februari 2021

0 reacties

Lessen die sportscholen en personal trainers hebben geleerd van de Corona epidemie

9 februari, 2021


Elke ondernemer maakt dit jaar een verschrikkelijk zware periode door tijdens de Corona pandemie. Echter, zoals elke ondernemer weet liggen er in zware tijde ook kansen. Wie zich kan richten op deze kansen en deze kan realiseren komt hopelijk sterker uit de crisis. Een branch, die zeer zwaar geraakt is, is de fitness branche. De sportscholen moesten maanden dicht, waardoor de eigenaren ontzettend veel inkomsten zijn misgelopen.

Om sportschoolhouders een handje te helpen in het omzetten van deze negatieve situatie in een kansrijke situatie heeft Virtuagym een groot onderzoek gedaan onder sportschoolhouders en personal trainers naar de lessen die getrokken kunnen worden uit deze crisis voor deze branch. Hieronder vind je in het kort de resultaten zoals die in het e-book van Virtuagym over dit onderzoek beschrijven zijn.

1. Voeg digitale diensten toe aan jouw assortiment

Allereerst is het belangrijk om het assortiment aan diensten uit te breiden met digitale diensten. Door een overstap te maken naar een hybride bedrijfsmodel, waarin zowel digitale als fysieke diensten worden aangeboden, maakt jouw sportschool in staat en weerbaar om dit soort catastrofale crises te overleven. Door digitale diensten aan te bieden kan de bedrijfsvoering gecontinueerd worden in het geval van een pandemie of ander soort crisis.

Hoewel we het ergste achter de rug lijken te hebben, is het naïef om te denken dat situatie zoals we die dit jaar hebben meegemaakt nooit meer voor zal komen. Daarom is het voor jouw bedrijf van levensbelang om de bedrijfsvoering hybride te maken. Wanneer je niet meer afhankelijk bent van de fysieke diensten, kan jij je in geval van nood, veel makkelijker aan de situatie aanpassen.

2. Bouw een community op

In tijden van crisis heb jij trouwe klanten nodig. Een community van trouwe klanten zorgt ervoor dat jij als bedrijf en in dit geval als sportschool, de crisis overleeft. Als jij nog geen community opgebouwd had voor de crisis, dan is dit stap 1 om nu te gaan doen. Dit doe je bijvoorbeeld door interessante ledenprogramma’s op te zetten. Het is zeer belangrijk dat jij omvangrijke community hebt, die bestaat uit veel klanten waarvan jij de contactgegevens paraat hebt.

Een app is een goed middel om jouw digitale community bij elkaar te brengen

Waneer jij de community al hebt of inmiddels hebt opgebouwd, is het belangrijk om te bedenken hoe je in contact blijft staan met jouw community, wanneer jij geen fysieke diensten meer mag verlenen. Kortom, hoe blijf jij in contact in het geval van een lock-down. Er bestaat goede management- en engagementsoftware om de betrokkenheid van jouw klanten te behouden, zelfs als jij ze niet meer kan verwelkomen in de sportschool.

3. Maak de sportschool veilig en communiceer dit

Als deze crisis ons één ding heeft geleerd, is het dat we veel beter voorbereid moeten zijn op een pandemie. Het is van groot belang dat alle veiligheidsregels in de sportschool goed geregeld zijn. Ook moet het personeel goed weten en getraind zijn om veiligheidsregels te handhaven. Daarbij is het belangrijk om eens te kijken naar de luchttoevoer en hygiëne in de sportschool. Wanneer er weer een pandemie zal zijn, zullen dit zaken zijn die jij al goed geregeld moet hebben.

Het in order maken van de veiligheid en hygiëne is maar één kant van de medaille. Je moet jouw klanten op zeer heldere wijze vertellen dat alles goed geregeld is. Deze communicatie is essentieel om jouw klanten gerust te stellen en ze er van te overtuigen dat ze gewoon veilig bij jou kunnen sporten.

4. Omarm de digitale transformatie

Waar veel ondernemers zich weerhoudend op stelde tegen de digitale transformatie, is het nu echt zaak om deze transformatie te omarmen. Het uitbreiden van jouw digitale diensten is onmisbaar als jij een toekomst met jouw sportschool wil hebben. Organiseer daarom livestream lessen, zorg voor de mogelijkheid tot online inschrijven en kom met meerdere methodes om engagement met jouw leden te houden.

Conclusies

Al met al zijn er genoeg mogelijkheden om deze crisis in een kans om te zetten. Jij hebt nu de kans om jouw sportschool te digitaliseren. Dit is niet alleen wat klanten van jou verwachten, maar ook de manier om een volgende eventuele crisis te overleven.

Voor meer informatie is het aan te raden om het e-book van Virtuagym te lezen. Door deze lessen daadwerkelijk toe te passen op jouw sportschool, vergroot jij de kans op een succesvolle toekomst voor jou en jouw sportschool en dat zelfs in tijden van crisis.

Wist je trouwens dat er wekelijks een FitNation: Lunch & Learn webinar wordt gehouden?

“Bereid je voor om te leren van influencers, ondernemers en business coaches die de knowhow hebben om je te helpen meer inkomsten te genereren, leden te behouden en je bedrijf te transformeren.”

De onderwerpen die naar voren komen zijn: marketing, sales, training, voeding, kracht en conditie, customer journey, innovatieve concepten, branche-inzichten, customer support en entrepreneurship. Je kan je hiervoor gratis inschrijven. Succes!


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>