Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Afvallen
  • /
  • 5 tips om verantwoord af te vallen met een blijvend resultaat

Veel mensen willen op een zeker moment in hun leven wel een aantal kilo’s afvallen. Daar is niets mis mee, maar belangrijk is wel om dat op een verantwoorde en gezonde manier te doen. Bovendien moet het doel voornamelijk zijn om je lekker in je vel te voelen. Jezelf uithongeren heeft geen zin en werkt op de lange termijn ook niet. Bovendien kan het gevaarlijk zijn voor je lichaam. Maar wat doe je dan wel? Lees snel verder voor onze tips. 

Ga voor een blijvend resultaat en niet de korte route

Afvallen doe je niet voor even. Een gezonde lifestyle moet de basis worden voor een fit lichaam. Afvallen is dan een bijkomend voordeel en niet per se het doel. Je kunt natuurlijk best een bepaald doel voor ogen hebben. Je wilt bijvoorbeeld een paar kilo kwijtraken om je op je mooist te voelen op je trouwdag. Maar dat resultaat moet ook blijvend zijn. Je wilt niet dat die kilo’s er na een paar weken weer dubbel en dwars aankomen. Kies daarom nooit voor een crash dieet als je wilt afvallen. Dat heeft ermee te maken dat het doel van een crash dieet is om snel kilo’s te verliezen. Maar dat zegt niks over de resultaten op de lange termijn. Een snel dieet werkt vaak wel, maar omdat het zo snel gaat wordt het geen onderdeel van je dagelijkse routine. Daardoor zitten de kilo’s er ook binnen de kortste keren weer aan, en vaak nog wel meer dan voordat je überhaupt ging afvallen en dat is zonde. Kortom; wil je afvallen? Kies voor de lange termijn en heb geduld. 

Beperk je koolhydraatinname

Ben je al een tijdje bezig met afvallen en lukt je het maar niet om die laatste kilo’s te verliezen? Kies dan voor een koolhydraatarm dieet. Bij dit dieet gebruik je zo weinig mogelijk producten waar veel koolhydraten inzitten, zoals pasta of brood. Koolhydraten helemaal verbannen heeft geen zin, je hebt ze namelijk nodig voor een gebalanceerd voedingspatroon. Maar koolhydraten minderen kan je wel helpen om af te vallen. Wanneer je minder koolhydraten binnenkrijgt wordt je vetverbranding namelijk gestimuleerd. Daarnaast krijg je minder suikers binnen en daardoor ervaar je geen piek in je bloedsuikerspiegel. Na een piek krijg je vaak weer trek waardoor je grijpt naar (ongezonde) tussendoortjes. 

Maak van sporten je levensstijl

Bepaalde patronen kun je alleen maar volhouden door er je levensstijl van te maken. Afvallen lukt alleen als je gezonde voeding en sporten met elkaar combineert. Naast dat je dus let op bijvoorbeeld je koolhydraatinname, is het belangrijk om voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Dit doe je niet alleen om eventueel wat kilo’s te verliezen, maar ook voor een gezonde geest. Sporten is namelijk ook hartstikke goed voor je mentale gezondheid. Sta je nog aan het begin van je sportcarrière? Dan is het goed om met kleine stapjes te beginnen. Verwacht niet dat je direct drie keer per week in de sportschool staat en dit volhoudt. Begin bijvoorbeeld met een half uur stevig wandelen iedere dag en bouw vanuit daar verder. Daag jezelf uit en kies een sport uit die je leuk vindt. Dan is het namelijk veel beter vol te houden en je beleeft er nog ontzettend veel plezier aan ook. Je kunt naar een sportschool gaan, maar een leuke teamsport behoort ook tot de mogelijkheden. 

Kies een realistisch doel

Voordat je begint met afvallen kan het helpen een bepaald doel te stellen. Wees echter wel realistisch met het doel. Afvallen moet je niet doen om aan een bepaald ideaal plaatje te voldoen. De motivatie moet altijd zijn dat je een gezonder lichaam wilt en dat je je lekker in je vel wilt voelen. Wanneer die motivatie goed zit, dan is het makkelijker om gezond te blijven eten en te sporten. 

Wees niet te streng voor jezelf

Afvallen gaat vaak gepaard met de nodige frustratie. Wanneer het niet gaat zoals je zou willen, ben je al snel geneigd de handdoek in de ring te gooien. Gun jezelf dus ook af en toe wat lekkers en geniet daar ook echt van. Jezelf af en toe wat gunnen betekent natuurlijk niet dat je elke dag je grens over moet gaan. Wees realistisch en pak de draad weer op als het even wat minder gaat. Houd altijd in je achterhoofd dat je streeft naar een gezond en fit lichaam en niet naar een ideaal plaatje. Met dat doel voor ogen zit je binnen no time weer op het goede spoor!

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>