Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • 4 tips om comfortabel hard te lopen in de zomer

Sinds het begin van de pandemie wil de gemiddelde Nederlander gezonder leven. Hoe kun je dat beter doen dan eens goed naar je voedingsgewoonten te kijken en te beginnen met sporten?

Hardlopen is een van de meest toegankelijke manieren om te beginnen met sport. Je hebt er weinig spullen voor nodig, je kunt het op je eigen tempo doen én je kunt het doen waar en wanneer je maar wilt. Nu de zomer voor de deur staat, zul je merken dat het iets warmer wordt wanneer je buiten gaat rennen. Daarom lees je in dit artikel enkele tips waarmee je ook op een warme zomerdag comfortabel hard kunt lopen.

1. Draag lichte kleding met een ondershirt

Als eerst is het heel belangrijk om naar je hardloopkleding te kijken. In de zomer draag je andere kleding om in te sporten dan in de winter. De kans is namelijk groot dat je in het zomerse seizoen meer zweet; daarom is het van groot belang om sportkleding te dragen die ademend is en die het zweet goed kan afvoeren. Een ondershirt voor mannen of vrouwen is bijvoorbeeld een echte must, vooral als je op een iets frissere zomerdag buiten gaat sporten.

Een goed ondershirt voor mannen of vrouwen biedt namelijk voldoende ventilatie en zorgt ervoor dat je transpiratie op de juiste manier kan worden afgevoerd. Let dus altijd op de eigenschappen van zo’n ondershirt. Draag daarbij lichte sportkleding in lichte kleuren. Kleding is donkere kleuren warmt sneller op in de zon wat in de meeste gevallen niet heel prettig is op een warme zomerdag in de zon.

2. Ga vroeg in de ochtend hardlopen

Het is niet alleen de kleding waar je op moet letten in de zomer om comfortabel hard te lopen. Om je lichaam zo goed mogelijk te laten wennen aan de stijgende temperaturen is het aan te raden om zo vroeg op de dag mogelijk zo’n work-out te doen. Dat is met name het geval op de dagen dat er echt heet weer voorspeld is. Veel mensen vinden het prettig om ‘s avonds hard te lopen, maar op warme dagen is het in de avond juist heel warm.

Daarom wordt het aangeraden om lekker vroeg naar buiten te gaan. De zon moet dan nog kracht krijgen om daadwerkelijk warm te worden, waardoor het vaak comfortabeler en gemakkelijker is om te trainen. Is het toch nog een beetje fris? Dan draag je gewoon een extra ondershirt voor mannen of vrouwen of een dun jasje. Wat extra mooi meegenomen is, is het feit dat je gedurende dag meer energie zult hebben wanneer je in de ochtend gaat hardlopen.

3. Let goed op wat je drinkt in de zomer

De zomer is een tijd waarin je meer zweet dan in andere seizoenen. Daarom is het in dit seizoen nog belangrijker dan in andere tijden van het jaar om genoeg te drinken. Wanneer je ook nog eens regelmatig gaat hardlopen is het ook van belang om te letten wat je zoal drinkt. Koffie is bijvoorbeeld hartstikke lekker, maar zorgt er wel voor dat je uitdroogt. Een bakje koffie na het trainen is dus niet echt een aanrader.

Zorg er daarom voor dat je gedurende dag voldoende water drinkt om uitdroging te voorkomen. Dat houdt in dat je niet alleen moet letten op de momenten dat je dorst krijgt, maar dat je dergelijke momenten juist moet voorkomen. Daarom geldt: drink de hele dag voldoende water (en eventueel thee of andere dranken die niet uitdrogen) om genoeg te hydrateren. Natuurlijk helpt het ook om hierbij gezond te eten en gezonde recepten klaar te maken.

4. Langzamer rennen en rustiger aan doen

Tot slot is de laatste tip misschien lastig wanneer je ervan houdt om regelmatig je eigen record te verbreken. Om comfortabel hard te lopen in de zomer is het toch écht nodig om rustiger aan te doen. Ren je in de winter gerust een kilometer of 20 om de dag te beginnen? Doe er dan 10 op een zomerse ochtend of middag. Je vraagt al veel van je lichaam om in de warmte te rennen; daarom is het verstandig om iets rustiger aan te doen.

Nu vraag je je misschien af waarom je dat zou moeten doen. Simpel: hiermee voorkom je hoofdpijn, eventuele uitdroging en andere lichamelijke ongemakken. Je zult zien dat je alsnog een goede work-out kunt doen zonder dat je helemaal gesloopt of oververhit bent. Daarbij helpt het ook altijd om langzamer te rennen en op een meer schaduwrijke route op te zoeken. Pas dus waar nodig je route aan als dat betekent dat je dan meer uit de zon kunt rennen.

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>