Na het sporten afkoelen in een ijsbad? Dit moet je weten

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Blog
  • /
  • Na het sporten afkoelen in een ijsbad? Dit moet je weten

Je hoort het vaak: atleten die na het sporten een ijsbad nemen. Is dat een mooi marketingverhaal van bijvoorbeeld Wim Hof, of heeft dat echt nut? Laten we eens kijken naar de voordelen van een ijsbad nemen, en laten we ze afzetten tegen de voordelen van het nemen van een lekker warm bubbelbad. Wat kun je het best doen?

Cryotherapie laat je lichaam weer opwarmen

Cryotherapie is een therapie waarbij je je lichaam blootstelt aan kou. Een ijsbad nemen kan onderdeel zijn van deze therapie. Het klinkt tegenstrijdig, maar cryotherapie zorgt ervoor dat je lichaam zich weer opwarmt. Dat zit zo: koelen vernauwt de bloedvaten. Het vermindert ook de metabolische activiteit in je lichaam. Daardoor vermindert de zwelling en weefselafbraak. Wanneer je stopt met koelen, dan warmt het weefsel weer op. Het bloed stroomt terug. Zo worden afgebroken cellen afgevoerd en schoon je je lichaam op.

Daarom kiezen veel sporters er ook voor om na zware inspanningen het herstel te bevorderen met koud water. Een ijsbad nemen na het sporten (en zeker op een dag dat je intensief traint) is voor veel sporters hun favoriete keuze. Zelfs mensen die negen marathons op hun naam hebben staan, doen het.

Een blessure voorkomen?

Een ijsbad nemen zorgt voor het voorkomen van ontstekingsreacties. Het is dan ook geen gek idee dat je hiermee blessures kunt voorkomen. Een ijsbad nemen of koelen na bijvoorbeeld het hardlopen, is dus een goed idee. Je krijgt minder last van spierpijn en bereid je spieren ook alweer voor op een volgende workout. In een onderzoek dat werd gepubliceerd in Journal of Physiology wordt aangetoond dat koelen of een ijsbad nemen voor sneller herstel zorgt. Neem dus gerust een ijsbad op een dag waarop je ook krachttraining hebt gedaan.

Je kunt hiermee je lichaam voorbereiden op nieuwe activiteiten. Het is een van de bouwstenen in herstel, naast goed slapen, gezond eten, genoeg water drinken en rekken en strekken. Het is een misverstand dat alleen een ijsbad nemen voldoende is. Je moet wel al deze dingen doen om het positieve effect te ervaren

Maar hoe zit dat dan met warmte na het sporten?

Warmte biedt weer andere voordelen. Het helpt om je spieren te ontspannen en stimuleert veranderingen op celniveau. Je bloed zal beter stromen. Ook stijgt de temperatuur in de spieren, waardoor rekken en strekken gemakkelijker wordt. Maar het heeft niet alleen maar voordelen. Zo kun je het bijvoorbeeld niet alleen doen. Zo helpt het niet om een blessure te herstellen.

Bewaar het bubbelbad voor minder intensieve work-outs. Voor de wat stevigere trainingen kun je juist het beste kiezen voor een ijsbad. Zo zie je dat kou en warmte allebei voordelen hebben, maar je ze wel op het juiste moment moet inzetten.

Een ijsbad nemen kan heel aangenaam zijn

Eerlijk is eerlijk: de kans is groot dat je niet staat te popelen om een ijsbad te nemen. Het is een natuurlijke reactie. De mens heeft het niet graag koud. En dat terwijl de voordelen van kou dus best groot zijn. Wil je aangenaam in een ijsbad gaan zitten, dan is het een goed idee om je bad te vullen met water en ijs, met een maximale diepte tot aan je middel. Na je ijsbad trek je een warme jas aan en zet je een muts op. Maak een lekkere kop warme thee en zorg voor wat ontspanning door te lezen. Zo word je ook weer warm.

Op die manier is een ijsbad nemen een niet al te grote schok en wordt het zowaar aangenaam. Je leert je lichaam om te wennen. Zo profiteer ook jij van de voordelen van een ijsbad na het sporten.

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>