Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • Waarom voeding belangrijk is naast het sporten

Je gaat eindelijk beginnen met trainen. Maar je weet nog niet zo goed wat je precies wilt. Daarom ga je samen met je trainer kijken naar wat je precies wilt bereiken. Jij hebt natuurlijk een bepaald doel voor ogen. Wil je sterker worden of wil je toch wat kilootjes kwijt? Het is dus belangrijk dat je dit vooraf met je trainer bespreekt zodat hij een passend schema voor jou kan maken. Uiteindelijk heb je je trainingsschema en kan je dan eindelijk aan de slag. Je trainer vertelt je dat je extra gewicht erbij moet krijgen, maar hoe ga je dit doen? Ga je door met die vette hap of ga je je voedingspatroon omgooien? Je trainer zal je dan toch zeggen dat je voor de tweede optie moet gaan. Voeding speelt uiteraard een hele belangrijke rol tijdens je hele trainingsproces.

Het belang van sporten en voeding

Het is uiteraard wennen als je afwijkt van je oude voedingspatroon, maar uiteindelijk ga je er veel voordeel uit halen. Naast dat je sterker wordt, word je ook fitter. Je zal dat gaan merken in de sportschool, maar ook aan je eigen lichaam. Je ziet er strakker uit, je spieren zijn gegroeid en uiteindelijk voel je je ook veel fitter. Uiteindelijk ga je je ook gezonder voelen. En daar doen we het voor. 

Tips voor je dieet 

Uiteraard kan het soms lastig zijn om je aan je voedingsschema te houden of wil je graag wat anders proberen. Je wilt natuurlijk op een gezonde manier aankomen. Daarom zetten zijn hier een paar tips om toch goed en verantwoord te eten.

1.Wees bewust met wat je binnenkrijgt

Vaak koopt men producten waarop staat vermeld dat het gezonder voor je is. Bijvoorbeeld door ‘geen toegevoegde suikers’ of ‘Healty’ te vermelden op de verpakking. Maar soms is dit helemaal zo gezond als dat je denkt. Het zelfs soms ongezonder dan de normale variant. Neem bijvoorbeeld Calvé Pindakaas en haar variant Calvé Pindakaas Light. Je zou als eerst denken dat de light gezonder is, maar dit is echter niet zo. De light variant bevat wel minder vet, maar dit wordt vervangen door extra suikers. En dit wil je natuurlijk niet. Het is daarom verstandiger om voor de normale Calvé Pindakaas te gaan dan voor de Light variant.

2.Eet voldoende eiwitten

Je hebt het waarschijnlijk wel eens vaker gelezen, maar het blijft ontzettend belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Eiwitten heb je nodig zodat je spieren kunnen herstellen na een zware training. Daarom is het belangrijk om na je training ook iets van voeding binnen te krijgen. Anders breken je spieren af en heb je eigenlijk voor niks getraind. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Je kan na je training bijvoorbeeld een eiwit shake nemen of een vervangende maaltijd die veel eiwitten bevat. Bijvoorbeeld vlees, vis, kaas of eieren, maar ook noten peulvruchten en soja. Hoe dan ook blijf altijd zorgen dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. 

3.Gezond eten kan ook lekker zijn

Vaak denkt men dat gezond eten direct ook minder lekker eten is, maar dit hoeft helemaal niet te zijn. Het gaat namelijk niet om de hoeveelheid, maar om de voedingsstoffen en bouwstoffen die in je eten zitten. Door bijvoorbeeld een gevarieerde maaltijden te eten krijg je al sneller verschillende soorten voedingsstoffen binnen. Heb je bijvoorbeeld moeite met het eten van fruit of zin in een milkshake, dan kun je je eigen eiwit shake maken. Neem dan bijvoorbeeld een scoop van je favoriete eiwitpoeder en voeg daaraan wat fruit, sojamelk of volle melk aan toe. Hierdoor krijg je shake nog meer smaak en maak je je het voor jezelf nog leuker om gezonder te eten.

4.Blijf trainen

Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven bewegen en ervoor te zorgen dat je ook voldoende beweegt. Ga bijvoorbeeld cardio doen. Ga voordat je begint met krachttraining een kwartier tot 20 minuten even een stukje rennen, op de loopband of een stukje fietsen. Hierdoor worden je spieren warm en verminder je de kans om blessures op te lopen. Daarnaast is dit ook een goede manier om fit te blijven. Vervolgens ga je aan de slag met krachttraining. Dit is uiteraard ook zeer belangrijk. Want al dat eten wat je binnenkrijgt moet uiteindelijk worden omgezet naar spiermassa. 

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>