februari 2021

0 reacties

Zo krijg je weer motivatie om te sporten, de 8 beste tips!

9 februari, 2021


Je ziet vast regelmatig de fitste lichamen tegenkomen op social media. Waar halen deze mensen toch die zin en motivatie vandaan? We snappen dat het niet altijd even makkelijk is om jezelf weer bij één te rapen om de deur uit te gaan en te gaan trainen. Daarom hebben we voor jou de beste tips bij elkaar gezocht die jou zullen helpen bij het vinden van motivatie om te sporten.

1. Het is goed voor je gezondheid

Tuurlijk is het mooi als je ziet dat je lichaam vooruitgang boekt door bijvoorbeeld gewichtsverlies of de toename van spieren. Maar bewegen is ook goed voor dingen waar je je misschien minder bewust van bent, namelijk je bloedcirculatie, botten, ademhaling en en gewrichten. Naast fysieke gezondheid gaat ook je mentale gezondheid er op vooruit. Sporten en bewegen zorgen voor een beter humeur en het geeft energie, bovendien verhoogt het je weerstand waardoor het je helpt om stres kwijt te raken. Je wordt dus echt de beste versie van jezelf! Blijf dus minimaal fit door af en toe te wandelen.

2. Zoek een sportbuddy

Spreek af met een vriend of vriendin om samen te gaan sporten, spreek wel uit naar elkaar toe dat afzeggen een no go is, al helemaal als je geen zin hebt. Als je een concrete afspraak hebt gemaakt dan zal je deze ook eerder nakomen, zie het als een stok achter de deur. Je kan deze vriend of vriendin toch niet afzeggen? Misschien hebben jullie tijdens het sporten ook nog tips en ideeën die jullie met elkaar kunnen delen. Daarnaast is het ook nog eens veel gezelliger, zo kan je tijdens dat jullie bezig zijn nog wat woorden wisselen waardoor de tijd een stuk sneller gaat.

3. Blijf de streak behouden

Zodra je een vast ritme hebt en een aantal achter elkaar bent gegaan dan is het ook makkelijker om tegen jezelf te zeggen dat je deze keer ook weer moet gaan sporten. Als je nu toch al een aantal keer bent gaan sporten is het zonde om deze keer niet te gaan toch? Zorg dat je zo lang mogelijk achter elkaar gaat en geen dag laat schieten, als je al 4 weken achter elkaar bent geweest dan moet je wel doorgaan. Als je daarna niet meer gaat zijn al die keren voor niets geweest, dat zou jammer zijn. Gek genoeg stijgt je motivatie des te meer als je al een langere periode bezig bent. Als je een keer écht niet kan, probeer dan een dag in te plannen voordat je eigenlijk zou gaan. Zo stel je je bezoek aan de sportschool niet uit.

4. Maak een leuke afspeellijst

Zoek nummers die je leuk vindt en waar je energie van krijgt, iedereen heeft hier voor zichzelf wel een idee bij welke muziek dit zou kunnen zijn. Zoek deze bij elkaar en zet ze in een afspeellijst, want sporten op muziek is hoe dan ook een stuk leuker toch! Wanneer je de muziek hoort die je leuk vindt, of vrolijke of energiek muziek hoort dan stimuleert dat je hersenen. Het stofje dopamine, dat een belangrijke rol speelt bij je gevoelens, wordt sneller aangemaakt waardoor je je prettiger gaat voelen. En heel belangrijk, het leidt het je af van de vermoeidheid die opspeelt. Muziek maakt sporten gewoon veel leuker.

5. Ga wanneer het rustig is

Ga op een moment dat het wat rustiger in de sportschool. Begrijpelijk ook dat je niet altijd zin hebt om mensen tegen te komen die je kent. Maar zo heb je ook alle apparaten tot je beschikking en hoef je niet op andere mensen te wachten. Soms kan je op de website opzoeken wat de de drukste tijden zijn, anders kan je het eventueel navragen bij je sportschool. Vaak zijn de meest rustige tijden tussen 9:00 en 17:00, vroeg in de ochtend en ’s avonds is het dus het drukst.

6. Wees geduldig

Als je eenmaal bent begonnen met sporten, wees jezelf er dan van bewust dat je echt niet na een week al resultaat ziet. Ja we begrijpen het dat resultaat op de korte termijn veel meer motiveert dan resultaat op de lange termijn. Misschien is het niet snel aan je lichaam te zien maar

7. Koop nieuwe sportkleding

Het is belangrijk dat je je prettig voelt in de kleding die je aan hebt, zo voel je je zelfverzekerder. Koop dus een leuk setje, dit kan zwart zijn of een vrolijke kleur, dat kleurtje heeft ook nog eens een positief effect op je humeur! Sportkleding hoeft echt niet duur te zijn, neem eens een kijkje bij de H&M. Zorg wel dat je het juiste stofje koopt, we snappen dat sommigen het niet fijn vinden als er zweetvlekken zichtbaar zijn, houd daar dus rekening mee.

8. Stel doelen voor jezelf

Wees jezelf bewust van waarom jij wilt sporten en waarom je het doet. Een tip is daarom om voor jezelf doelen te stellen waar je naar toe wilt werken. Wil je bijvoorbeeld 5 kg afvallen voor de zomer, of die ene hele workout achter elkaar kunnen doen? Vertel dan tegen jezelf wáárom je wilt afvallen voor de zomer en wáárom je die hele workout achter elkaar wilt kunnen. Het stellen van doelen zal je dus zeker motiveren om door te beginnen, door te gaan en niet te stoppen.

We hopen dat je doormiddel van deze tips je weet wat motivatie vinden kan om naar de sportschool te gaan en weer meer zin hebt om te sporten. Wie weet hebben jouw vrienden ook nog tips om het sporten wat leuker te maken, vraag eens wat rond!


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>