Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Recepten
  • /
  • Waarom vis hoort bij een gezonde levensstijl!

Vis is een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. En dat is niet zomaar. Vrijwel alle soorten vis bevatten voedingsstoffen die essentieel zijn voor onze gezondheid. Daarom is het eten van vis gerechten echt iets wat je in je systeem moet houden. Wat de precieze reden is dat vis zo gezond is? We vertellen er alles over in dit artikel.

Essentiële voedingsstoffen in vis

Zowel vis als schelp- en schaaldieren bevatten een aantal essentiële voedingsstoffen – vetten, eiwitten, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen worden essentieel genoemd, omdat we ze nodig hebben om gezond te blijven.

1. Vetten: Vis bevat Omega-3 visvetzuren. Deze vetzuren zijn een unieke voedingsstof van vis. De onverzadigde vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor het hart, de bloedvaten en stimuleren bovendien de hersenactiviteit.

2. Eiwitten: Vis bevat ongeveer relatief veel eiwitten, afhankelijk van de vissoort – doorgaans grofweg 20%. Eiwitten dragen bij het aanmaken (en in stand houden) van spierweefsel in ons lichaam. Het is daardoor met name belangrijk voor sporters. Eiwitten dragen er ook aan bij de bloeddruk te verlagen en bloedvaten soepel te houden.

3. Vitamines: Vis bevat daarnaast allerlei vitamines, waaronder de essentiële vitamines B en D. Vitamine D is belangrijk om je botten en tanden sterk te houden, het is goed voor je weerstand en draagt tevens bij aan de werking van je spieren. Vitamine B heeft een positieve werking op zenuwstelsel en de bloedsomloop en heeft tevens een positief effect op de hersenen.

4. Mineralen: Vrijwel elke vissoort bevat de mineralen jodium, seleen en fosfor. Deze mineralen zorgen voor zowel de bescherming als de opbouw van cellen. Ze helpen ons lichaam schadelijke stoffen af te weren. Tevens stimuleren ze de stofwisseling.

Beperk en wissel af!

Vis is dus ontzettend gezond, maar dat betekent niet dat je het dagelijks moet eten. Zo bevat het naast de gezonde voedingsstoffen, ook ontzettend veel vetten en potentiële schadelijke stoffen. Beperk het eten van vis daarom tot één of twee keer per week. Probeer bovendien vette vis (bijv. zalm, makreel, tonijn, haring) af te wisselen met magere vis (bijv. kabeljauw, tilapia, tong) of schelp- en schaaldieren (bijv. garnalen, mosselen, kreeft, krab, oesters). Zo weet je zeker dat de schadelijke stoffen geen kans hebben!

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>