Team Fitcode

Een groot deel van de Nederlanders wil gezonder leven. Sinds de coronacrisis is dat besef nog groter geworden – een gezond lichaam zorgt er immers voor dat je beter bestand bent tegen virussen en ziektes. Ben je ook van plan om meer te bewegen en minder te snacken? En vind je het lastig om gezond en blijvend af te vallen? No worries: in dit artikel geven we je enkele tips voor gezond afvallen en het behouden van een gezond gewicht.

Waarom een gezonde lifestyle belangrijk is

Als iedereen wist wat gezond eten en genoeg bewegen kan doen met het lichaam en je geest dan zouden er waarschijnlijk weinig mensen over zijn die niet bezig zouden zijn met een gezonde lifestyle. Gezond leven heeft namelijk een grote invloed op ontzettend veel aspecten in je dagelijks leven. Door bezig te zijn met gezonde voeding en sport profiteer je onder andere van de volgende voordelen:

  • Je voelt je beter wanneer je een goede conditie hebt. Genoeg beweging is van invloed op je lichaam én geest.
  • Door regelmatig te bewegen en gezond te eten krijg je meer energie en kun je je beter concentreren. Dat is niet alleen handig voor het dagelijks leven, maar ook voor de ontwikkeling en gezondheid van je hersenen.
  • Een gezonde levensstijl is van invloed op je slaapkwaliteit. Mensen die weinig bewegen en ongezond eten en leven slapen vaak slechter dan mensen die gezond leven.
  • Je kunt diverse ziektes en aandoeningen voorkomen door gezond te eten en door genoeg beweging te krijgen.

Kies voor een persoonlijk afvalplan

Er zijn kort samengevat voldoende redenen om vandaag nog te beginnen met een gezonde lifestyle. Voor veel mensen betekent dat dat ze een aantal of heel wat kilo’s kwijt moeten raken. In eerste instantie is het vaak niet moeilijk om af te vallen, maar wel om die kilo’s blijvend kwijt te zijn. Daarom is het aan te raden om te kiezen voor een persoonlijk afvalplan. 

Dit soort dieetplannen worden gemaakt op basis van jouw gewicht, jouw behoefte en jouw situatie. 

Het is hierbij belangrijk om te gaan voor gezond afvallen en niet voor een crashdieet. Een crashdieet lijkt interessant omdat je binnen korte tijd veel kilo’s kwijt kunt raken, maar dat is allesbehalve gezond. Ga liever voor een meer gezonde variant waarbij je blijvend af kunt vallen. Omdat er wordt gekeken naar jouw persoonlijke situatie wordt een dieetplan helemaal afgestemd op wat je wilt bereiken en wat je daarvoor over hebt. Zo is je eigen afvalplan meer een lifestyle in plaats van een crashdieet.

Meer bewegen en minder eten

Naast een persoonlijk afvalplan is het goed om meer te weten over de basis van blijvend afvallen. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met een dieet moet je kijken naar hoeveel je eet en hoeveel iemand van jouw geslacht, leeftijd en lengte gemiddeld nodig heeft. Blijkt dat je veel meer calorieën binnenkrijgt dan nodig? Dan is er werk aan de winkel: zorg er in eerste instantie voor dat je minder gaat eten. Wat je eet, mag daarnaast ook niet te vet of te koolhydraatrijk zijn. Kies liever voor magere producten die eiwitrijk zijn, zoals ei, kipfilet, groente en noten.

Het is niet alleen je eetschema waar je op moet letten. Meer bewegen draagt ook bij aan gezond afvallen. Volgens de beweegrichtlijn van de Hartstichting moet je ongeveer 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Dat betekent niet dat je direct naar de sportschool hoeft te gaan. Wandelen, fietsen of hardlopen tellen natuurlijk ook gewoon als beweging, evenals een lesje yoga via YouTube thuis. Ook een middagje tuinieren of flink schoonmaken zorgt al voor een boost beweging.

Ga rustig maar serieus aan de slag

Waar je tot slot op moet letten wanneer je blijvend gezond wilt afvallen, is het feit dat je nooit te hard van stapel moet lopen. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als je volgende week helemaal gezond en fit bent. Dit kan uiteraard nooit binnen zo’n korte tijd het geval zijn. Zoals je hierboven kon lezen, is een crashdieet ook zeker geen optie wanneer je gezond wilt afvallen. Crashen zorgt er namelijk niet voor dat je blijvend afvalt, maar dat je binnen een korte tijd kilo’s kwijt raakt. Daarom is de beste tip die je op kunt volgen: ga rustig maar serieus aan de slag.

Het maakt hierbij niet uit of je bezig gaat met een persoonlijk dieetschema of wanneer je zelf besluit meer te bewegen en minder te eten. In beide gevallen is het belangrijk om de tijd te nemen. Begin bijvoorbeeld eerst met 500 calorieën meer afvallen dan je binnenkrijgt. Dat doe je onder andere door twee uur te wandelen, drie kwartier baantjes te trekken of een uurtje te fietsen. Op deze manier is het niet alleen makkelijker om blijvend af te vallen; gezond afvallen is ook nog eens leuker omdat het zo eenvoudiger vol te houden is.

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>