Dr. Leon Kortewaard

Minder koolhydraten eten om zo af te vallen. Niets nieuws aan, toch slaat dit dieet om de zoveel jaren weer aan. Anno 2020 noemen we dit het ketogeen dieet. Maar weet dat koolhydraatarm eten al bijna 100 jaar tot de diëten behoord. Het idee is simpel. Het menselijk lichaam haalt energie uit koolhydraten. Wanneer je die veel minder eet, zal energie worden gehaald uit vetten. En zo val je af. Als vetten als energiebron worden aangewend, zal het lichaam ketonen aanmaken.

 Voordelen van vet als energiebron

Het aanspreken van vet als energiebron kan voordelen met zich meebrengen. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld:

  • Meer energie
  • Minder honger
  • Verbeterde hersengezondheid
  • Verbeterde mentale gezondheid
  • Minder pijn en ontstekingen

Wat zijn ketonen?

Ketonen zijn zuren. Die zuren worden aangemaakt in de lever. En ze komen vrij wanneer het lichaam vet aanspreekt als energiebron. Bij het ketogeen dieet is dit dus het doel. Geen koolhydraten aanspreken, maar vetten. Het punt waarop je lichaam vetten gaat gebruiken noemen we ketose. Vetten zijn op dat moment de belangrijkste energiebron voor je lichaam en die ga je verbranden.

Er zijn drie verschillende soorten ketonen: bèta-hydroxyboterzuur, acetoacetaat en aceton.

Wanneer ben je in ketose?

Er zijn (lichamelijke) signalen waar je op kunt letten dat je in de vetverbrandingsfase bent beland. Zo kan je letten op:

  • Vaker plassen
  • Droge mond
  • Slechte adem
  • Minder eetlust
  • Slapeloosheid

Dit zijn op zich goede indicatoren dat je in ketose bent, maar je kunt het ook exact meten. Dit doen steeds meer mensen. Onder sporters is dit erg populair.

Ketonen meten

Een meting kan aantonen wat het ketonengehalte precies is. De symptomen van hierboven kunnen gebruikt worden als indicatie om te meten. Diabetici meten op die manier vaak ook ketonen. Want door ketonen kan het bloed verzuren wat kan leiden tot ketoacidose, en dit is gevaarlijk.

Het meten van ketonen kan met een simpele bloedtest. Met een glucosemeter die ook ketonen test kan je zelf thuis meten. De meting is eigenlijk identiek aan de glucosemeting, alleen komen er andere waarden aan. Je doet een teststrip in de glucosemeter, prikt bloed met een lancetje en doet dit bloed op de strip. Binnen 10 seconden verschijnt jouw waarde op het display. Er zijn 3 type waarden:

  1. Een resultaat onder de 0,6 mmol/L betekent dat je een normaal ketonenniveau hebt.
  • Tussen de 0,6 tussen 1,5 mmol/L heb je een verhoogd ketonenniveau. Vet wordt verbrand, we spreken dan van ketose.
  • Een resultaat tussen de 1,6 en 3,0 mmol/L is zorgzaam. Je hebt dan een hoog niveau van ketonen met risico op een ketoacidose. Voor diabetici is dit een probleem.

Sporters zullen een waarde willen zien van tussen de 0,6 en 1,5 mmol/L. Op dat moment intensief sporten betekent veel vet verbranden.  

About the Author Dr. Leon Kortewaard


Ik heb verschillende medische studies afgerond en ben mij hierna gaan focussen op de supplementen industrie. Denk hierbij aan vitaminen, medicijnen maar ook aan fitness supplementen zoals creatines.

>