozuren
Zoals gezegd is L-arginine een aminozuur. Aminozuren kunnen worden ingedeeld op de functie die ze hebben in het lichaam:
Zo zijn er de essentiële aminozuren: "Essentieel" wil in dit verband zeggen dat deze aminozuren in onze voeding moeten zitten wil het lichaam gezond kunnen functioneren.

Andere aminozuren kan ons lichaam zelf aanmaken: dit zijn de niet-essentiële aminozuren. Hoewel ons lichaam ze nodig heeft om goed te kunnen functioneren, hoeven ze per se in onze voeding aanwezig te zijn. Het lichaam kan deze stoffen immers zelf aanmaken, mitsde grondstoffen waaruit ons lichaam zelf deze aminozuren maakt maar voldoende in onze voeding aanwezig zijn.

Semi-essentieel aminozuur
L-arginine is een semi-essentieel aminozuur. Dit betekent dat het lichaam het aminozuur zelf aan kan maken, maar onder bepaalde omstandigheden (zoals ziekte, stress of ouderdom) toch behoefte kan hebben aan een extra aanvulling met deze voedingsstof. Bijvoorbeeld in de vorm van een supplement.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig L-Arginine >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Wat is L-arginine en wat doet het voor je lichaam?

Stikstof
De laatste tijd komt "stikstof" als omstreden onderwerp voor in het nieuws. De boeren zouden volgens het kabinet te veel stikstof uitstoten. (Of dit ook werkelijk het geval is is een discussie die niet in dit artikel thuishoort.) Met "stikstof" bedoelt men dan ammoniak, een natuurlijk afvalproduct van dierlijke processen (mest), dat het atoom stikstof bevat.

Stikstof is dus een atoom. Voor wie zich de natuurkunde- of scheikunde les niet meer kan herinneren: een atoom is een "bouwsteen" van moleculen, die als het ware de kleine deeltjes zijn waaruit alle stoffen zijn samengesteld. In het nieuws mag er dan negatief gesproken worden over stikstof: in werkelijkheid is het een atoom dat veel in de natuur voorkomt en dat voor levende wezens broodnodig is om te kunnen bestaan.

Het verwijden van bloedvaten
Een van de voornaamste functies van stikstof in het lichaam, is dat het bloedvaten verwijdt. De aanwezigheid van stikstof in L-arginine wordt vaak zelfs gezien als de belangrijkste oorzaak dat L-arginine-suppletie een gunstig effect heeft op specifieke functies van het lichaam.

Hoe L-arginine de gezondheid kan verbeteren
Doordat het aminozuur ontstekingen helpt remmen en een antioxiderende werking heeft, is L-arginine een fantastische beschermer van onze lichaamscellen. En doordat L-arginine zo goed voor onze cellen zorgt, kan het ook goed helpen bij de preventie of zelfs genezing van allerlei ziekten en aandoeningen.

Hulp bij hart-en vaatziekten
L-arginine wordt gewaardeerd om haar vermogen om het hart en de bloedvaten te beschermen, en kan dus worden ingezet bij de preventieve bestrijding van hart-en vaatziekten. L-arginine heeft, zoals genoemd, met het hoge stikstofgehalte een vaatverwijdend effect en werkt daardoor bloeddrukverlagend. Daarom kan L-arginine worden toegediend bij bepaalde gevallen (afhankelijk van eventuele andere oorzaken en contra-indicaties) van een verhoogde bloeddruk.

De gunstige effecten van een betere doorbloeding
Maar ook doordat het aminozuur de doorbloeding verbetert, kan L-arginine bij allerlei aandoeningen een hulp zijn. Van geheugenproblemen (betere doorbloeding van de hersenen) tot erectieproblemen, van haaruitval tot huiduitslag en koude voeten. Een betere doorbloeding van het lichaam zorgt ook voor een betere wondgenezing en gaat versnelde veroudering tegen. Bij klachten als een slechte wondgenezing of vervroegde veroudering is L-arginine bovendien ook nog eens zinvol, omdat het een bouwstof is van onze weefsels (zoals de huid en het bindweefsel).

Ook onvruchtbaarheid bij mannen wordt vaak met succesvolle resultaten behandeld met L-arginine.

