februari 2021

0 reacties

Supplementen die je helpen spiermassa te winnen en gewicht te verliezen!

9 februari, 2021


Soms weet je niet meer waar je moet beginnen en welke informatie je écht nodig hebt om spieren te kweken of af te vallen. Door te snappen welke stoffen waar voor helpen zal je je kennis steeds meer verbreden.

De met kennis gemaakte supplementen

Wanneer we beginnen met een fysieke activiteit en we proberen spiermassa of kracht te winnen, is het heel gewoon om te twijfelen over de noodzaak om supplementen te gebruiken. De eerste grote informatie hierover zit in de naam “supplement” zelf, dat wil zeggen dat het gebruikt moet worden om iets aan te vullen wat jouw voeding niet levert.

De overgrote meerderheid van de supplementen is gebaseerd op aminozuren. Van de 20 die er zijn voor spieropbouw en het goed functioneren van de vitale functies van ons lichaam, is het menselijk lichaam slechts in staat de helft daarvan te produceren. Om je lichaam te helpen zijn er supplementen ontwikkelt die deze stoffen aanvullen.

Tussen de acht en tien aminozuren worden verkregen door voedsel. Laten we dus de belangrijkste manieren begrijpen die worden gebruikt om aminozuren aan te vullen.

Creatine

Creatine is een stof die bestaat uit drie aminozuren (Arginine, Glycine en Methionine) en is een van de beste supplementen en een van de meest gebruikte van vandaag.

Creatine zorgt ervoor dat je tijdens het sporten voldoende energie hebt door een stof genaamd fosfocreatine in je spieren te verhogen. Dit helpt jouw cellen meer ATP te produceren (een essentiële molecule voor energie wanneer je traint).

Het voorkomt dus dat je lichaam een ander energiesysteem gebruikt, de glycolyse, dat melkzuur als bijproduct heeft, wat op zijn beurt vermoeidheid, spierpijn en moeheid veroorzaakt.

Om bovenstaande redenen is creatine vaak een stof die terug komt in een pre-workout shake.

Glutamine

Het is een essentieel aminozuur in bepaalde hypermetabole situaties die tot katabolisme kunnen leiden, hetzij ten gevolge van ziekte, ontsteking, trauma, chirurgie, lichaamsbeweging of in jonge en zich ontwikkelende organismen. Het is over het algemeen overvloedig aanwezig in het plasma en het spierweefsel van gezonde personen.

De werking ervan is meer specifiek in spierweefsels en zorgt voor een anabole werking die de toename van spiermassa bevordert.

Wei-eiwit

Wei-eiwit wordt veel gebruikt in sportscholen en verbetert de prestaties tijdens de training en het herstel na de activiteit. In poedervorm mag het product alleen met water worden bereid, omdat melk de absorptie kan vertragen. Er zijn drie soorten wei-eiwit:

1- Wei-eiwitconcentraat: Toegankelijker en de eerste die werd geproduceerd om te helpen bij de toename van massa;

2- Geïsoleerde wei-eiwit: De eiwitconcentratie is veel hoger in vergelijking met geconcentreerde wei-eiwit, omdat het door een veel hoger filterproces gaat en lijdt aan ionische uitwisseling, wat resulteert in maximaal 95% eiwit. De stof is zeer goed voor mensen die proberen af te vallen, onder andere bariatrische chirurgie hebben ondergaan.

3- Gehydrolyseerd wei-eiwit: Naast het filteren ondergaat het ook een proces dat bekend staat als hydrolyse, waarbij de eiwitketens worden afgebroken tot kleinere fragmenten van peptiden.

Omega-3

Omega-3-vetzuren zijn uitstekend voor het verbeteren van de prestaties tijdens lichamelijke activiteiten, het verhogen van het aëroob vermogen en de spierkracht.

Koudwatervis, zoals zalm, en lijnzaad zijn de beste bronnen van deze stof, maar het zit ook in capsules. Om van de voordelen te profiteren, moet je elke dag tussen 2 en 4 gram omega-3 consumeren.

Boost het afvallen!

Wanneer je graag wilt afvallen is het ook mogelijk om een extra setje in de rug te krijgen. Er zijn namelijk speciale pakketten die je kan aanschaffen waaronder de Fatburning Powder. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus je zal zeker hier hard bij moeten gaan sporten, maar je zal zien dast je eerder resultaat ziet! Dit komt omdat je lichaam meer energie krijgt en daarom sneller vet kan verbranden. Handig toch? Je moet het maar net weten!

Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Buiten bereik van kinderen bewaren.


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>