Team Fitcode

Heb jij weleens van het ketogeen dieet gehoord? Het is een bijzondere en efficiënte manier om gewicht kwijt te raken. Opvallend aan dit dieet is dat je minder let op je totale calorie-inname. In plaats daarvan let je voornamelijk op de balans. Het ketogeen dieet is dus niet calorie-arm en daarom niet zo ongezond als een groot gedeelte van de alternatieven. Ondanks dat je jezelf dus niet uithongert is het absoluut mogelijk om dat getal op de weegschaal naar beneden te brengen. In dit artikel lees je hoe dat mogelijk is. 

Hier komt de naam ketogeen dieet vandaan

Ons lichaam is van verscheidene energiebronnen afhankelijk. We halen voornamelijk energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Wanneer we vet verbranden komen er ketonen vrij uit de lever. Bij het ketogeen dieet eet je opvallend genoeg juist veel vet. Daarom is er tijdens het dieet sprake van hoge concentraties ketonen in je bloed. Vandaar de naam ketogeen dieet. Op het eerste gezicht lijkt het eten van veel vet het tegenovergestelde effect te hebben van gewichtsverlies. Maar bij dit dieet gaat het voornamelijk om de balans. 

Vervang koolhydraten met vet om af te vallen

Normaal gesproken bestaat een groot deel van onze voeding uit koolhydraten. We eten in Nederland en omliggende landen bijvoorbeeld relatief veel brood. Verder consumeren we aardappelen, pasta en rijst om aan energie te komen. Die zijn allemaal rijk aan koolhydraten. Bovendien zijn suikers ook een type koolhydraat. Bij het ketogeen dieet is het eten van koekjes, snoep en ijs daarom ook vrijwel uitgesloten. De bedoeling is namelijk dat je ongeveer driekwart van je energie uit vetten haalt. Voor de balans bestaat de rest van je dieet uit 20% eiwitten en slechts 5% uit koolhydraten. 

Zitten er ook nadelen aan het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is absoluut effectief om af te vallen. Maar zoals we allemaal weten heeft elk voordeel over het algemeen een nadeel. Met name de eerste dagen na aanvang loop je kans om de nadelige effecten te voelen. Op zich logisch, want je gooit je dieet in feite volledig op z’n kop. Daarom treedt er in de eerste dagen regelmatig vermoeidheid op. Fanatiek sporten of andere fysieke inspanning is daarom extra zwaar. Verder is het essentieel om goed te letten op de balans. Want door het eten van veel vetten eet je niet alleen weinig koolhydraten. De kans is namelijk aanwezig dat je te weinig vitamines en mineralen consumeert wanneer je hier geen extra aandacht aan besteedt. Lees hier meer over de 4 nadelen van een keto dieet

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>