februari 2021

0 reacties

Beste apparaat om (thuis) billen te trainen? 6 bilspier fitness apparaten

9 februari, 2021


Billen mogen tegenwoordig gezien worden. Mooie ronde en strakke billen zijn voor velen een droom. Menig vrouw droomt van de zogeheten Brazillian Butt, maar ook mannen willen bij een full body workout de billenpartij niet overslaan. Maar hoe zit dat nu met het trainen van de billen en wat kun je er thuis vooral ook qua training aan doen?


Waarom is het belangrijk om je billen te trainen?

Veel mensen denken alleen aan het esthetische aspect wanneer we het hebben over het trainen van de billen. Vanuit het oogpunt van uiterlijk schoon is een training voor de bilspier voor vrouwen vaak veel belangrijker. Sterker nog, mannen richten zich (te) vaak alleen op het bovenlichaam. Zonde, want de bilspieren hebben niet alleen vanuit esthetische aspect een functie.

De billen bestaan uit een grote spier, de Gluteus Maximus genoemd, maar ook de gluteus minimus en medius horen hierbij. En dan denk je misschien wel dat je bilspieren niet zoveel werk te doen hebben, maar niets is minder waar. Bilspieren zijn namelijk de grootste spieren van het menselijk lichaam en hebben een heel belangrijke functie.

Sterke bilspieren ondersteunen namelijk de onderrug, heupen en knieën. Hierdoor wordt het risico op pijnklachten in deze regio aanzienlijk verkleind. Je houding verbetert aanzienlijk en het tillen van zware spullen wordt veel makkelijker.

Voordeel van thuis billen trainen

Je moet er maar zin in hebbe, je meerdere keren per dag naar de sportschool slepen voor een stevige workout. Wist je dat je ook heel goed thuis kunt doen? Je hebt niet altijd een groot fitness apparaat voor billen trainen nodig.

Thuis billen trainen kan ook heel goed met slechts kleine apparaten en halters. Laagdrempelige materialen zodat je thuis billen trainen kunt wanneer het jou uitkomt. De oefeningen voor thuis billen trainen zijn eenvoudig en toch heel effectief. Ook de minder ervaren sporter kan het.

Fitness apparaten om billen te trainen

Er zijn verschillende vormen van een fitness apparaat voor billen te trainen. Het ene apparaat voor billen te trainen is alleen geschikt voor gebruik in de sportschool, terwijl het andere apparaat ook ideaal is om thuis billen te trainen. We geven een overzicht van verschillende vormen van het bilspier apparaat.

1. Aerobic stepper

Een aerobic stepper is een laag bankje dat je met blokken iets in hoogte aan kunt passen. Er zijn verschillende oefeningen te doen met dit handzame bilspier apparaat.


Op YouTube zijn bijvoorbeeld diverse filmpjes te vinden waarbij je complete uitvoeringen op de aerobic stepper uitvoert. In de basis boots je de bewegingen die je bij het traplopen maakt na.


Er zijn enorm veel varianties mee te maken en je zou de aerobic stepper zelfs kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld de push-up en de hip thrust.

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

2. Squatrek met halterstang

De squat, zowel beroemd als berucht. Het is een geweldige oefening voor het sterker maken van de billen, maar het neemt bij de juiste uitvoering ook een deel van de benen mee. De squat is vooral berucht omdat je bij de verkeerde uitvoering je enorm kunt blesseren. Nu is dat natuurlijk bij veel oefeningen zo, maar de squat lijkt op het eerste gezicht veel makkelijker dan het daadwerkelijk is. De juiste uitvoering is essentieel.

Feitelijk maak je een beweging waarbij je op een denkbeeldige stoel gaat zitten. Je zet je voeten op schouderbreedte met de tenen iets naar buiten, de rug buigt bij de beweging iets naar voren met de schouders laag. Zak diep en terwijl je weer omhoog beweegt naar de beginpositie, druk je vanuit je benen met aangespannen billen. Zorg ervoor dat je de beweging goed onder de knie hebt voor je kiest voor een squatrek met halterstang als fitnessapparaat voor benen en billen.

Heb je door hoe je de perfecte squat uitvoert, dan is het tijd om de lat hoger te leggen. Een squatrek met halterstang is hierbij een onmisbaar fitnessapparaat voor benen en billen omdat je hier zwaardere gewichten bij kunt gaan gebruiken. Het is namelijk niet te doen om met de squat de halterstang van de grond te halen wanneer je start en weer neer te leggen als je begint. Een squatrek kun je op jouw lichaamslengte aanpassen waarbij je vanuit de beginpositie de halterstang neer kunt leggen.