Combineren met omega 3
Wanneer L-arginine samen met omega 3-vetzuren wordt ingenomen, verhoogt dit de gezondheidswaarde en het vermogen van de stof om het lichaam te helpen bij de genezing van ziekten en het herstel van weefsels.( Omega 3 is rijk aanwezig in vette vis, maar deze is vaak vervuild Let daarom zorgvuldig op de kwaliteit. Een supplement gewonnen uit algenolie en bij de dames eventueel ook koudgeperste, rauwe lijnzaadolie zijn goede alternatieven.)

Symptomen van een L-Arginine tekort

Haaruitval en slechte wondgenezing
Haaruitval en een slechte wondgenezing maar ook huiduitslag kunnen wijzen op een L-arginine-tekort. Bij een tekort aan het aminozuur treedt, zoals blijkt uit de cruciale betekenis van L-arginine voor onze bloedsomloop, een beperkte bloedtoevoer op. Met een beperkte bloedtoevoer lopen bepaalde delen van het lichaam voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen mis. Dit is snel te merken aan de kwaliteit van de huid en de haarwortels, met alle gevolgen van dien.

Vruchtbaarheid en potentie bij mannen
Maar ook bij erectieproblemen en onvruchtbaarheid bij mannen kan een L-arginine-tekort een rol spelen. In zeldzame, ernstige gevallen kan bovendien zelfs leververvetting optreden als gevolg van een tekort aan dit aminozuur.
Verder is in sommige gevallen van een te hoge bloeddruk een L-arginine-tekort hiervan(mede) de boosdoener.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig L-Arginine >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Een te veel aan aan L-arginine

Buikklachten
L-arginine is een waardevol nutrient en onmisbaar in ons lichaam. Maar net zoals bij vrijwel alle stoffen is een te hoog gehalte aan L-arginine niet aan te bevelen en mogelijk zelfs kwalijk voor onze gezondheid. Klachten die bij een overdosering kunnen optreden zijn onder andere: misselijkheid, braken, diarree en buikpijn.

Pas op bij herpes-varianten
Bovendien moet je oppassen bij het gebruik van L-arginine bij de aanwezigheid van herpesvirussen in het lichaam. Wanneer je vaak last hebt van een koortslip bijvoorbeeld, dat veroorzaakt wordt door het herpes simplex virus, is L-arginine-suppletie niet aan te raden. Maar ook bij besmetting met varianten van het Epstein Barr virus, dat de ziekte van Pfeiffer (kissing- disease) veroorzaakt, is het misschien beter om L-arginine, althans als voedingssupplement, te laten staan.

Het aminozuur L-lysine bij herpes
Uit onderzoek heeft de wetenschap namelijk geconcludeerd dat de aanwezigheid van L-arginine herpesvirus-varianten voedt. Bij inname van bepaalde aminozuren kan de aanwezigheid van andere aminozuren in het lichaam bovendien in het gedrang komen. Bij herpes uitbraken is er vaak sprake van een tekort aan het aminozuur L-lysine. Daarom is L-lysine waarschijnlijk een beter geschikt aminozuur om ter suppletie te overwegen, wanneer je last hebt van de ziekte van Pfeiffer of van koortslippen of andere herpesvirus-gerelateerde aandoeningen. Het gehalte aan L-lysine moet bij kwalen die veroorzaakt worden door virussen uit de herpes-familie dus goed in de gaten gehouden worden.

Voeding die van nature L-arginine bevat

L-arginine komt van nature in veel van onze voeding voor, maar is voornamelijk te vinden in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vis, vlees (en dan vooral rood vlees en gevogelte), eieren en zuivel. Verder is het aminozuur te vinden in voedingsmiddelen als noten, zaden en peulvruchten, maar ook in bladgroenten en bepaald fruit, en dan vooral in rozijnen.

Bijwerkingen bij toediening van L-arginine

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen kent L-arginine een aantal werkingen die zeer gunstig zijn voor de gezondheid van het lichaam. Maar kunnen er ook bijwerkingen optreden, of andere ongewenste effecten?

Allergische reacties
L-arginine kan helaas, inderdaad een aantal minder prettige effecten hebben. Zo kan het, naast genoemde herpes-uitbraken, allergische reacties op andere stoffen verergeren, of symptomen van astma.

Voorzichtigheid geboden na hartinfarct
En hoewel L-arginine succesvol wordt ingezet bij de bestrijding van hart- en vaatziekten wordt het niet aanbevolen om extra L-arginine te geven aan iemand die al een hartinfarct gehad heeft. Er zijn namelijk aanwijzingen dat het aminozuur de kans op een nieuwe hartinfarct zou kunnen vergroten.

