Team Fitcode

De gemiddelde sportschool ganger strooit in het rond met supplementen. Van collageen tot eiwit shakes, alles komt voorbij. Wist je dat je een van de belangrijkste voedingsstoffen voor sporten gewoon uit voeding kunt halen? Leer hoe je dagelijks voldoende magnesium binnen kunt krijgen of hoe je het kunt aanvullen met voedingssupplementen.

Voedingssupplementen voor de sportschool

Als je in de sportschool progressie wilt boeken, moet je voedingspatroon net zo in shape zijn als jijzelf. Je kunt niet trainen op twee witte sneetjes brood met kaas en een banaan. Daar zitten simpelweg niet genoeg voedingsstoffen in om je lichaam te laten groeien. Gelukkig weten voor sporters dat dondersgoed. Op het aanrecht van de gemiddelde sportschool freak staan allerlei potten met poeders en andere supplementen. De meest populaire zijn eiwitten en collagenen, creatine, vitamine D, omega-vetzuren uit bijvoorbeeld visolie en allerlei pre-workout formules. 

Veel van de hierboven genoemde voedingssupplementen moet je nemen als aanvulling op je voeding. Dat is voor veel mensen niet wenselijk. Hoe fijn zou het zijn als je jouw eetpatroon een klein beetje kunt veranderen en daardoor toch voldoende stoffen binnenkrijgt om te groeien. Deze situatie schreeuwt naar één supplement: magnesium.

Magnesium en fitness

Magnesium is een essentieel mineraal, wat wil zeggen dat we het nodig hebben om gezond te kunnen leven. Het helpt je lichaam namelijk bij tal van processen. Magnesium bemoeit zich echt overal mee! Zonder het mineraal kunnen je nieren en darmen slecht gaan functioneren en kun je last krijgen van allerlei krachten als spierkrampen, vermoeidheid en zelfs hartritmestoornissen. 

Als je kijkt naar wat magnesium voor de gemiddelde sportschool freak kan doen, kun je ook een aardige waslijst vullen. Magnesium verbetert namelijk de vorming van botten en spieren. Een gezonde hoeveelheid zorgt ervoor een die spieren ook 100% kunnen functioneren. Daarnaast heb je magnesium nodig voor de overdracht van prikkels in spieren en zenuwen, wat het sporten ook ten goede komt. Als klap op de vuurpijl verhoogt magnesium de energieproductie. Je zou bijna kunnen zeggen dat je zonder voldoende magnesium niet efficiënt kunt sporten. 

Krijg het binnen via voeding

Heb jij geen zin om elke dag eiwitshakes en pre-workouts te nemen? Houd je het liever bij je ‘normale’ voeding, maar wil je toch iets extra’s? Zorg dat dat je voldoende magnesium binnen krijgt via normale voeding. Volkoren producten, noten, groene bladgroenten, avocado’s, fruit, vlees, peulvruchten, broccoli en zelfs cacao zit vol magnesium. Als je dit voldoende en op een gevariëerde basis eet, krijg je voldoende van het mineraal binnen. Daarnaast zijn al deze producten op andere vlakken ook geschikt voor je sportschool sessie!

Verhogen met magnesium supplementen

Via de bovenstaande producten kun je dus voldoende magnesium binnen krijgen. Voor een volwassen man is dat 350 mg per dag. Een volwassen vrouw heeft aan 300 gram genoeg. Maar sport je zeer intensief? Dan is extra magnesium geen overbodige luxe. Als je het niet redt om dit uit je voeding te halen kun je altijd nog magnesium supplementen overwegen. 

Pas wel op dat je niet té veel binnen krijgt. Naast je voeding wordt aangeraden maximaal 250 mg extra tot je te nemen via magnesium supplementen. Een gemiddelde capsules bevat zo’n 100 tot 200 mg. Kijk dus uit met de dosering. 

De wereld van de magnesium supplementen is trouwens breder dan je denkt. Je hebt tegenwoordig of crème dat rijk is aan het mineraal of zelfs vlokken om een voetenbadje te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos omdat je lichaam magnesium ook kan opnemen via de huid. Smeren voor of na het sporten is dus ook een optie!

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>