Wanneer zit je te lang?

Het maakt niet uit of je een sporter bent of niet. Veel van onze beroepen zijn tegenwoordig zitten. Uit onderzoek blijkt dat dit helemaal niet goed voor ons is. Uitvinden zoals het sta zit bureau moeten hier oplossing bieden, maar wanneer zit je nou te lang?

Zitten doen we niet alleen als we werken. Vele vormen van ontspanning en entertainment worden zittend uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan tijd besteden op je computer door het beste online casino te bezoeken of tv series en films kijken. 

Waarom is zitten slecht voor de gezondheid?

Zittend ontbijten, tv kijken, in de auto zitten of op kantoor. We zitten erg veel. Er komen steeds meer geluiden naar buiten over hoe slecht zitten voor je is, maar waarom? Er is een verband aangetoond tussen lang zitten en verschillende gezondheidsproblemen. Het lage energieverbruik is hier een van de problemen. De spieren worden minder gebruikt terwijl je wel vetten en suikers eet. Deze worden minder goed opgenomen en dus loop je een verhoogd risico op een hoge bloeddruk, diabetes, hartfalen en obesitas. Daarnaast is lang zitten niet goed voor de spieren. Been- en bilspieren worden korter en pijnklachten kunnen toenemen.  

Hoeveel mag je zitten?

Mensen die 8 tot 11 uur per dag zitten hebben een verhoogd risico op alle eerder genoemde gebieden. Het helpt niet om je helemaal rot te sporten in andere delen van de dag. Minder dan 4 uur zitten per dag lijkt het beste te zijn, maar dit is voor veel mensen niet haalbaar. Een regel die wordt aangehouden is: Iedere 30 minuten minimaal 2 minuten niet zitten. Maximaal een uur staan is goed en dit mag meerdere malen per dag. 

Voor iedereen is vooral de grote vraag: hoe kan ik minder zitten tijdens mijn werk? Het is ook lastig. Je computer staat op een bureau en daar zit je achter. Gelukkig zijn er tegenwoordig sta-zit bureaus. Deze kan je verstellen waardoor je dagelijks kan afwisselen tussen staan en zitten. 

Het kan helpen om koffie te halen, soms op te staan om te gaan lopen door geen mail te sturen maar naar de andere persoon toe te lopen. Velen kiezen ervoor om tijdens de lunch te gaan wandelen. Een andere goede optie is traplopen in plaats van gebruik maken van de lift. 

Bouw rustig op

Dit betekent niet dat je morgen naar je werk gaat en direct de hele dag gaat staan. Bouw het rustig op. Probeer eens tien minuten staand te werken en dit een aantal keer per dag te doen. Hoe voelt dit? Krijg je last van je rug of benen? Het rustig opbouwen is essentieel als je het zitten en staan wil gaan afwisselen. 

Waar je op moet letten bij staand werken is dat je voeten goed en stevig op de grond staan. Probeer het gewicht evenwichtig te verdelen over beide voeten en overstrek je knieĆ«n niet. Het bureau moet op de juiste hoogte worden afgesteld en hangen op je bureau is niet het beste om te doen. 

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>