De dosering doet ertoe
Overigens is de mogelijkheid van bijwerkingen eigenlijk pas significant te noemen bij hogere doseringen van het aminozuur. Bij lage doseringen zou je de risico's verwaarloosbaar kunnen noemen.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig L-Arginine >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Pillen, poeder of capsules: vormen waarin L-argine wordt toegediend

L-arginine wordt als oraal voedingssupplement vooral aangeboden in poedervorm, in capsules of in tabletvorm. De meest voorkomende vorm is in capsules. Hoewel tabletten en zeker capsules uit stoffen bestaan die gewoon door het lichaam kunnen verwerkt, kunnen ze soms wat lastiger verteerbaar zijn voor mensen met een (zeer) zwakke maag.

Tijdens de maaltijd
Wanneer je je eet, begrijpt het lichaam dat er voedingsstoffen onderweg zijn en stelt het zich in op de opname, onder andere door extra spijsverteringssappen aan te maken. Daarom is het vooral bij een capsule en een tablet belangrijk om het supplement tijdens (of vlak na) een maaltijd in te nemen.

L-arginine in poedervorm: voordelen en nadelen
Het nadeel van een poeder is dat zowel het meenemen, het doseren als het innemen wat misschien wat minder praktisch is, in verband met morsen en dergelijke. Daar staat tegenover dat het lichter voor het lichaam is om op te nemen en minder tot geen hulpstoffen bevat, in tegenstelling tot bij tabletten of capsules. Ook kom je met een poeder per gram gewicht vaak iets goedkoper uit.

De beste dosering van L-arginine bepalen

Omdat een te hoge dosering van L-arginine, zoals uitgelegd, tot nadelige gevolgen kan leiden, is het het beste te beginnen met een lage dosis, bijvoorbeeld 2000 mg per dag. Wanneer na een week of zes blijkt dat de klachten niet verbeteren, kan de dosis in stapjes verhoogd worden naar 5000 gram. In overleg met een professional kan de dosis eventueel nog verder omhoog gebracht worden, als dit wenselijk blijkt te zijn.

Beste L-Arginine Kopen

1. Orthica Vitamine K2

2. L-Arginine 2000 MG

3. Super Strength L-Arginine

Conclusie en tot slot

Wanneer L-arginine?
Tegenwoordig zijn er veel websites waar L-arginine als aanvullend supplement wordt aanbevolen. Het is niet erg duur en het is een veilig product. Wil je weten of het slikken van een L-arginine supplement misschien iets voor jou is? Als je last hebt van aandoeningen die te maken hebben met een slechte doorbloeding (geheugenverlies, slechte huid, haaruitval, erectieproblemen) en/of ontstekingsprocessen in het lichaam, zou je suppletie van L-arginine aan kunnen bevelen.

Contra-indicaties
Er zijn ook contra-indicaties, zoals herpesinfecties of wanneer je een hartaanval hebt gehad. L-arginine is een onderdeel van onze gewone (gezonde) voeding. Een voedingssupplement kan een aanvulling zijn op een gezonde voeding en een goede leefstijl (denk hierbij ook aan bijvoorbeeld frisse lucht, voldoende lichaamsbeweging, en de voorwaarden voor een psychologisch goede gezondheid zoals het hebben van waardevolle relaties en een doel in het leven.)Helaas kan een voedinssupplement echter nooit als compensatie dienen voor ongezonde eet- en leefgewoonten.

Voedingssupplement of geneesmiddel
Een voedingssupplement kan op zichzelf niet als geneesmiddel werken, tenzij de klachten die we hebben direct ontstaan zijn door een tekort aan een bepaald nutriënt. Ook kan ziekte de noodzaak van suppletie verhogen, zoals bij ziekten die de opname van voedingsstoffen dwarsbomen (bijvoorbeeld bij spijsverteringsproblemen) of die de behoefte aan een stof verhogen: de "herstelwerkzaamheden" van het lichaam zijn bij genezingsprocessen immers verhoogd en daarvoor zijn de grondstoffen nodig, in de vorm van voedingsstoffen.

De kans op bijwerkingen
Hoewel voorzichtigheid bij de inname van voedingssupplementen altijd geboden is, gaat het om een natuurlijke en in dit geval zelfs lichaamseigen stof. Daarom vallen nadelige effecten en eventuele bijwerkingen in de praktijk meestal erg mee.

Andere bekeken ook:

Elektrolyten: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Retinol: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Zink: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>