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

3. Legpress machine

De legpress machine is wellicht het meest gebruikte fitness apparaat voor de billen. Dit fitnessapparaat kan het best vergeleken worden met de omgekeerde versie van de squat. Het is een compound oefening die niet alleen je bil- maar ook je beenspieren traint. Het grote voordeel van dit bil oefeningen apparaat ten opzichte van de squat en deadlift, is dat je romp veel minder belast wordt. Bij de deadlift en squat moet je romp immers ook een halterstang met gewichten dragen.

Ook hierbij kun je drie sets doen met iedere set minder herhalingen en meer gewicht. Merk je dat het je makkelijk afgaat, dan is het tijd voor meer gewicht. Let goed op dat je met je benen en billen de krachtsinspanning doet.

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

4. Stepper

De stepper is te vergelijken met de aerobics stepper. Je zou er echter voor kunnen kiezen een stoel hiervoor te gebruiken. Erg handig, want een stoel heb je altijd bij de hand. Stap met het ene been op de stoel en trek de knie van het andere been op. Een ideale oefening voor de billen!

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

5. Weerstandsbanden

Weerstandsbanden zijn banden van elastiek. Hoe dikker de band, hoe zwaarder het is om deze op te rekken, met andere woorden: hoe meer weerstand het biedt. Weerstandsbanden zijn bijzonder veelzijdig als het gaat om het trainen van de bilspieren. In theorie zou je als je banden van verschillende weerstanden aanschaft, bijna alle fitnessapparaten voor de billen de deur uit kunnen doen.

In de eerste plaats is het een heel goed middel om de glute kickback mee te doen. Je doet de weerstandsband om beide benen, gaat op handen en knieën zitten en schopt één been naar achteren. De krachtsinspanning die je hierbij moet leveren, wordt bepaald door de keuze van de weerstandsband.

Ook de squat kan heel goed met de weerstandsband gedaan worden. Hiervoor plaats je de band net iets boven de knieën. Terwijl je zakt, buig je je knieën naar buiten. Een goede oefening voor de billen, maar ook voor de quadriceps.

Voor de glute bridge doe je wederom de band om je bovenbenen. Je gaat op je rug liggen met opgetrokken benen, voeten op heupbreedte en plat op de grond. Door je billen aan te spannen, komen deze vrij van de grond in een rechte lijn met je rug. Even vasthouden en weer terug naar de grond.

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

6. Glute kickback machine

De glute kickback wordt ook wel de donkey kick genoemd, omdat je als het ware de trappende beweging van een ezel of paard nabootst. Het is een geïsoleerde oefening waarbij je dus alleen de focus op de bilspier legt. Ben je toe aan iets meer uitdaging, dan kun je kiezen voor de glute kickback machine. Nu kun je meer gewicht toevoegen aan het apparaat voor billen trainen.

In de basis kun je drie sets doen met de eerste set 10, de tweede set 8 en de derde set 6 herhalingen. Iedere set verhoog je het gewicht iets. Let er bij de glute kickback op dat het je bilspier is die de beweging maakt en waar de kracht uitgehaald wordt.

__CONFIG_local_colors __ {"colours": {"830fc": "Background", "dc94f": "Border", "c7e19": "Column Background", "f6fc3": "Column Title Background", "a975c": "Pros Color "," 7d8e7 ":" Kolomtitelpictogram "," 7d992 ":" Cons Color "}," gradients ": {}} __ CONFIG_local_colors__

Krachttrainning apparaten kopen

Krachttrainning apparaten kopen doe je makkelijk online. Zo kies je makkelijk van thuis uit zonder lange wachtrijen. Krachttrainning apparaten kopen online laat je ook toe om de meest interessante aanbiedingen te vergelijken waardoor je verrassend kunt besparen.

Mijn naam is Remco Hazenwerf, 24 jaar en auteur op Fitcode.nl. In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een personal trainers bedrijf. Je kan van mij artikelen verwachten over alles wat met fitness en fitness artikelen te maken heeft. Heb je een vraag of feedback over mijn content? Dan kan je mij een berichtje sturen op mijn Linkedin profiel.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>